سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۲۷
کد مطلب : 12566
در گفتگو با معاون اجتماعی ناجای قم مطرح شد:

پيشگيری از حوادث چهارشنبه آخر سال با رعایت توصیه‌های ناجا ساده است

قم نيوز : قم نیوز: سرهنگ احمد صادقي معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان قم گفت: چهارشنبه آخر سال چهارشنبه آخر سال يکي از سنت هاي قديمي ايرانيان است که مردم وخانواده ها در اين روز به شادي مي پردازند و در بين مردم به چهارشنبه سوري معروف است متاسفانه در سال هاي اخير با حوادث ناگواري در اين شب روبرو بوده ایم.
سرهنگ احمد صادقی، معاونت اجتماعی ناجا استان قم.
سرهنگ احمد صادقی، معاونت اجتماعی ناجا استان قم.
به گزاش قم نیوز، سرهنگ صادقی گفت: هر سال مواد محترقه اي وارد بازار مي شوند كه قدرت انفجار بيشتري داشته و در داخل آنها از خرده شيشه استفاده مي شود و در زمان انفجار ، پرتاب شده و علاوه بر توليد صداي بسيار گوشخراش و آزار دهنده، آسيب هاي جدي به چشم و اعضاي بدن افراد وارد مي كنند. همچنين در مواردي مشاهده مي شود از ترقه ها و مواد محترقه اي استفاده مي شود كه نوعا به صورت تركيبي هستند.

اين مواد خطرناك به قدري حساس مي باشند كه حتي هنگام جابجايي و حمل و نقل و يا وآرد شدن ضربه و رسيدن حرارت اندك به آنها منفجر مي شوند وگاه نيز بدون رسيدن حرارت و يا بدون وارد شدن ضربه و تنها در اثر فعل و انفعالات شيميايي و يا حتي در مقابل ارتعاشات و يا قرار گرفتن در محدوده يك فركانس خاص، خود به خود فعال شده و منفجر مي شوند.

معاونت اجتماعی ناجای قم، در ادامه با بیان توصیه‌هایی برای پیشگیری از حوادث تلخ آخر سال خطاب به شهروندان قمی، افزود: ضروري است پدر و مادران در کنترل و مراقبت از فرزندانشان براي پيشگيري از چنين حوادثي به نكات ساده، اما مهم و حساس زير توجه داشته باشيد:

۱- ضمن ارائه توصيه هاي ايمني و گوشزد كردن خطرات جاني و مالي ناشي از انفجار مواد محترقه، به فرزندان خود توصيه كنيد از اقدامات خطرناك پرهيز كنند.
۲- با نظارت و هدايت بيشتر بر رفتار فرزندان، در صورت مشاهده مواد محترقه و يا اشياء مشكوك در لوازم شخصي آنان، اين مواد را از منزل خارج كرده و در اختيار پليس قرار دهيد.
۳- كودكان و نوجوانان را تشويق كنيد از حوادث درك خوبي داشته باشند، بايد به آنها آموزش داد كه در مقابل مواد محترقه و منفجره و آتش بازي، آسيب پذير هستند.
۴- والدين در تهيه وسايل آتش بازي بي خطر، فرزندان شان را همراهي كنند،كودكان هرگز نبايد شخصا از مواد محترقه و آتش زا استفاده كنند.
۵- نگهداري مواد محترقه غير استاندارد از قبيل اكليل سرنج، زرنيخ، كلرات و ... كه هنگام تركيب با هم يا تركيب با آب ايجاد حرارت و انفجار و اشتعال مي كند ، غير مجاز و بر خلاف قانون بوده و مي تواند خسارات جبران ناپذيري براي فرد و ديگران به همراه داشته باشد،لذا بايستي اين مواد از دسترس كودكان دور نگه داشته شود.
۶- ظروف تحت فشار گاز و قوطي هاي حشره كش و اسپري ها را به خصوص در روزهاي آخر سال و چهارشنبه آخر سال از دسترس كودكان و نوجوانان دور نگهداريد.
۷- در لحظات شيرين سال نو با حوادث ناشي از مواد محترقه کام خود را تلخ نکنيد.
۸- هيچ لذتي را با لذت سلامتي عوض نکنيد.
۹- در آستانه فرا رسيدن سال نو، خانواده خود را به سبب اعمال غلط خود اندوهگين ننمائيد.
۱۰- آيا مي دانيد تهيه، فروش و استفاده از مواد محترقه برابر قوانين جاري کشور ممنوع بوده و مجازات قانوني دارد.
۱۱- آيا مي دانيد همه ساله در اين ايام خانواده هاي بسياري شاهد تلخ ترين و غم انگيزترين سوانحي هستند که بر اثر انفجار مواد محترقه براي فرزندانشان رخ مي دهد.
۱۲- آيا مي دانيد هر عملي که باعث اخلال در نظم شود جرم تلقي شده و داراي مجازات مي باشد. پس با احساس مسئوليت اجتماعي از اعمال خلاف برخي از افراد در چهار شنبه آخر سال جلوگيري نماييد.
۱۳- آيا مي دانيد بي توجهي و اهميت ندادن به تذکرات و اخطارها، عاقبت جبران ناپذيري در بر خواهد داشت.
۱۴- براي شادي خود به آزار ديگران نپردازيم چرا که ايجاد ترس و وحشت براي ديگران يکروز هم گريبان ما را خواهد گرفت.
۱۵- نداشتن آگاهي از خطرات وسايل آتش زا گاهي اوقات باعث مي شود که هيچ کس به داد ما نرسد.
۱۶ – هوشيار باشيد دشمن هميشه در کمين شماست، حتي در شاديهايتان.

۱۷- هدف از برگزاري مراسم چهار شنبه آخر سال، يک تفريح خانوادگي است. بنابراين از ايجاد آتش سوزي هاي بزرگ نمايشي و سوزاندن آشغال هاي منزل و آلوده نموده هواي شهر خودداري کنيد.

۱۸- از قرار دادن ترقه، وسايل آتش بازي، ظروف خالي حشره کش ها، کپسول هاي کوچک گاز،قطعات ايرانت و غيره در آتش به منظور ايجاد صدا و انفجار جدا خودداري نماييد.

۱۹- آيا مي دانيد همه ساله گزارش هاي تکان دهنده اي از نابينايي و ناشنوايي کودکان، سکته هاي قلبي در افراد مسن و سقط جنين در زنان باردار دريافت مي شود که فقط به خاطر چند لحظه شادي و هيجان از سوي برخي افراد ... اتفاق مي افتد.
https://qomnews.ir/vdcjmiev.uqe8mzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما