پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۱۵
کد مطلب : 109881

آیت الله فاضل لنکرانی: وقف برای پیوند میان انسان‌هاست

قم نيوز : رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تاکید بر فواید وقف گفت: دایره وقف، تنها برای پیوند میان مسلمانان نیست، بلکه برای ارتباط همه انسان‌هاست.
آیت الله فاضل لنکرانی: وقف برای پیوند میان انسان‌هاست.
آیت الله فاضل لنکرانی: وقف برای پیوند میان انسان‌هاست.
به گزارش قم نیوز آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی روز پنجشنبه در همایش یاوران وقف در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم اظهار داشت: به برکت نظام‌اسلامی تحولی در مساله وقف به‌وجود آمده، قطعا قدم‌های لازم‌تری نیز باید برداشته شود.

وی در ادامه افزود: وقف یکی از عنوان‌هایی است که هم در قرآن کریم و هم در روایت‌ها و عمل پیامبر اکرم(ص)، ائمه اطهار (ع)و اولیای الهی وجود داشته، و بر آن تاکید فراوانی نیز شده است.

عضو جامعه مدرسین همچنین با تبیین برخی نکته‌های مهم پیرامون وقف اظهار کرد: وقف یک عمل عبادی و از مستحب‌های موکد در فقه شیعه است، و برای واقف یک صدقه جاریه به شمار می‌آید.

آیت‌الله فاضل لنکرانی تصریح کرد: در آیه‌ها و روایت‌ها، به هیچ وجه نیامده که واقف باید مسلمان باشد و یا فقط بر مسلمان وقف شود.

وی هدف اصلی از وقف کردن را تقویت حس انسان دوستی و خدمت به بشر دانست و گفت: یکی از مقدمه‌های تشکیل نظام اجتماع بشری، وقف است.

وی با بیان اینکه دایره و گستره وقف وسیع است گفت: وقف فقط مختص به امور دینی نیست، می‌توان جایی را وقف کرد که مردم فقط تفریح کنند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار گفت: ما باید همه اقشار جامعه را به این جهت سوق دهیم، که دایره وقف وسیع است و برای امور گوناگون دینی، علمی، بهداشتی، امنیتی، تفریحی و همچنین افراد غیرمسلمان نیز تحقق پیدا می‌کند.

وی گفت: سازمان اوقاف باید از طرفی حق وقف را کاملا ادا کند، و از سویی دیگر نباید دید اقتصادی داشته باشد.

آیت الله فاضل لنکرانی با ذکر این مطلب که باید کاری کنیم که مردم با خیال آسوده وقف کنند گفت: وقف در کشور، جایگاه اساسی خود را دارد، ولی به دلیل گره‌ها و آسیب‌های موجود، رشدی که قابل انتظار و توقع بوده، صورت نگرفته است.
فرهنگ وقف در جامعه احیا شود

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم نیز در این جلسه با اشاره به نگاه جامعه به وقف گفت: شکوه و عظمت وقف در یک دورانی خدشه‌دار شده است.

حجت الاسلام عباس اسکندی افزود: باید این رسوباتی که از دوران حکومت‌های ستم در خصوص وقف باقی‌مانده است را با زلال تبلیغ و بیان سیره و سنت پیامبر اکرم (ص)و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) شست‌وشو داد.

وی یادآور شد: حکومت‌هایی که آمدند و رفتند هر کدام به نحوی به وقف ستم کرده‌اند، به‌ویژه در دوره سیاه و ننگین رضاخان و پسرش بیشترین ستم در حق وقف شد.

مدیرکل اوقاف قم گفت: رضاخان وقف را شخم زد و پسرش آن را پایمال کرد، انقلاب اسلامی آمد به داد وقف رسید.

وی در بخش دیگری از سخنان نقش انقلاب اسلامی در رونق وقف در جامعه را مورد توجه قرار داد و گفت: چند ماه که از پیروزی انقلاب گذشت، مقداری از جفاهایی که در حق وقف شده بود، برگشت ولی هنوز دچار مشکل‌هایی هستیم.

همزمان با گرامیداشت هفته وقف، همایش یاوران وقف با تجلیل تعدادی از فعالان عرصه وقف، مدیران اجرایی بقاع متبرکه و موکب‌های قم برگزار شد.

انتهای پیام / 113
https://qomnews.ir/vdcevo8zzjh87vi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما