شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۱۲
کد مطلب : 110122
آیت الله جوادی آملی:

حماسه ۶ بهمن آمل برخاسته از فطرت مردم بود

قم نيوز : مرجع تقلید شیعیان گفت: حماسه ۶ بهمن آمل حماسه‌ای بود که از فطرت مردم برخاست نه از سابق کسی پیش‌بینی می‌کرد و نه لاحقاً کسی چنین دستوری داد.
آیت الله جوادی آملی:حماسه ۶ بهمن آمل برخاسته از فطرت مردم بود.
آیت الله جوادی آملی:حماسه ۶ بهمن آمل برخاسته از فطرت مردم بود.
به گزارش قم نیوز،آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در پیام تصویری خود به سومین همایش ملی حماسه اسلامی ششم بهمن سال ۱۳۶۰ آمل که در دوم بهمن ۱۴۰۲ در بابلسر پخش شد، گفت: حماسه ۶ بهمن آمل حماسه‌ای بود که از فطرت مردم برخاست نه از سابق کسی پیش‌بینی می‌کرد و نه لاحقاً کسی چنین دستوری داد.

وی خاطرنشان کرد: این‌گونه از مقاومت‌ها، مقاومت مردانی است که در حال خواب بیدار هستند، آن‌هایی که شب خواب اند و می‌خوابند از آن‌ها کاری ساخته نیست؛ آن‌هایی که شب می‌خوابند و در حال خواب بیدارند از این‌ها می‌گویند «حی بن یقظان» این‌ها همواره بیدارند.

این استاد عالی حوزه ادامه داد: ازاینجا معلوم می‌شود اینکه خدا در قرآن کریم در سوره مبارکه «انفال» فرمود: ﴿اسْتَجِیبُوا لِلّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ﴾ معلوم می‌شود چیست؛ فرمود حرف قرآن و دعوت و راهنمایی قرآن را اجابت کنید، درست است که قرآن آمده دنیای و آخرت شما را تأمین بکند اما مهم تر از همه این است که شما را زنده بکند؛ معلوم است که شما غیر از این حیات ظاهری یک حیات دیگری دارید، غیر از اقتصاد یک چیز دیگری دارید غیر از رفاه چیز دیگری دارید غیر از فرهنگ چیز دیگری دارید و آن حیات است.

وی تصریح کرد: اصل دوم این است که فرمود نگویید شهید مرده است ﴿وَ لاَ تَقُولُوا لِمَن یُقْتَلُ فِی سَبِیلِ اللّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْیَاءٌ وَ لَکِن لاَ تَشْعُرُونَ﴾، اصل سوم اینکه فرمود ولو حرفش را نمی زنید، خیالش را هم نکنید ﴿وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُون‏﴾، اصل چهارم آن است که این کسی که به این مقام رسیده است محصول بنان و بیان امام و نویسنده ای مثل امام است که آن قلم و آن بیان و آن اعلامیه ها و آن دستورها شهیدپور است؛ مداد یعنی مرکّب. مرکّب امام بالاتر از خون شهید است؛ او این را تربیت کرده است. «مِدَادِ العُلَمَاء اَفضَل مِن دِمَاءِ الشُّهَدَاء».

آیت‌الله جوادی آملی ادامه داد: این‌ها جزو ره‌آوردهای قرآن کریم است که برای همیشه زنده است؛ اینکه فرمود: «مِدَادِ العُلَمَاء اَفضَل مِن دِمَاءِ الشُّهَدَاء»، یک راهنمایی است به علما و حوزه و دانشمندان؛ یعنی دانشمندان حوزه دانشمندان دانشگاه باید اثر قلم شما اثر بیان شما شهیدپرور باشد، وقتی که تعریف می کند که مداد علما مرکّب علما از خون شهید بالاتر است یعنی «ایها العلماء» بکوشید که شهیدپرور باشید.
https://qomnews.ir/vdcew78zwjh8zzi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما