يکشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۰۹
کد مطلب : 13212
رئیس مرکز بهداشت استان قم عنوان کرد:

دو برابر شدن خطر سکته با افزایش فشار خون

قم نيوز : قم نیوز: رئیس مرکز بهداشت استان قم گفت: اگر فشار خون فردی بالا رود خطر سکته در او دو برابر می‌شود.
دو برابر شدن خطر سکته با افزایش فشار خون
به گزارش قم نیوز، مجید محمدیان با اشاره به هجدهم فروردین مصادف با روز بهداشت اظهار کرد: فشار خون را جدی بگیریم برای شعار امسال هفته سلامت انتخاب شده و در این میان مرکز بهداشت قم شعار «برای کنترل فشار خون همین امروز باید آستین‌ها را بالا بزنیم» پیشنهاد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۴۰ درصد افراد بزرگسال مبتلا به فشار خون بالا بوده و بسیاری از این اشخاص از این امر بی‌اطلاع هستند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم عنوان داشت: فشار خون باید در یک ساعت و با دستگاهی معین ارزیابی شود و از نظر علمی هر فرد باید حداقل سالی یک بار اقدام به بررسی فشار خون کند.

وی یادآور شد: اکنون سبک زندگی نامناسبی در کشور با توجه به مصرف غذاهای نامناسب چرب و بی‌ارزش مانند چیبس و پفک حکفرماست.
محمدیان عنوان داشت: نمک‌های فراوان در برخی غذاها سبب فشار خون بالا می‌شود به عنوان مثال اگر ماهی‌های نمکی شده از دوران خردسالی استفاده شود این افراد در بزرگسالی به فشار خون بالا مبتلا می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: فشار خون علت مرگ حدود ۹ میلیون نفر در سال بوده که شامل ۱۳ درصد تمام مرگ و میر ‌هاست.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به میزان فشار خون معمولی گفت: فشار خون معمولی ۱۲۰/۸۰ سانتی متر جیوه بوده هرچند این میزان برای سنین مختلف، متفاوت است.

وی عنوان داشت: فردی دارای فشار خون است که حداکثر فشار خونش از ۱۴۰ میلیمتر و حداقل فشار خونش از ۹۰ میلی متر جیوه بیشتر باشد ولی باید توجه داشت اگر فشار خون فردی بالا رود خطر سکته در فرد دو برابر می‌شود.

محمدیان با بیان اینکه از هر پنج نفر بزرگسال دو نفر مبتلا به فشار خون بالا هستند گفت: حمله قلبی، سکته قلبی، مشکلات کلیوی، نارسایی کلیه، پارگی عروق چشم و نابینایی، پارگی عروق و رگ‌ها در مغز و سردردها در فشار خون بالا افزایش پیدا می‌کند.

وی با تأکید بر تشخیص به موقع افزایش فشار خون گفت: پس از تشخیص باید سبک زندگی کنونی را تغییر دهیم زیرا بی‌تحرکی، مصرف غذاهای چرب، سرخ کرده و بی‌خاصیت سبب افزایش میزان فشار خون می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت استان قم با بیان اینکه خطر فشار خون بالا برای زنان باردار چندین برابر افراد معمولی است عنوان داشت: فشار خون بالا در ماه‌های پایانی بارداری سبب سقط جنین و مرگ مادر می‌شود بنابراین زنان باردار باید با کاهش وزن از مصرف نمک در غذاهای خود اجتناب کنند.

وی یادآور شد: زردآلو، انگور، آلو، کدوی سبز، قارچ، گوجه فرنگی، حبوبات، هندوانه، زعفران، زنجبیل، پرتقال و خوردن برگ زیتون دم شده از جمله مواد غذایی هستند که سبب کاهش فشار خون می‌شود.


انتهای پیام/119/
https://qomnews.ir/vdcirraz.t1apz2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما