سه شنبه ۷ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۴۸
کد مطلب : 109532
آیت الله فاضل لنکرانی:

رشد و تکامل انسان در گرو فهم دین است/ برای فهم بیش‌تر قرآن باید از عالمان دینی کمک گرفت

قم نيوز : عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اگر انسان دین را بفهمد و روز به روز دین را در خود تقویت کند، تکامل پیدا خواهد کرد و به مقام قرب الهی نزدیک خواهد شد.
آیت الله فاضل لنکرانی:رشد و تکامل انسان در گرو فهم دین است/ برای فهم بیش‌تر قرآن باید از عالمان دینی کمک گرفت.
آیت الله فاضل لنکرانی:رشد و تکامل انسان در گرو فهم دین است/ برای فهم بیش‌تر قرآن باید از عالمان دینی کمک گرفت.
به گزارش قم نیوز آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در جمع تعدادی از دانشجویان از کشورهای اروپایی و اروپایی که امروز در سالن همایش‌های مجتمع یاوران مهدی(عج)، در قم برگزار شد، ضمن تسلیت ایام اربعین حسینی(ع) با اشاره به اینکه هدف و اولویت نخست جلب توجه جوانان معاصر به اساس اسلام و دین است، مطرح کرد: انسان مولفه‌های ارزشی بسیاری از جمله عقل، علم، ثروت، قدرت و ... برای خود دارد و سوال این است که آیا این ها می توانند به انسان یک هویت ابدی و جاودانه ببخشند یا خیر.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه باید بررسی کنیم که این مولفه‌ها آیا می‌توانند به انسان هویت ببخشند یا خیر، عنوان کرد: هیچ کدام از این موارد نمی‌تواند برای انسان یک ارزش همیشگی و جاودانه و حقیقت ببخشد.

وی با اشاره به اینکه آن‌چه که به انسان ارزش و هویت می‌بخشد، دین و دین‌داری است، خاطرنشان کرد: اگر انسان دین را بفهمد و روز به روز آن را در خود تقویت کند، این تکامل پیدا خواهد کرد و از ملائکه بالاتر می رودو به مقام قرب الهی نزدیک خواهد شد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: اگر انسان دین نداشته باشد و از آن چیزی نداند، ولی به تمام علوم دانشگاهی آگاه بوده و مالک تمام دنیا نیز باشد، هیچ رشدی نخواهد داشت و روز به روز تنزل پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین ارزش برای یک انسان دین است، تصریح کرد: اگر این موضوع را بپذیریم، برای فهم این دین تلاش خواهیم کنیم و ارتباط بیش‌تری با عالمان دین برقرار خواهیم کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: اینکه در روایات متعدد به ارتباط مردم با عالمان تأکید شده است نیز در راستای فهم بیش‌تر از دین است.

وی با اشاره به اینکه امام صادق(ع) از امیرالمومنین(ع) نقل می کنند که ایشان دائما می فرمودند و تاکید داشتند «یا أیّها الناسُ ، دِینَکُم دِینَکم... .» که مراقب دینتان باشید، یادآور شد: حضرت در جای دیگر می فرمایند کسی که دین نداشته باشد من از او نخواهم گذشت و استدلال می کنند به این که «...لِأَنَّ مُفَارَقَةَ اَلدِّینِ مُفَارَقَةُ اَلْأَمْنِ... .» کسی که دین ندارد برای خودش حفاظی قرار نداده است؛ دین برای انسان یک حفاظ است و انسان را از سقوط حفظ می‌کند.

آیت الله فاضل لنکرانی گفت: رسولُ اللّه صلی الله علیه و آله فرمودند: إن عَرَضَ لکَ بلاءٌ فاجعَل مالَکَ دونَ دَمِکَ، فإن تَجاوَزَکَ البلاءُ فاجعَلْ مالَکَ و دَمَکَ دونَ دِینِکَ، فإنَّ المَسلوبَ مَن سُلِبَ دِینُهُ، و المَخروبَ مَن خَرِبَ دِینُهُ .

اگر بلایی برایت پیش آمد، مالت را فدای جانت کن و اگر بلا از تو فراتر رفت [و خواست به دینت صدمه زند] مال و جانت را فدای دینت کن ؛ زیرا غارت شده کسی است که دینش به غارت رفته باشد و دزد زده کسی است که دینش مورد دستبرد واقع شده باشد.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه سپر قرار دادن دین، آغاز موفقیت انسان است و متاسفانه بسیاری از مردم توجه ندارند که توجه اصلیشان باید به دین و دینداری باشد ابراز کرد: اگر انسان دین خود را از دست بدهد، تمام داشته‌ها و دارای خود را از دست داده است.

وی با اشاره به اینکه ارتباط با قرآن و اهل بیت(ع) بسیار مهم است، بیان کرد: امام صادق(ع) فرمودند: «مَن عَرَفَ دینَهُ مِن کتابِ اللّه ِ عزّ و جلّ زالَتِ الجِبالُ قبلَ أن یَزُولَ... .»، اگر فردی دین خود را از قرآن بگیرد، از کوه‌ها استوارتر خواهد بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه برای ما ارتباط، انس، فهم و تدبر در قرآن بسیار مهم و لازم است، اظهار داشت: هرکه ارتباط بیش‌تری با قرآن داشته باشد، دین بیش‌تر در جان او رسوخ پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه برای فهم بیش‌تر قرآن باید از عالمان دین و مجتهدان راستین که قرآن را با میل شخصی خود معنا نمی کنند کمک گرفت، مطرح کرد: متاسفانه در گذشته دین آن‌گونه که باید به ما معرفی نشده بود، ولی به برکت انقلاب اسلامی واندیشه های امام خمینی(ره)، امروز حوزه‌های علمیه دریافته‌اند که دین دارای جنبه‌های فردی و اجتماعی است.

آیت الله فاضل لنکرانی افزود: دین برای همه زوایای زندگی بشر از جمله اقتصاد، حکومت، جنگ، پیشرفت، قضاوت، تربیت و ... دستورات مختلفی دارد و اگر انسان‌ها این موضوع را بدانند، قطعا اعتقادشان به دین بیش‌تر خواهد شد.

وی راستگویی، صله رحم، محبت کردن به ناتوانان، حسن خلق و حتی دنبال علم رفتن را از نشانه های اهل علم برشمرد و گفت: نکته ای که وجود دارد اداء امانت و وفا به عهد است، معمولا این را معنی می کنند که اگر کسی نزد شما چیزی را به امانت گذاشت به صاحبش برگردانید؛ اما در اینجا یک معنای خیلی وسیعی دارد و آن این که خداوند در مورد خود قرآن می‌فرماید، «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَیْنَ أَنْ یَحْمِلْنَهَا»، اداء امانت آن عهد و کتابی است که خدا به بشر داده و عمل و تبعیت از قرآن است.

 انتهای پیام / 113 
 
 
 
https://qomnews.ir/vdchxwnzi23nvmd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما