شنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۳
کد مطلب : 109557

خانه به دوشی ۱۶ خانواده یک آپارتمان مسکونی در قم

قم نيوز : احتمال ریزش یک ساختمان ۱۶ واحدی در قم به خاطر نشست زمین و دستور تخلیه فوری آن طبق پیگیریهای خبرنگار ایرنا خانه بدوشی ساکنان آن را به دنبال داشته‌است.
خانه به دوشی ۱۶ خانواده یک آپارتمان مسکونی در قم
خانه به دوشی ۱۶ خانواده یک آپارتمان مسکونی در قم
به گزارش قم نیوز یک بلوک مسکونی واقع در شهرک پردیسان قم پس از نشت آب و نشست مستمر زمین طی چند ماه اخیر از نظر کارشناسان مربوطه استحکام لازم را از دست داده و دادستانی و شهرداری نیز دستور و هشدار نسبت به تخلیه آن را صادر کرده‌اند.

شهرک پردیسان در منطقه هشتم شهرداری قم و در جنوب غربی این شهر قم واقع‌ شده است، این منطقه در سال ۱۳۷۷ توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تاسیس و در سال ۱۳۹۰ به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد.

از طرفی دادستانی شهر پردیسان نیز پس از بررسی‌های لازم، شرکت آبفای قم را به پرداخت خسارت جهت زیرسازی و مقاوم‌سازی مجدد محکوم کرده اما بخاطر عدم پرداخت خسارت جهت استانداردسازی استحکام بناء و نداشتن تمکن مالی لازم توسط ساکنین جهت خرید خانه جدید،شرایط نگران‌کننده‌ای برای ۱۶ واحد مسکونی آن حاکم شده‌است.

یکی از اهالی این ساختمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در خصوص وضعیت چند ماه گذشته این بلوک مسکونی، گفت: چند ماه قبل بخاطر نشست ساختمان، شیشه برخی از واحدها می‌شکند و بعد از حضورآتش‌نشانی، کارشناسان تشخیص می‌دهند که ساختمان از نظر ایمنی فاقد استحکام لازم بوده و در حال نشست است.

وی ادامه داد: پس از مشورت اهالی با برخی از مهندسان، به میزان نیم متر پی ساختمان حفاری و کنده‌کاری می‌شود که اهالی متوجه می‌شوند که آب به صورت گسترده به زیر ساختمان نفوذ کرده و وضعیت نشست ساختمان جدی است.

این شهروند قمی گفت: کارشناسان پس از بررسی وضعیت نشست ساختمان، احتمال می‌دهند که لوله بعد از کنترل شرکت آب و فاضلاب شکسته است و ظاهراً شرکت آبفا نیز متوجه این اشکال فنی نشده بصوریکه این نشست آب دست کم دو تا سه ماه قبل رخ داده بود.

وی اضافه کرد: در ادامه عوامل نیروهای حوادث شرکت آب و فاضلاب نسبت به تعمیر آن اقدام می‌کنند اما بخاطر شدت آب، نشست ساختمان ادامه داشته و استحکام آن با ابهامات جدید همراه شده‌است.

خانه به دوشی ساکنان

این شهروند قمی با اشاره به برآورد خسارت ساختمان توسط دادستانی و مقصر دانسته شدن شرکت آب و فاضلاب، گفت: ستاد مدیریت بحران حکم تخلیه ساختمان را صادر کرده اما بخاطر عدم پرداخت خسارت توسط آبفای قم، خانوارها توان انتقال و جابه‌جایی به مکان دیگر را ندارند.

به گفته وی، دادستانی و کارشناسان مربوطه خسارتی بالغ بر ۲ میلیارد تومان جهت مقاوم‌سازی و زیرسازی مجدد ساختمان تعیین کرده‌اند اما هنوز این خسارت وصول و تخصیص نیافته و نگرانی ۱۶ خانواده ساکن در این ساختمان ادامه دارد.

این شهروند قمی تصریح کرد: همه ساکنان این بلوک خانه بدوش شده‌اند، برخی از آن‌ها با انبوهی از اسباب و اثاثیه سربار اقوام خود شده‌اند، برخی به زحمت وام تهیه و در جایی بصورت موقت با هزینه گزاف کرایه نشین شده‌اند ولی هنوز هیچ اقدامی جهت مقاوم‌سازی بنا و بازگشت مالکان صورت نگرفته‌است.

آبفای قم: به هر میزان که مقصر باشیم؛ جبران می‌کنیم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم بیان داشت: همه اعضای این بلوک ساختمانی خانه‌های خود را ترک کرده‌اند که تعدادی از آن‌ها با کمک و همراهی شرکت آبفای قم، به مکان دیگر منتقل‌شده‌اند.

حسن بختیاری گفت: شرکت آب و فاضلاب استان قم به هر میزان که در این موضوع خاص به تشخیص دستگاه‌های ذی‌ربط مقصر شناخته شود، خسارت‌های وارده را پرداخت خواهد کرد.

فارغ از قصور یا تقصیرهای احتمالی در نشست زمین این بلوک و مخاطره‌آمیز بودن شرایط مقاومت و استحکام بناء، انتظار می رود دستگاه‌های مربوط هرچه زودتر نسبت به مدیریت وضعیت آن اقدام کرده و مانع از احتمال بروز حوادثی شوند که طی چند سال گذشته مسبوق به سابقه بوده و تبعات اجتماعی و روانی جبران‌ناپذیری را برای مردم بوجود آورده‌است.

انتهای پیام / 113 
https://qomnews.ir/vdceno8zfjh87ni.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما