دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۴۵
کد مطلب : 110021

آغاز ساخت ضریح جدید حرم حضرت معصومه(س) در قم

قم نيوز : هم‌زمان با بازدید آیت‌الله سعیدی از کارگاه ساخت ضریح جدید حرم حضرت معصومه (س)، آغاز به کار بخش عملیاتی این پروژه به دست تولیت این آستان مقدس رقم خورد.
آغاز ساخت ضریح جدید حرم حضرت معصومه(س) در قم
آغاز ساخت ضریح جدید حرم حضرت معصومه(س) در قم
به گزارش قم نیوز هم‌زمان با سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) آیت‌الله سید محمد سعید تولیت حرم مطهر بانوی کرامت در کارگاه قلم‌زنی ضریح مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) حضور یافت و از نزدیک در جریان روند ساخت ضریح جدید این آستان مقدس قرار گرفت.

 هم‌زمان با بازدید آیت‌الله سعیدی از کارگاه ساخت ضریح جدید حرم حضرت معصومه (س)، آغاز به کار بخش عملیاتی این پروژه به دست تولیت این آستان مقدس رقم خورد.

 در حاشیه بازدید آیت‌الله سعیدی از کارگاه ساخت ضریح جدید مطهر حرم بانوی کرامت، از تابلوی یادبود آغاز این پروژه نیز رونمایی شد.

سابقه ساخت و تجدید بنا ضریح حضرت معصمه (س)
در سال ۹۶۵ هجری شاه طهماسب صفوی، در چهار طرف مرقد ضریحی آجری آراسته به کاشی‌های هفت رنگ و کتیبه‌های معرق بنا نمود و در اطراف آن منافذی باز بود تا هم مرقد دیده شود و هم زائران نذورات خود را داخل ضریح بریزند.

در سال ۱۲۳۰ هجری قمری فتحعلی شاه همان ضریح را نقره پوش کرد که این ضریح به مرور زمان فرسوده شد و در سال ۱۲۸۰ ضریحی که از نقره ضریح سابق و نقره‌های موجود در خزانه ساخته شده بود به جای آن نصب گردید.

این ضریح چندین مرتبه تجدید بنا و اصلاح شد و سال‌های متمادی روی مرقد فاطمه معصومه باقی بود تا این که در سال ۱۳۶۸ هجری شمسی به دستور تولیت آن زمان، شکل ضریح را تغییر دادند و ضریحی را با ظرایف هنری ویژه‌ای به جای آن نصب نمودند که آن ضریح همچنان برفراز قبر فاطمه معصومه برقرار است و در اسفند ماه ۱۳۸۰ شمسی، اصلاحات و تعمیرات جدید صورت گرفت. تمام قسمت‌های نقره‌ای ضریح از نقره ۹۲ درصد با نقره ۱۰۰ درصد خالص خریداری شده از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعویض شد و چوب‌های زیر آن اعم از ستون و پایه و… به دست استادان اصفهانی ساخته و قلم‌زنی شد و کارشناسان آستانه مقدسه (قسمت نقره‌ای) آن را تعویض کردند و ضریح سابق فرسوده شده را به خزانه تحویل دادند.

علاوه بر گنبد، ساخت و سازها در ساخت و تزئین مرقد نیز دوران‌های مختلفی را گذرانده‌است. گرداگرد مرقد (قبر) فاطمه معصومه، دیوارهایی به ارتفاع دو متر با کاشی‌کاری که در سال ۹۵۰ بنا شده‌است پوشیده شده؛ این دیواره را اکنون می‌توان در درون ضریح مشاهده کرد. در سال ۶۰۵ امیرمظفر احمد بن اسماعیل —بزرگ خاندان آل مظفر— محمد بن ابی ظاهر کاشی را که بزرگ‌ترین کاشی‌ساز آن زمان بود، مأمور تهیه و نصب کاشی در مرقد فاطمه معصومه نمود. محمد بن ابی طاهر هشت سال مشغول این کار شد تا آنکه در سال ۶۱۳ کاشی‌های مرقد نصب شدند.

در سال ۹۶۵، شاه تهماسب در چهار طرف مرقد، ضریحی آجری بنا کرد و آن را با کاشی تزئین نمود. منافذی نیز در دیوار جهت دیده شدن مرقد طراحی شده بود. سپس به دستور شاه تهماسب، برای مرقد، ضریحی از فولاد سفید ساخته شد و در جلوی ضریح آجری سابق قرار گرفت. طول این ضریح ۲۵٫۵ و عرض آن ۷۳٫۴ و ارتفاعش ۱۰٫۲ متر بود. در سال ۱۲۳۰ قمری، فتحعلی شاه قاجار همان ضریح را نقره‌پوش کرد.

در سال ۱۲۸۰ ضریحی جدید از آب کردن ضریح سابق تهیه شد و نصب گردید. این ضریح تا سال ۱۳۶۸ قمری (مصادف با ۱۳۴۸ شمسی) بر روی مرقد نصب بود تا آنکه در سال ۱۳۶۸ قمری ضریح جدیدی ساخته و نصب گردید که هم‌اکنون نیز نصب می‌باشد.
https://qomnews.ir/vdccixqss2bqsx8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما