دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۳۵
کد مطلب : 110046
رییس سازمان جهاد کشاورزی قم:

مصرف آب در بخش کشاورزی قم با اجرای طرح الگوی کشت کاهش یافت

قم نيوز : رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: با اجرای طرح الگوی کشت، مصرف آب در بخش کشاورزی قم، روند کاهشی پیدا کرده‌است که این موضوع نقش مهمی در مدیریت منابع آبی استان خواهد داشت.
رییس سازمان جهاد کشاورزی قم:مصرف آب در بخش کشاورزی قم با اجرای طرح الگوی کشت کاهش یافت.
رییس سازمان جهاد کشاورزی قم:مصرف آب در بخش کشاورزی قم با اجرای طرح الگوی کشت کاهش یافت.
به گزارش قم نیوز،محمد رضا حاجی رضا روز دوشنبه درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان داشت: موفقیت اجرای طرح الگوی کشت در قم از جمله افتخارات دولت سیزدهم در این استان به‌شمار می‌آید که بسترهای لازم برای حراست از فعالیت‌های کشاورزی و ارتقا سطح تولید محصولات غذایی مورد نیاز مردم را فراهم می‌کند.

وی افزود: با ابلاغ طرح الگوی کشت ملی در کشور، قم با پیشی گرفتن از استان‌های دیگر توانسته است با کاهش آب مصرفی در بخش کشاورزی مطابق با برنامه‌ریزی صورت گرفته و افزایش راندمان آبیـــاری، نتایج مورد نظر این طرح راهبردی را محقق کند.

وی ادامه داد: با اجرای طرح الگوی کشت در قم و انجام اقدام‌هایی همچون توسعه کشت از فضای باز به گلخانه‌ها و افزایش کشت دانه‌های روغنی و گیاهان علوفه‌ای، مصرف آب در این بخش هفت میلیون مترمکعب کاهش می‌یابد.

حاجی رضا گفت: تمامی این برنامه‌ها با محوریت طرح الگوی کشت در راستای حفظ و حراست از سطح سبز استان و کمک به ارتقا درآمد بهره‌برداران در بخش کشاورزی صورت پذیرفته است.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ، اجرای طرح الگوی کشت میزان مصرف آب در بخش کشاورزی قم را بیش‌از ۲۵ درصد کاهش می‌دهد.

به طور معمول میزان مصرف آب در بخش کشاورزی قم سالانه حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب است که در گام نخست اجرای طرح تغییر الگوی کشت این میزان به ۴۵۰ میلیون مترمکعب کاهش می‌یابد و در ادامه این روند با کاهش مصرف آب بیشتر در بخش کشاورزی ادامه می‌یابد.

میزان کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی با اجرای طرح تغییر الگوی کشت بسیار چشمگیر است و نقش موثری در حفظ منابع آبی زیرزمینی استان و تقویت حجم سفره‌ها، خواهد داشت.

بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.
گزارشگر : تحریریه قم نیوز
https://qomnews.ir/vdcjxyevmuqevyz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما