يکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۵۴
کد مطلب : 109953

تنها کتابخانه نابینایان قم ۱۱ هزار کتاب بریل و صوتی دارد

قم نيوز : مدیرکل نهاد کتابخانه های استان قم گفت: تنها کتابخانه نابینایان این استان از سال ۱۳۸۵ در کتابخانه عمومی آیت الله خامنه‌ای افتتاح شده است و در حال حاضر ۱۱ هزار کتاب بریل و کتاب صوتی در این کتابخانه وجود دارد.
تنها کتابخانه نابینایان قم ۱۱ هزار کتاب بریل و صوتی دارد  .
تنها کتابخانه نابینایان قم ۱۱ هزار کتاب بریل و صوتی دارد .
به گزارش قم نیوز مهدی توکلیان روز یکشنبه به مناسب ۲۳ مهرماه مصادف با ۱۵ اکتبر روز جهانی نابینایان بیان کرد: از ی۱۱ هزار کتاب مذکور، چهار هزار جلد از این کتاب ها بریل و هفت هزار جلد، صوتی است.

وی تعداد اعضای نابینا و کم بینای این کتابخانه را ۴۴۷ نفر عنوان و بیان کرد: بخش نابینایان در واقع بخشی از کتابخانه عمومی آیت الله خامنه ای است که اکنون با چندین سال سابقه فعالیت، یکی از مجهزترین کتابخانه‌های ویژه نابینایان در کشور محسوب می‌شود.

توکلیان با اشاره به استقبال بالای نابینایان از این کتابخانه، گفت: ماهانه حدود ۱۰۰ نفر مراجعه و درخواست برای دریافت کتاب از کتابخانه نابینایان استان وجود دارد.

به گفته این مقام مسوول بخش نابینایان و کم‌بینایان این کتابخانه در راستای تامین نیاز مطالعاتی روشندلان و اشاعه اطلاعات آن ها در ۵ واحدِ کتابخانه بریل، کتابخانه الکترونیک و گویا، اتاق آگوستیک، چاپخانه بریل و واحد تولید کتاب بریل فعالیت می کند.

فعالیت بخش کودک کتابخانه نابینایان قم از سال ۹۱

مدیرکل نهاد کتابخانه های استان قم با اشاره به اینکه کتابخانه ویژه نابینایان قم دارای اعضا کودکان کم‌بینا و نابینا است، گفت: بخش نابینایان کتابخانه عمومی آیت الله خامنه ای، ۴۵ دانش‌آموز نابینا و کم بینا دارد.

وی افزود: از مردادماه سال ۱۳۹۱ بخش کودک ویژه نابینایان و کم بینایان به صورت رسمی با همکاری مدرسه امید که ویژه نابینایان و کم بینایان است، آغاز به کار کرد.

این مقام مسوول هدف از راه اندازی این بخش را تشویق کودکان به کتابخوانی عنوان و بیان کرد: به دلیل محدودیتی که این کودکان در مطالعه کتاب دارند با راه اندازی این بخش امکان مطالعه برای آن ها فراهم شد.

وی بیان کرد: به منظور تشویق کودکان نابینا و کم بینا به عضویت، کتابخانه اقدام به برگزاری کلاس های مختلف به ویژه در تابستان کرده است.

چاپ کتاب تصویر برجسته ویژه کودکان نابینا برای نخستین بار در قم

توکلیان در خصوص فعالیت هایی در زمینه لمس تصویر توسط کودکان نابینا، گفت: سال ۹۵، در این بخش توانسته ایم کتاب تصویر برجسته را برای نخستین بار در سطح کشور ویژه کودکان نابینا طراحی و تولید کنیم که مورد استقبال قرار گرفت.

وی تصریح کرد: در این بخش با استفاده از کاغذهای سایتکس تصاویر را با دستگاه های ویژه ای به صورت پفکی در می آوریم تا کودکان نابینا با لمس این تصاویر آن را درک کنند.

وی با اشاره به اینکه نقشه ایران برای کودکان نابینا نیز برجسته سازی شده است، گفت: برای کودکان نابینا در مدارس برنامه قصه خوانی انجام می شود همچنین بخش امانت دهی کتاب های بریل در این مدارس فعال است تا کودکان نابینا نیز بتوانند از کتاب های مورد نیاز خود استفاده کنند.

وی تصریح کرد: در این بخش نیز برنامه هایی در خصوص بریل آموزی و حفظ و قرائت قرآن کریم و احکام برای دانش آموزان و کودکان نابینا در نظر گرفته شده است.

استفاده از نرم افزارهای مختلف در کتابخانه نابینایان قم

وی، به ارائه آموزش‌های مختلف در زمینه نصب انواع نرم افزارها بر روی رایانه و گوشی‌های هوشمند به افراد نابینا در این کتابخانه اشاره کرد و افزود: با توجه به شرایط جسمی نابینایان، نرم‌افزارهای گویایی تهیه شده و زمینه استفاده از آن ها در محیط کتابخانه برای نابینایان فراهم شده است.

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان قم ادامه داد: روشندلان قم می‌توانند در صورت تماس با کتابخانه ویژه نابینایان منابع مورد نیاز خود را سفارش دهند تا به صورت پستی یا برخط برای آن‌ها فرستاده و از منابع این کتابخانه بهره‌مند شوند.

برگزاری کلاس‌های آموزشی و نشست‌های کتابخوان، کانون ادبی و نشست های مناسبتی و آیینی از دیگر برنامه‌هایی است که به گفته توکلیان برای نابینایان در کتابخانه های استان به صورت رایگان برگزار می‌شود.

انتهای پیام / 113 
https://qomnews.ir/vdceno8zxjh87oi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما