يکشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۰۱
کد مطلب : 110084
استاندار قم :

توسعه کیفی دانشگاه علمی کاربردی نیاز قم را در اشتغال و صنعت مرتفع می‌کند

قم نيوز : استاندار قم با اشاره به اینکه توسعه کیفی دانشگاه علمی و کاربردی، نیاز قم را در اشتغال و صنعت مرتفع می‌کند، گفت: این دانشگاه دقیقا همان دارویی است که درحوزه اشتغال به آن نیاز داریم.
استاندار قم :توسعه کیفی دانشگاه علمی کاربردی نیاز قم را در اشتغال و صنعت مرتفع می‌کند.
استاندار قم :توسعه کیفی دانشگاه علمی کاربردی نیاز قم را در اشتغال و صنعت مرتفع می‌کند.
به گزارش قم نیوز،سید محمد آقامیری شنبه شب در جلسه هم‌اندیشی روسای دانشگاه‌های قم در سالن اجتماعات دانشکده فنی مهندسی دانشگاه قم با ذکر این نکته که دانشگاه علمی کاربردی باید ۲ کار را انجام دهد افرود: علمی کاربردی، مباحث کاربردی روز را به دانشجویان منتقل و اعتماد به نفس آنان در حوزه کار را افزایش دهد.

وی همچنین با اشاره به موضوع تضمین اشتغال توسط دانشگاه علمی کاربردی خاطرنشان کرد: این دانشگاه در بعضی استان‌ها عملکرد خوبی داشته، اما در برخی استان‌های دیگر چنین نبوده است.

این مقام ارشد اجرایی در قم با تاکید بر اینکه مدرکی که دانشگاه‌ علمی کاربردی می‌دهد بدون داشتن مهارت‌ ارزشی ندارد یادآور شد: امروز یک انسان دانای سالم محور توسعه به شمار می‌آید.

استاندار قم با تاکید بر اینکه مدرک‌ گرایی مشکل‌های زیادی برای کشور ایجاد کرده گفت: هزینه‌های دولت را نیز افزایش داده، چون یک فرد با مدرک دیپلم مشغول به کار است، اما یک فوق دیپلم به آن می‌دهند و او را بالاتر می‌برند، البته این کاملا با حوزه دانشگاه و پژوهش فرق می‌کند.

وی ادامه داد: در مقابل عده‌ای نیز وارد دانشگاه می‌شوند، و مدرک آن‌چنانی هم نمی‌گیرند، اما یک استارتاپ یا شرکت نوپا راه‌ می‌اندازند که در دنیا کار می‌کند، شاید اگر این مدرک را هم نداشتند، به همین موفقیت دست پیدا می‌کردند.

استاندار قم با انتقاد از کسانی که بر مدرک گرایی تمرکز کرده‌اند خاطرنشان کرد: ما در دانشگاه به آن بخشی کار داریم که کارشان صرفا پژوهش و تولید علم است و به اصول دانشگاهی نیز معتقدند.

وی با بیان اینکه برای توسعه صنعتی قم به دنبال تغییر بافت این استان نیستیم افزود: بافت قم یک بافت فرهنگی و مذهبی است و با صنایع در تعارض نیست.

آقامیری همچنین با تاکید بر اینکه به دنبال این هستیم صنایع فرهنگی را به گونه‌ای رشد دهیم که استان در بحث تمدن اسلامی حرفی برای گفتن داشته باشد خاطرنشان کرد: برای شناسایی ظرفیت‌های صنعتی قم باید اولویت سنجی کنیم تا توسعه استان نیز بر مبنای اولویت‌ها شکل بگیرد.

وی در ادامه با اشاره به هفت شهرک صنعتی موجود در استان یادآور شد: صنعت کفش قم در کشور نمونه است.

وی زنجیره ارزش افزوده را مهمترین اولویت در ایجاد صنایع عنوان کرد و بیان داشت: ما باید زنجیره ارزش افزوده را در صنعت‌هایی مانند گردشگری مذهبی، فرش‌ دست‌باف و کیف و کفش توسعه دهیم، که این اقدام بیش از هر چیز نیازمند کارهای مطالعاتی است.

این مقام مسئول همچنین خاطرنشان کرد: در اولویت‌بندی‌های صنعتی استان، جلوگیری از شکل‌گیری صنایع آلاینده از موضوع‌های مورد توجه می‌باشد.
استاندار قم در بخش دیگری از سخنان با اشاره به گردشگری سلامت به عنوان یکی از ظرفیت‌های مهم صنعتی استان تصریح کرد: گردشگری سلامت، صنعتی است که توام با علم است، باید آن را در همه بخش‌های مختلف مانند داروسازی و دندان‌پزشکی توسعه دهیم و برنامه داشته باشیم.

وی همچنین اهمیت ایجاد زیرساخت لازم جهت تاسیس دانشکده داروسازی در استان را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: در کنار این دانشکده، صنایع دارویی نیز شکل می‌گیرد.

استاندار قم در بخشی سخنان با تاکید بر اینکه هیچ دستگاهی در استان نباید مانع رشد و توسعه باشد گفت: موانع موجود برای توسعه صنایع استان که به حوزه تامین اجتماعی و امور مالیاتی مربوط می‌باشد باید رفع شود.
ظرفیت قم در فنی و حرفه‌ای پایین است

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استانداری قم نیز گفت: این استان برغم آنکه نوزدهمین استان کشور به لحاظ جمعیت دانشجویی و دانش‌آموزی است ولی در فنی و حرفه‌ای ظرفیت پایینی دارد.

محمدجواد شاکرآرانی ادامه داد: قم هم به لحاظ کارگاهی و هم از نظر استادان و مربیان و تعداد فارغ‌التحصیلان فنی و حرفه‌ای سی‌ویکمین استان است.

وی با یادآوری اینکه در آموزش عالی، نزدیکترین نیرویی که می‌تواند به بازار صنعت تزریق شود، نیروهای کاردانی هستند گفت: ما در حال حاضر چه از نهاد آموزش و پرورش و چه از نهاد آموزش عالی فارغ‌التحصیلانی داریم که با بازار کار فاصله دارند.

وی بیان داشت: در یک دهه اخیر نسبت دانشجویان دوره کاردانی در استان به کل دانشجویان، ۵.۵ درصد بوده در حالی که این نرخ در کشور حدود ۱۲.۵ درصد است.

شاکرآرانی در بخش دیگری از سخنان با بیان این نکته که آموزش عالی در بحث اشتغال فارغ‌التحصیلان می‌تواند از تجربه‌های آموزش پزشکی استفاده کند گفت: آموزش پزشکی تا حدود زیادی متکفل اشتغال فارغ‌التحصیلان است، آموزش‌ عالی نیز باید با جامع‌نگری برای شغل دانشجویان دغدغه داشته باشد.

سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی قم گفت: سالانه حدود هشت هزار فارغ‌التحصیل دانشگاهی در استان داریم ولی تا نزدیک‌ کردن این افراد با بازار کار خیلی فاصله است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت دانشجویان علوم‌انسانی استان در رشته‌های مختلف مانند فلسفه، اقتصاد، مدیریت و روان‌شناسی در گردشگری استفاده نماییم، این‌ها نیروهایی هستند که می‌توانند بخشی از بار گردشگری را به دوش بکشند.
برای برنامه‌های سبک زندگی اسلامی به امکانات نیاز داریم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز با بیان اینکه در حوزه‌های دانشی و فن‌آوری همچنین حوزه فرهنگ سلامت و سبک زندگی برنامه‌هایی را در سطح ملی مطرح کرده‌ایم گفت: برای تحقق این برنامه‌ها نیازمند زمین و امکانات هستیم، خروجی علوم‌انسانی اسلامی بحث سبک زندگی است این حوزه باید در سلامت دیده شود.

مهدی مصری افزود: یکی از انتظارهای علوم پزشکی استان این است که هم پارک علم و فن‌آوری و هم دانشگاه قم کمک کنند که موسسه سبک زندگی ایرانی اسلامی و سلامت متقابل را با رویکردهای آموزشی، پژوهشی، ترویجی، سیاست‌گذاری و فن‌آوری ایجاد کنیم.

وی موضوع برنامه‌ریزی برای دهکده سلامت را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: با توجه به اقبال مردم به فرآورده‌های طبیعی و سبک زندگی اسلامی، شرایط خیلی خوبی برای دهکده سلامت فراهم است.

رئیس علوم پزشکی قم همچنین با بیان اینکه ما در این استان بضاعت ایجاد دانشکده داروسازی را نداریم بیان داشت: ایجاد زیرساخت دانشکده داروسازی، فن‌آوری‌های نوین و فرآورده‌های طبیعی در دانشگاه علوم پزشکی قم ضروری است چون باید در فن‌آوری‌های دارویی نقش بسزایی داشته باشیم.
قم دارای ۱۹۵ واحد فن‌آور است

رئیس پارک علم و فن‌آوری قم نیز با اشاره به وجود ۱۹۵ واحد فن‌آور در این استان گفت: ۲ سال پیش تعداد این واحدها ۱۰۵ مورد بود.

خیرالله رهسپار فرد همچنین با بیان اینکه توان ایده‌پردازی و تبدیل ایده به محصول در استان وجود دارد اضافه کرد: سال قبل پارک علم و فن‌آوری قم توفیق‌های بسیاری داشته، به نحوی که صادرکننده برتر کشور و فن‌آور برتر کشور از پارک استان بوده است.

وی با بیان این نکته که ایجاد دبیرخانه ملی فن‌آوری‌ها و نوآوری‌های علوم انسانی اسلامی در قم یکی از افتخارهای این استان است که می‌تواند خلاء علوم انسانی را رفع کند افزود: دانشگاهیان و حوزویان استان کالاها و محصول‌های فن‌آورانه‌ای دارند که از ارزش صادراتی و فروش داخلی برخودار است.

این مسئول با یادآوری اینکه قم هفتمین استان کشور در داشتن شرکت‌های دانش‌بنیان است افزود: ۱۶۲ شرکت دانش بنیان در قم وجود دارد، که ۶۵ مورد آن مربوط به علوم‌انسانی است.

رهسپار فرد یادآور شد: در حوزه صنایع خلاق که مختص علوم‌انسانی است نیز پنجمین استان کشور می‌باشیم‌.

۴۲ درصد اشتغال قم مربوط به صنایع است

رئیس دانشگاه صنعتی قم نیز با اشاره به سهم ۴۲ درصدی بخش صنعت در اشتغال این استان گفت: این نرخ، ۲۷ درصد از میانگین کشوری کمتر است.

جلال رضایی نور همچنین با اشاره به اینکه ۷۰ درصد دانشجویان دانشگاه صنعتی قم را دانشجویان غیربومی تشکیل می‌دهند گفت: با این وضعیت امکان تامین نیرو برای صنایع استان را نداریم، از این رو وزارت علوم باید در بحث گزینش دانشجویان بومی بازنگری داشته باشد.

وی اظهار کرد: متاسفانه به صنایعی که ارزش افزوده بیشتری دارند، بهای کمتری داده می‌شود.

رضایی نور با تاکید بر اینکه باید در زمینه ارتقای سهم دانشگاه‌ها در صنعت، پارک علم و فن‌آوری و زیست بوم نوآوری و فن‌آوری کارهای بیشتری انجام دهیم افزود: با توجه به تعدد واحدهای دانشگاهی در استان، انتظارهای زیادی وجود دارد.

این مقام دانشگاهی اظهار کرد: رشته‌های فنی مهندسی پایه بسیاری از تکنولوژی‌ها و فن‌آوری‌ها هستند، ولی این رشته‌ها امروز به دلیل اقبال کمتر و سختی درس‌های ریاضی و فنی یکی پس از دیگری در مدارس تعطیل می‌شوند.

رئیس دانشگاه صنعتی قم تصریح کرد: توجه و اقبال بیشتر به این رشته‌ها نیازمند همت جمعی مسئولان است.
اعتبار پژوهشی قم محدود است

رئیس دانشگاه قم نیز با تاکید بر اینکه اعتبار پژوهشی استان خیلی محدود است گفت: بر اساس این اعتبار پژوهشی هیچ کار پژوهشی پیش نمی‌رود.

حجت‌الاسلام احمدحسین شریفی همچنین با اشاره به برخی ظرفیت‌های موجود در خصوص ارتباط صنعت با دانشگاه گفت: قانون جهش تولید بنیان که اوایل سال گذشته در مجلس شورای اسلامی تصویب و ابلاغ شده یکی از این ظرفیت‌ها است.

وی ادامه داد: بر اساس این قانون، معادل هزینه انجام شده برای فعالیت‌های تحقیق و توسعه به عنوان مالیات موسسه‌ها و شرکت‌های صنعتی در نظر گرفته می‌شود.

رئیس دانشگاه قم گفت: در برخی استان‌ها، استاندار ضامن شده و اعتماد را ایجاد کرده، چون برخی صنعت‌گران در اینکه این قانون مورد پذیرش سازمان امور مالیاتی قرار بگیرد، تردید دارند.

وی یادآور شد: قانون‌گذار اجازه داده که مالیاتی که ملزم به پرداخت آن هستیم را در حوزه پژوهش هزینه کنیم.

شریفی با اشاره به اینکه قم یک شهر صنعتی و یا نیمه صنعتی است و چندین شرکت صنعتی نیز دارد، طرح بورسیه صنعتی را مورد توجه قرار داد و گفت: در سال جاری بورس صنعت و تربیت نیروی مورد نیاز صنایع را در دانشگاه آغاز کرده‌ایم اما آمار رضایت بخش نیست.

رئیس دانشگاه قم با ذکر این مطلب که موانعی نیز در ارتباط صنعت با دانشگاه وجود دارد خاطرنشان کرد: قوانین تامین اجتماعی یکی از این موانع می‌باشد، قانون‌های مالیاتی نیز به حدی مشکل‌آفرین شده، که استادان تمایلی به طرح‌های ارتباط با صنعت ندارند.

حجت‌الاسلام شریفی در بخش دیگری از سخنان خود باور نداشتن مدیران و مسئولان صنعتی استان به ظرفیت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها را نیز از موانع ارتباط صنعت با دانشگاه ذکر کرد و گفت: قم با داشتن ۶۰۰ مرکز آموزشی پژوهشی بیشترین مرکز پژوهشی را در کشور دارد، اما عمدتا مدیران ارشد استان با نام این مراکز آشنا نیستند.
آمایش صنعتی قم تهیه شود

معاون پژوهش و فن‌آوری دانشگاه قم نیز با تبیین اهداف نشست فوق، توسعه مزیت نسبی استان به‌واسطه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی را از جمله آن ذکر کرد و افزود: همکاری با استانداری و سازمان‌ها، هدفمند نمودن فعالیت‌ها و طرح‌های پژوهشی، شکل‌دهی به هسته‌های پژوهش و برگزاری رویدادهای فن‌آورانه و توجه به آمایش سرزمینی صنعت از دیگر هدف‌ها به شمار می‌آید.

یعقوب نوروزی در ادامه سخنان خود نهادهای حاکمیتی، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، سازمان و صنایع همچنین پارک‌ علم و فن‌آوری را چهار رُکن مهم در موضوع توسعه صنعتی استان خواند و اظهار کرد: پژوهش محوری حلقه واسطه‌ای است که باید بین رکن‌ها ایجاد شود.

وی همچنین با تاکید بر هدف‌گذاری مرجعیت صنعتی صنایع استان گفت: قم در زمینه صنایع فرهنگی، زیارتی همچنین توسعه صنایع کشاورزی و شیمیایی و صنعت کفش می‌تواند پیشرو باشد.

وی تدوین سند آمایش سرزمینی با هدف توسعه صنایع استان را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: ما باید برای صنایع نیز آمایش داشته باشیم‌.

نوروزی احصای نیازهای استان را ضروری عنوان و بیان کرد: طراحی بانک اطلاعاتی مبتنی بر نیازمندی‌های پژوهشی صنایع استان نیز از جمله اقدام‌هایی است که باید با کمک دانشگاه‌ها صورت بگیرد.

نشست بررسی روش‌های ارتباط مراکز علمی پژوهشی با صنعت، با حضور روسای دانشگاه‌های مختلف قم و مسئولان این استان برگزار شد.
گزارشگر : تحریریه قم نیوز
https://qomnews.ir/vdcbwgb8arhb8gp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما