قم نيوز : دبیرخانه گفت‌وگوهای علمی و فرهنگی بین ایران و پاکستان، روز پنجشنبه با حضور هیات عالی علمی دو کشور در قم راه‌اندازی شد.
به گزارش قم نیوز،مدیرکل امور بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب در همایش بین‌المللی گفت‌وگوهای علمی، فرهنگی ایران و پاکستان در دانشگاه ادیان و مذاهب قم، دراین خصوص بیان داشت: هیات علمی پاکستان که هم اینک در قم حضور دارند مهمترین و بزرگترین هیات علمی است که طی چهار دهه گذشته به ایران سفر کرده‌اند.

حجت‌الاسلام حامد شاه رفعتی اظهار داشت: یکی از اهداف این دیدارها تشکیل دبیرخانه گفت‌وگوهای علمی و فرهنگی ایران و پاکستان متشکل از پنج دانشگاه بزرگ پاکستان و پنج دانشگاه ایران خواهد بود که در قالب آن مباحث علمی و فرهنگی دنبال می‌شود.

وی افزود: از طرف وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشگاه سیستان و بلوچستان بعنوان رابط علمی بین دانشگاه‌های ایران و پاکستان انتخاب شده و از این رو این دانشگاه نیز عضو دبیرخانه گفت‌وگوهای علمی ۲ کشور خواهد بود.

وی ادامه داد: تاسیس پارک علم و فناوری مشترک بین ایران و پاکستان در چابهار و برخی پروژه‌های دیگر علمی و فرهنگی در قالب راه اندازی این دبیرخانه دنبال خواهد شد.

شاه رفعتی تصریح کرد: در قالب راه اندازی این دبیرخانه، سالانه یک نشست علمی در ۲ کشور ایران و پاکستان برگزار و مباحث مختلف علمی و فرهنگی در قالب آن دنبال خواهد شد.

مردم ایران و پاکستان احساسات مشترکی دارند
مشاور ارشد دانشگاه علامه اقبال پاکستان نیز طی سخنانی گفت: بنده این احساس را دارم که مهمترین مبحثی که باید بین دو کشور تقویت شود دیپلماسی علمی است که این مسأله با ابتکار دانشگاه ادیان و مذاهب، زمینه‌چینی شده است.

محمد رفیق طاهر تصریح کرد: اشتراکات فرهنگی و دینی بین ۲ کشور زمینه‌ساز احساسات متقابل بین مردم دو کشور دوست و همسایه ایران و پاکستان شده است.

وی خاطرنشان کرد: هنوز نیز بسیاری از دانشجویان پاکستانی خاطرات خوبی از حضور و سخنرانی اساتید ایرانی در دانشگاه‌های پاکستانی در ذهن دارند.

علاقه مردم ایران و پاکستان قابل وصف نیست
رییس دانشگاه قائد اعظم پاکستان نیز اظهار داشت: بنده تاکنون در هیچ سفری که به کشورهای دیگر داشتم، این حجم از محبت و صمیمیت را تجربه نکردم.

نیاز احمد اختر اضافه کرد: واقعیت این است که محبت و علاقه بین مردم ایران و پاکستان قابل بیان در کلمات نیست.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های کشور پاکستان آماده هر نوع همکاری و تعامل در حوزه‌های علمی و فرهنگی هستند و ما از این تعاملات استقبال می‌کنیم.

احمد اختر خاطرنشان کرد: من برغم اینکه فارسی و عربی بلد نیستم ولی سیدحسن نصرالله‌ و احمد یاسین را با وجود اینکه هیچ وقت ندیدم اما دوست دارم و این محبتی است که خداوند در دل‌های ما قرار داده است.

رییس دانشگاه قائد اعظم پاکستان گفت: فرصت هم‌اندیشی اساتید دانشگاه‌های ۲ کشور فرصتی از جانب خدا برای بسترسازی جهت خدمت به امت‌های مسلمان است.

وی ابراز داشت: از نظر جغرافیایی ۵۲ کشور جغرافیایی چنان در نزدیکی یک دیگر قرار گرفته‌اند که گویی یک کشور واحد هستند اما برغم این این کشورها در عرصه عمل در برخی امور دچار اختلاف هستند در حالیکه آموزه‌های دینی به اتحاد و وحدت دعوت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: منابع، استعداد و ظرفیت‌هایی که در اختیار کشورهای اسلامی است همیشگی نیست و این وظیفه ماست که آنها را در مسیر بالندگی ملت‌های خود به کار بگیریم.

مرکز ترجمه آثار فاخر اردو و فارسی راه‌اندازی شود
رییس دانشگاه علامه اقبال نیز در ادامه ابراز داشت: از دانشگاه ادیان و مذاهب و جامعه المصطفی برای ایجاد بستر همکاری و همراهی بین ۲ کشور ایران و پاکستان تشکر و قدردانی می‌کنم.

ناصر محمود بیان داشت: در حال حاضر در دانشگاه علامه اقبال یک میلیون و 200 هزار دانشجو در قالب ۵۴ مرکز داخلی و چندین مرکز در خارج از پاکستان مشغول تحصیل هستند.

وی گفت: ۵۲ درصد دانشجویان این دانشگاه از بانوان هستند و تا کنون پنج میلیون دانشجو از دانشگاه اقبال فارغ‌التحصیل شده اند.

محمود یادآور شد: راه‌اندازی زبان اردو و کرسی نواب هم اینک در دانشگاه ادیان و مذاهب ایران به نتیجه رسیده و تلاش می‌شود به زودی رشته زبان فارسی در دانشگاه اقبال پاکستان و رشته زبان اردو در دانشگاه قم نیز راه‌اندازی خواهد شد.

وی یادآور شد: ما از راه‌اندازی یک مرکز ترجمه بین دانشگاه علامه اقبال با مراکز علمی ایران برای ترجمه آثار فاخر علمی و فرهنگی دو کشور استقبال کرده و به دنبال عملیاتی شدن آن هستیم.

رییس دانشگاه علامه اقبال پاکستان همچنین گفت: هم‌افزایی و تقویت سطح علمی اساتید دانشگاه اقبال با اساتید دانشگاه‌های ایران نیز جزو پیشنهاداتی است که می‌تواند عملیاتی شود.

وجود نسخ خطی فارسی در کتابخانه دانشگاه پنجاب
رییس دانشگاه پنجاب شهر راهور پاکستان نیز در ادامه با بیان اینکه دانشگاه پنجاب یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین دانشگاه‌های پاکستان است، گفت: هم اینک ۱۵۰ رشته تحصیلی در این دانشگاه تدریس می‌شود.

خالد محمود با اشاره به تحصیل ۵۲ هزار دانشجو در دانشگاه پنجاب خاطرنشان کرد: در تاریخ این دانشگاه چهار برنده جایزه صلح نوبل به چشم می‌خورد و بزرگترین کتابخانه کشور پاکستان که بخشی از آنها مربوط به نسخ فارسی است، متعلق به دانشگاه پنجاب است.

وی بیان داشت: هم اینک کرسی حکیم فردوسی و مولانا جلال‌الدین رومی در بخش زبان فارسی دانشگاه پنجاب تدریس می‌شود.

رشته‌های تحصیلی مشترک بین دانشگاه‌های ایران و پاکستان تدوین شود

رییس دانشگاه آموزش پاکستان نیز عنوان کرد: دانشگاه آموزش پاکستان با دارا بودن حدود ۶۰ هزار دانشجو و آزمایشگاه‌های پیشرفته، بستر مناسبی برای اجرای پروژه‌های مشترک است.

محمد عالم سعید خاطرنشان کرد: زمینه برای همکاری و همراهی بین دانشگاه آموزش پاکستان و جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف علمی و فرهنگی فراهم است.

وی ادامه داد: تدوین رشته‌های مشترک تحصیلی و ساخت تجهیزات آزمایشگاهی مشترک از بسترهای آماده دو طرف جهت تعمیق روابط علمی است.

راه‌اندازی کلاس آموزش زبان اردو در دانشگاه قم و علامه اقبال پاکستان

رییس دانشگاه قم نیز در ادامه گفت: دانشگاه قم اراده جدی نسبت به اجرایی شدن توافقنامه‌های انجام شده با دانشگاه‌های پاکستان دارد.

حجت‌الاسلام احمد حسین شریفی ادامه داد: طبق توافقات انجام شده ۲ کلاس درس آموزش زبان اردو و فارسی در دانشگاه قم و دانشگاه علامه اقبال پاکستان راه‌اندازی خواهد شد.

وی تصریح کرد: برای ارتقای علمی و فناوری بین ۲ کشور ایران و پاکستان، باید تعامل و تبادلات بین دانشگاه‌های ۲ کشور تقویت شود که در این بین دانشگاه قم در ورود به فناوری‌های جدید ظرفیت بالایی دارد.

شریفی خاطرنشان کرد: دانشگاه قم یکی از مهمترین و بهترین دانشگاه‌های ایران در حوزه علوم اسلامی و انسانی است و طبق رده‌بندی تایمز، دانشگاه قم بهترین دانشگاه در بین دانشگاه‌های دولتی کشور است.

وی اظهار داشت: هم لینک صدها دانشجوی پاکستانی در مقاطع مختلف تحصیلی در دانشگاه قم مشغول تحصیل هستند.

دانشگاه سیستان و بلوچستان آماده تعمیق ارتباطات علمی

معاون دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز در ادامه خاطرنشان کرد: امید می‌رود این ارتباطات، زمینه‌ساز ثبات، امنیت و افزایش ارتباطات علمی و فرهنگی ۲ کشور باشد.

غلامرضا زمانیان ابراز داشت: دانشگاه سیستان و بلوچستان آماده هر نوع همکاری‌ و تعامل با دانشگاه‌های ایران و پاکستان در راستای تقویت ارتباطات علمی و فرهنگی ۲ کشور است.

وی با بیان اینکه دانشگاه سیستان و بلوچستان با بیش از نیم قرن فعالیت، قطب علمی جنوب شرقی کشور است، ابراز داشت: این دانشگاه با وجود ۱۱ دانشکده و ۱۶ هزار دانشجو ظرفیت بالایی در تقویت ارتباطات علمی با کشور پاکستان است.

زمانیان بیان داشت: دانشگاه‌های سیستان و بلوچستان با ابلاغ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مسوولیت تقویت ارتباط با دانشگاه‌های پاکستان و همچنین بسیاری از پروژه‌های علمی در سطح بین‌المللی است، همچنین این دانشگاه رییس کارگروه تقویت ارتباطات با ۶ استان جنوبی افغانستان نیز است.

وی تاکید داشت: هم اینک تفاهم نامه همکاری مشترک بین دانشگاه سیستان و بلوچستان با پنج دانشگاه پاکستان وارد مرحله اجرایی شده و علاوه بر آن طرح‌های علمی مشترک نیز بین دانشگاه سیستان و بلوچستان و دانشگاه‌های پاکستان طی سال‌های اخیر انجام گرفته است.

زمانیان گفت: دانشگاه سیستان و بلوچستان نسبت به تقویت و تمدید تفاهم نامه‌های قبلی و ورود به تفاهم‌نامه‌های جدید تاکید و از تبادل اساتید، دانشجویان و سایر مباحث علمی و فرهنگی در کنار برگزاری همایش های مشترک استقبال می‌کند.

تعمیق روابط ایران و پاکستان در گرو تقویت دیپلماسی فرهنگی است

رییس دفتر نمایندگی وزارت خارجه در قم نیز در ادامه عنوان کرد: دیپلماسی فرهنگی مادر و ریشه سایر دیپلماسی‌های رایج است و برای اینکه ارتباطات دو کشور عمیق شود باید رابطه بین نخبگان تقویت شود.

حمید مکارم شیرازی ادامه داد: تاسیس دبیرخانه گفت‌وگوهای علمی و فرهنگی بین ایران و پاکستان می‌تواند در تعمیق ارتباطات دو کشور اثربخش باشد و لازم است وزارت خارجه ۲ کشور نیز در راستای تقویت این تعاملات قدم‌های بزرگی بردارند.

معاون بین‌الملل دانشگاه بوعلی سینا همدان نیز در ادامه این همایش، خاطرنشان کرد: شهر همدان در سال ۲۰۲۴ به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شده که این اتفاق می‌تواند در. تعمیق روابط با دانشگاه‌های پاکستان زمینه‌ساز اتفاقاتی مبارکی باشد.

عبدالمجید محمدزاده گفت: هم اینک ۱۱ هزار دانشجو از ۱۱ کشور جهان در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند.

حوزه فرهنگ مهمترین بستر ارتباط ایران با شبه قاره است

دستیار رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در امور گفت وگوهای فرهنگی و حقوق بشر نیز در ادامه این همایش، عنوان کرد: تاسیس دبیرخانه گفت‌وگوهای علمی و فرهنگی بین دو کشور ایران و پاکستان یک اقدام و اتفاق مهم در تعمیق روابط ۲ کشور است.

محمد علی ربانی اضافه کرد: حوزه فرهنگ بستر و زمینه اصلی ارتباطات بین ایران با شبه قاره و به خصوص کشور دوست و همسایه پاکستان است.

وی خاطرنشان کرد: دبیرخانه گفت‌وگوهای علمی و فرهنگی ایران و پاکستان باید به اتاق فکر مشترک برای پیشبرد بهتر مسایل علمی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: برای بالندگی بیشتر دبیرخانه گفت‌وگوهای علمی و فرهنگی ایران و پاکستان باید علاوه بر اساتید دانشگاه‌های ۲ کشور، بدنه علمی و فرهنگی دو کشور نیز ورود همراه با تأثیرگذاری داشته باشند.

وی با تاکید بر ضرورت نگارش مجله علمی مشترک بین دو کشور، بیان کرد: بین ایران و پاکستان مشترکات زیادی در ابعاد دینی، تاریخی، زبانی، عرفان، تصوف و سایر مباحث علمی و فرهنگی وجود دارد.
گزارشگر : تحریریه قم نیوز
https://qomnews.ir/vdcb0gb80rhb8gp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما