يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۵۵
کد مطلب : 110166
معاون امور معادن وزارت صمت:

ظرفیت‌های خوبی در بخش معادن فلزی قم شناسایی شده‌است

قم نيوز : معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ظرفیت خوبی در بخش معادن فلزی استان قم شناسایی شده که امیدواریم در سال‌های آینده شاهد فعال سازی آن باشیم.
معاون امور معادن وزارت صمت:ظرفیت‌های خوبی در بخش معادن فلزی قم شناسایی شده‌است.
معاون امور معادن وزارت صمت:ظرفیت‌های خوبی در بخش معادن فلزی قم شناسایی شده‌است.
به گزارش قم نیوز،رضا محتشمی‌پور روز یکشنبه در حاشیه جلسه شورای معادن استان قم در سالن‌امام جواد(ع)‌ استانداری بیان داشت: قم جز استان‌هایی است که تاکنون از ظرفیت‌های معدنی آن به خوبی استفاده نشده‌است هرچند که ما فعالیت‌های معدنی قابل توجهی همچون معدن ونارچ و ظرفیت‌های فلزی محدودی در استان فعال است؛ اما باز این مقدار به اندازه‌ای که مورد انتظار است، نیست.

وی با اشاره به اینکه نیاز به کار جدی در حوزه معادن استان قم داریم، افزود: تحرک خوبی در حوزه فعالیت‌های اکتشافی و صدور پروانه‌ها در استان قم دیده می‌شود که با حمایت استاندار و سایر مسئولان استان نیازمند سرعت بیشتر است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت قم نیز در این خصوص گفت: ۲۱۲ پروانه ‌در بخش معادن استان موجود که ۱۴۳ فقره از این پروانه‌ها دارای بهره‌بردار است و فعالیت‌های معدنی در محدوده تعیین شده آن صورت می‌گیرد.

اکبر ابدالی افزود: روند صدور پروانه‌های اکتشاف در حوزه معادن استان قم به خصوص در بخش معادن فلزی طی سال‌های اخیر رو به رشد است و ما امیدواریم در سال‌های آینده شاهد بهره‌برداری از چندین معدن فلزی در استان باشیم.

بیش از ۲۴ نوع ماده معدنی درقم وجود دارد؛ اکثر مواد معدنی استان مصالح ساختمانی همچون گچ، آهک، سنگ لاشه و شن و ماسه است، پس از آن معادن نمک،‌ سنگ ساختمانی و معادن فلزی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

از جمله موارد مورد توجه در گسترش فعالیت‌های معدنی در قم، ایجاد واحدهای فرآوری در کنار معادن استان است که هم ارزش افزوده بیشتر در فعالیت‌های معدنی را به دنبال دارد و هم موجب افزایش فرصت‌های شغلی در این بخش مهم اقتصادی می‌شود.

لازم به توضیح است بهره‌برداران معادن درصدی از فروش ماده معدنی خود را از حدود ۲ تا ۱۲ درصد را تحت عنوان حقوق دولتی به دولت باز می‌گردانند.

این حقوق دولتی درموارد مختلفی همچون اصلاح جاده‌هایی که درمسیر معادن است، عمران مناطقی که معادن در آن قرار گرفته‌اند،‌ اصلاح و بازسازی محیط پس از پایان فعالیت معادن و نیز توسعه فعالیت‌های معدنی در کشور به کار گرفته می‌شود.
گزارشگر : تحریریه قم نیوز
https://qomnews.ir/vdccexqse2bqss8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما