دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۱۴
کد مطلب : 110173
مدیر حوزه‌های علمیه کشور:

بافت مرکزی شهر قم با رویکرد اسلامی سامان‌دهی شود

قم نيوز : مدیرحوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اهمیت توجه مدیریت شهری به بافت مرکزی شهر قم گفت: این بافت هویت اصلی شهر است، لذا باید با نگاه درست اسلامی ،انقلابی و با نشاط کافی سامان پیدا کند.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور:بافت مرکزی شهر قم با رویکرد اسلامی سامان‌دهی شود.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور:بافت مرکزی شهر قم با رویکرد اسلامی سامان‌دهی شود.
به گزارش قم نیوز،آیت‌الله علیرضا اعرافی روز دوشنبه در آیین افتتاح، بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های شهری در سالن همایش‌های شهرداری قم طی سخنانی اظهار داشت: ارزش خدمت در قم، ارزش متفاوتی است، هر برنامه‌ای که در این شهر تولید شود، بازتاب آن در ایران و جهان دیده خواهد شد.

وی در ادامه افزود: این شهر در حوزه‌ معرفت، فرهنگ و انقلاب اسلامی و مقاومت اسلامی و بیداری اسلامی نقش کانونی ایفا می‌نماید.

اعرافی با اشاره به وجود بیش از سه‌هزار پاکبان در شهر قم خاطرنشان کرد: از پاکبانان عزیزمان تا مهندسان، معماران، کارکنان، مدیران و فعالان حوزه شهرداری و سایر نهادهای خدمتگزار باید بدانند که در حال خدمت‌رسانی به چنین شهری هستند.

وی همچنین با بیان این نکته که شهر قم در ایران و همه جهان اثرگذار است تصریح کرد: از همه ایران، نخبگانی در قم برای رشد علمی و معنوی حضور دارند، و سهم مردم این شهر نیز برجسته است.

وی بیان داشت: باید از همه کسانی که به این فرهنگ، منطق، گفتمان و مدینه الهی و شهر نورانی خدمت می‌کنند، قدردانی کرد، چرا که نشاط آوری، پیشرفت و تحول در مسائل شهر قم با همت جمع وسیعی از افراد رقم خورده‌است.

وی با تاکید بر توجه جدی به اعتبارات فرهنگی قم و توزیع و هزینه کردن درست یادآور شد: بخش ورزش قم نیز واقعا بخش مهمی است.
مدیرحوزه‌های علمیه موضوع زنان و همچنین جوانان را نیز حائز اهمیت دانست و گفت: زنان در شهر قم باید ضمن پیشگامی در حجاب و عفاف و طهارت و پاکی از امکانات لازم نیز برخوردار باشند.

اعرافی ادامه داد: ما باید به دنیا نشان دهیم که زن‌ها و جوان‌های قم در عین رعایت ارزش‌های معنوی و الهی، با نشاط‌ترین طبقه جامعه محسوب می‌شوند.

مدیرحوزه‌های علمیه در ادامه سخنان خود با یادآوری ضرورت توجه مدیریت شهری به حرم مطهر حضرت معصومه(س)، مدرسه علمیه فیضیه و بافت مرکزی شهر قم خاطرنشان کرد: واقعا این مجموعه، روح و فرهنگ، حقیقت و هویت قم است، باید با نگاه درست اسلامی و انقلابی و با نشاط کافی سامان پیدا کند.

وی تصریح کرد: به‌رغم گام‌های خوبی که برداشته شده، هنوز به گام‌های جدی‌تری نیاز داریم، فضای مرکزی شهر قم باید برای مردم و زائران یک فضای معنوی و جذاب باشد.

وی با بیان اینکه پیشرفت قم باید به صورت هماهنگ در همه نقاط این شهر پیش برود بیان کرد: همه در هر کجای شهر که هستند، از پردیسان و امام‌زاده ابراهیم و نیروگاه و آذر باید به صورت عادلانه از امکانات بهره‌مند شوند.

اعرافی همچنین با اشاره به اقدام‌های شهرداری قم در حوزه فضای سبز گفت: در توسعه فضای سبز کارهای خوبی صورت گرفته، و سرانه فضای سبز این شهر متحول شده است.
تقویت فضای پاسخگویی از رویکردهای مهم مدیریت شهری قم است

رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز دراین آیین با اشاره به مهمترین رویکردهایی که در ششمین دوره شورای شهر قم تقویت شد، نظارت بر عملکرد و برنامه‌های شهرداری و سازمان‌های تابعه را از جمله آن برشمرد و گفت: از طریق کمیسیون‌های تخصصی، فضای پاسخ‌گویی و نظارت در مجموعه مدیریت شهری تقویت شد.

محسن محرری همچنین با بیان این مطلب که تقویت رویکرد اجتماعی فرهنگی نیز در این دوره مورد توجه قرار داشته است گفت: رقم تعیین شده برای اقدام‌های فرهنگی در لایحه بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۳ شهرداری قم، حدود ۴۰ درصد رشد یافته‌است.

وی اضافه کرد: شورای اسلامی شهر در حال بررسی این لایحه است، پیش‌بینی می‌کنیم این رشد ۲ برابر ارتقا یابد، حدود هفت‌هزار میلیارد ریال در ردیف‌های فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، تبلیغی و روابط عمومی خواهیم داشت.

رئیس شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد: در اعتبارات دستگاه‌های دولتی، سهم بخش فرهنگی حدود سه درصد است، ولی ما از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال بودجه شهرداری قم، هفت درصد آن و بیش از ۲ برابر شاخص مشخص شده، برای بحث‌های فرهنگی اعتبار در نظر گرفته‌ایم.

محرری با ذکر اینکه برای برنامه‌های فرهنگی مذهبی مسجد محور ردیف مشخصی وجود دارد افزود: این برنامه‌ها در سال جاری و سال آینده از طریق کمیته تخصصی، مورد حمایت‌های نقدی و مالی قرار خواهند گرفت.

وی در بخش دیگری سخنان برنامه مدیریت شهری قم جهت حمایت از اقشار ضعیف را مورد توجه قرار داد و گفت: در تعرفه عوارض سال آینده، طبق مجوز وزارت کشور می‌توانیم ۴۵ درصد رشد عوارض داشته باشیم، ولی ما پنج درصد کمتر و فقط ۴۰ درصد نرخ عوارض را افزایش دادیم.

وی در ادامه افزود: در ۱۳ سازمان وابسته به شهرداری قم، رشد بهای خدمات بین ۲۰ تا ۴۰ درصد است.

رئیس شورای شهر قم همچنین یادآور شد: به عنوان نمونه، قیمت تمام شده بلیت سازمان اتوبوس‌رانی برای سال‌های آینده، با احتساب سرمایه ثابت ۹۷ هزار ریال است.

وی گفت: هزینه‌های جاری نیز ۷۲ هزار ریال است که شهرداری در لایحه بودجه سال آینده، باید یک‌هزار و ۲۰ میلیارد ریال یارانه اتوبوس‌رانی بدهد که بهای خدمات ناوگان عمومی حمل‌ و نقل عمومی افزایش پیدا نکند.

رئیس شورای اسلامی شهر قم همچنین با تاکید بر اینکه در شرایط اقتصادی هیچ طرحی در قم متوقف نشده‌است گفت: در همین شرایط و بر اساس طرح جامع و طرح مصوب حمل‌ونقل و ترافیک، طرح‌های بزرگ نیز در حال آغاز است که حاکی از جسارت، ریسک‌پذیری و اقتدار مدیریت شهری می‌باشد.

محرری با اشاره به حمایت شورای اسلامی شهر از شهردار قم تصریح کرد: سیاست تثبیت مدیریت در همه دستگاه‌های دولتی به‌ویژه مدیریت شهری برکت‌های زیادی دارد چرا که مدیران زیر مجموعه، با اعتماد، امنیت و انگیزه بیشتری به کار خود ادامه می‌دهند.

وی همچنین با اشاره به رویش نیروهای مدیریتی جدید در عرصه مدیریت شهری قم اظهار کرد: شهردار قم طی ۹ سال گذشته، مدیران بسیار خوبی را در مدیریت شهری به خدمت گرفته است.
۵۷ طرح شهری در قم افتتاح و بهره‌برداری شد

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم نیز با اشاره به افتتاح، بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۵۷ طرح شهری با اعتباری بالغ ۱۰۵ هزار میلیارد ریال همزمان با ایام دهه فجر گفت: این طرح‌ها در کاربری‌های گوناگون مانند فرهنگی، ورزشی، عمرانی، ترافیکی و محیط زیست است.

عباس حلوایی‌زاده همچنین با بیان عناوین برخی از این طرح‌ها خاطرنشان کرد: تقاطع سه‌سطحه میدان نماز بخشی از این طرح‌هاست.

وی با اشاره به طرح تقاطع غیرهمسطح بلوار حافظ بین مناطق سه و ۶ شهرداری قم یادآور شد: این طرح در مرحله انعقاد پیمان است.

حلوایی‌زاده همچنین ادامه داد: طرح تقاطع غیرهمسطح شهید کبیری با شهر قائم نیز به طول ۷۰۰ مترمربع به صورت زیرسطحی عملیاتی خواهد شد که حداقل اعتبار اولیه آن ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است.

معاون شهردار قم با اشاره به طرح احداث تونل امام موسی صدر آن را یکی از طرح‌های عظیم شهر قم عنوان کرد و گفت: این طرح در مرحله طراحی است و عزم مدیریت شهری برای اجرای آن جدی می‌باشد.

وی در بخشی دیگری از سخنان با اشاره به طرح‌های دیگری نظیر آسفالت معابر شهری، احداث بلوارها و پیاده‌روهای سطح شهر یادآور شد: در حوزه خدمات ایمنی و آتش‌نشانی نیز شاهد احداث سومین ایستگاه در بلوار کشاورز خواهیم بود.

وی گفت: کل عرصه این طرح حدود هشت‌هزار مترمربع است که از پارکینگ‌ خودروها و سیستم آموزش پرسنل آتشنشانی تشکیل شده‌است.

معاون شهردار قم همچنین آغاز عملیات اجرایی طرح ساختمان فرماندهی آتش‌نشانی شهر قم را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: این طرح در عرصه‌ای بالغ بر سه‌هزار مترمربع زیربنا و در چهار طبقه احداث خواهد شد و اعتبار آن هم ۷۵۰ میلیارد ریال است.

معاون شهرداری قم با اشاره به آغاز عملیات اجرایی احداث سایت آتش‌نشانی در بلوار آیت‌الله بروجردی‌(ره) یادآور شد: با توجه به اینکه ایستگاه‌های سطح شهر قم به حد استاندارد رسیده، این سایت با عرصه‌ای حدود ۲۸ هزار مترمربع به برگزاری دوره‌های آموزشی نیروهای آتش‌نشانی اختصاص یافته‌است.

حلوایی‌زاده همچنین با اشاره به طرح ساماندهی و بهسازی میدان شهید مطهری گفت: این طرح از سوی سازمان نوسازی و بهسازی اطراف حرم حضرت معصومه‌(س) با حدود ۹ هزار و ۳۰۰ مترمربع عرصه عملیاتی شد.

وی ادامه داد: سه‌هزار مترمربع این طرح، شامل فضای سبز و حدود ۶ هزار مترمربع هم، کف‌سازی و احیا و بهسازی آب‌نما است، که تلاش شده با حفظ بافت قدیمی، ساماندهی ترافیکی صورت گیرد.

معاون شهردار قم در بخش دیگری از سخنان طرح ساختمان شورای اسلامی شهر قم را نیز مورد توجه قرار داد و بیان کرد: این طرح در عرصه و زیربنایی به مساحت پنج‌هزار و ۳۰۰ مترمربع، در پنج طبقه احداث و به بهره‌برداری رسید.
 
https://qomnews.ir/vdca0wn6e49n661.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما