قم نيوز : رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به جایگاه علمی مرحوم علامه حسن حسن زاده آملی گفت: آن عالم جلیل القدر تشنه علم‌آموزی بود و عطش او فروکش نمی‌کرد و هر جا استادی می‌دید زانو می‌زد و علم را فرا می‌گرفت.
رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: علامه حسن‌زاده آملی تشنه علم‌آموزی بود.
رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: علامه حسن‌زاده آملی تشنه علم‌آموزی بود.
به گزارش قم نیوز از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری در همایش ملی علامه ذوالفنون درقم بیان داشت: ایشان در ۱۷ رشته علمی نظیر عرفان، تفسیر، فقه، کلام، ادبیات، ریاضیات، نجوم، شعر و... صاحب فن و نظر بود.

وی گفت: آن عالم ربانی تا سن ۴۰ سالگی به همه مراتب علمی و عملی رسیده و بیان کرده‌بود بعد از ۴۰ سالگی همه آنچه را نوشته‌ام می‌خواهم پاک‌نویس کنم.

وی خاطرنشان کرد: آیت‌الله حسن‌زاده آملی و دیگر بزرگان دین توصیه کردند که حداقل روزی پنج‌دقیقه بنشینیم و باخدا سخن بگوییم و بعد از این تمرین، زمان را افزایش دهیم و به عشق الهی کار کنیم و در این صورت موفق می‌شویم.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان اینکه علامه حسن‌زاده آملی ضمن اینکه فیلسوف بود، فقیه هم بود، تصریح کرد: باید از جامعیت یک انسان گفته شود، اگر می‌گوییم که در نجوم، ریاضی و غیره صاحب‌نظر هستند بگوییم که در فقیه صاحب‌نظر هم بودند.

وی با اشاره به اینکه نباید در تکریم عالمان دینی افراط و تفریط کنیم،‌ افزود: کسانی که سخنی در رابطه با کلمات ایشان دارند با میزگرد و بحث‌های علمی حل کنند به گونه‌ای نباشد هرکسی از گوشه‌ای سخن بگوید، اگر سخنی است که نیاز به بازنگری دارد، اقدام شود چون ما معتقد به عصمت کسی نیستیم. راه و رسم حوزه‌های علمیه راه حقیقت است، راه حقیقت را سد نکنیم.

معاون رییس‌جمهور: مراسم بزرگداشت مرحوم علامه حسن‌زاده آملی (ره) فرصت ارزشمندی برای نخبگان است

معاون، علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور نیز در پیامی به این همایش آورده است: افزون بر همه مراتب علمی، معرفتی و معنوی علامه حسن‌زاده آملی، حضور این عالم پارسا در عرصه‌های مختلف اجتماعی، نقش‌آفرینی در صحن‌های انقلاب اسلامی و همراهی با انقلاب از دیگر ویژگی‌های این عالم جلیل‌القدر است.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی اضافه کرده است: نقش عالمان و مفاخر دینی جهان اسلام در تحقق جامعه دینی و اسلامی اثرگذاری و هدایت فکری جامعه و صیانت از هویت اسلامی و زمینه سازی برای ایجاد تمدن اسلامی نقشی مهم و بی‌بدیل است. بی‌تردید وجود چهره‌های ارزشمند و شاخص روحانی در جامعه و حضور معنوی آنان غنای فرهنگی و ارزش‌مداری انقلاب و نظام را ضمانت کرده و استواری پویایی و مانایی مؤلفه‌های فرهنگی و معنوی در کشور را موجب می‌گردد.

وی ادامه داده است: یکی از این چهره‌های اثرگذار در سپهر علم، فرهنگ و عرفان در زمان ما علامه مرحوم حسن‌زاده آملی است. وی یکی از فیلسوفان و عارفان جهان اسلام به شمار می‌رود که با بهره‌گیری و کسب فیض از محضر عالمانی بزرگ چون آیت‌الله قمشه‌ای علامه شعرانی و علامه طباطبایی توانست در طول عمر پربرکت خود با مجاهدت علمی و تلاش خستگی‌ناپذیر، شاگردان برجسته‌ای را تربیت کند و همچنین تألیفات و آثار فاخر فراوانی را در شاخه‌های مختلف علوم از فلسفه ادبیات و ریاضی تا عرفان و هنر و نجوم از خود بر جای بگذارد که چون چراغی، تابان فراروی جویندگان علم بوده و هست.

معاون، علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور دراین پیام تاکید کرده‌است: برگزاری مراسم بزرگداشت مرحوم علامه آیت‌الله حسن‌زاده آملی فرصت ارزشمندی است تا نخبگان، صاحبان استعدادهای برتر دانشجویان و طلاب علوم دینی همراه با سایر اقشار جامعه و علاقه‌مندان به سیره علمی و عملی ایشان بیش از پیش با نوع زندگی و آثار یکی از بزرگان علم و تقوای کشور آشنا شوند.

وی درپایان این پیام آورده‌است: اینجانب ضمن آرزوی علو درجات برای آن انسان وارسته‌ دوران و آرزوی سلامتی و توفیق روزافزون برای خانواده و شاگردان آن عالم ربانی، از تلاش‌های متصدیان برگزاری همایش ملی علامه ذوالفنون" که همراه با رونمایی از کتاب در ثنای آفتاب حسن می‌باشد تقدیر نموده و موفقیت عزیزان را از درگاه خداوند متعال مسالت می‌نمایم.

همایش ملی علامه ذوالفنون حسن‌زاده آملی طلیعه یک همایش بین‌المللی است

رئیس بنیاد نخبگان قم نیز در بخشی از این همایش، گفت: همایش ملی علامه ذوالفنون طلیعه همایش بین‌المللی خواهد بود که برای معرفی جنبه‌های گوناگون شخصیت علمی، معرفتی و غیره این استاد در سال‌های بعد برگزار می‌شود.

سید سعید رضا منتظری،با اشاره به اینکه تجلیل از بزرگان و مفاخر دینی و مذهبی از برنامه‌های بنیاد نخبگان است، عنوان کرد: ۲۰۰ مقاله به این همایش رسیده‌است.

وی با بیان اینکه به خاطر جنبه‌های علمی و سلوک رفتاری ایشان مقالات سنگینی بود که باید توسط متخصصین داوری می‌شد، ادامه داد: ۵۳ مقاله توسط داوران انتخاب شد که در مجلات مختلف علمی و پژوهشی چاپ می‌شود.

رییس بنیاد نخبگان استان قم با اشاره به رونمایی از تمبر یادبود اضافه کرد: امروز علاوه بر رونمایی از آثاری از علامه، از دو کتاب "حدیث سهر" نوشته استاد رمضانی و کتاب "دیروز دانش" نوشته حدادعادل رونمایی می‌شود.

علامه ذوالفنون حسن حسن‌زاده آملی، فیلسوف، فقیه، ادیب، منجم، ریاضیدان و عارف معاصر شیعه، در سال ۱۳۰۷ در یکی از روستاهای آمل متولد شد و نزد استادان بزرگی همچون علامه طباطبایی (ره) درس آموخت‌.

از آن عالم ربانی آثار فراوانی در فلسفه، عرفان، ریاضی، نجوم، ادبیات فارسی و عربی برجای مانده است. دیوان اشعار او نیز مورد اقبال اهالی شعر و ادب فارسی است.

علامه حسن‌زاده آملی سوم مهرماه ۱۴۰۰ در ۹۲ سالگی بر اثر بیماری قلبی در آمل درگذشت و در زادگاهش به خاک سپرده شد.

انتهای پیام  / 113 
https://qomnews.ir/vdcdxn0fkyt0zn6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما