سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۴۶
کد مطلب : 13534
گمانه‌زنی قم نیوز از انتخابات مجلس دهم در قم:

چه کسانی بار نمایندگی مردم قم در مجلس دهم را به دوش خواهند کشید؟

علی لاریجانی، احمد امیرآبادی فراهانی و محمد حسین موسی پور، سه گزینه جدی برای نمایندگی قم در مجلس
قم نيوز : قم نیوز: علی رغم این که زمان زیادی تا انتخابات مجلس باقی مانده است، اما از هم اکنون و حتی شاید مدتی قبل‌تر، بسیاری از معادلات در قم با نگاهی به آینده و انتخابات مجلس دهم حل می‌شوند و برای همین، پیش بینی نمایندگان قم در مجلس دهم، به بخشی از صحبت روزمره مردم و سیاسیون تبدیل شده است.
چه کسانی بار نمایندگی مردم قم در مجلس دهم را به دوش خواهند کشید؟
به گزارش قم نیوز، هر چند زمان نسبتا زیادی تا انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی مانده است، اما بحث و گفت‌وگو بر سر این که چه کسانی نمایندگی قم در آن را به عهده می‌گیرند، از مدت زمانی قبل و شاید پس از انتخابات دوره نهم آغاز شده است.

مردم و به ویژه سیاسیون قم تنها به بحث و گفت‌وگو کفایت نکرده‌اند و برخی از مهره چینی‌ها در ادارات و سازمان‌ها و فشارهای سیاسی، حول و حوش نامزدهای احتمالی انتخابات مجلس شورای اسلامی در قم می گردد. از برخی به عنوان کاندیدای حتمی و از گروهی دیگر به عنوان کاندیدای احتمالی
یاد می‌شود و جریان‌های سیاسی و اقتصادی سعی در تقویت و مطرح کردن کاندیداهای خود دارند.

بسیاری از کسانی که سودای بهارستان را در سر دارند، بی‌گمان می‌خواهند به عنوان دوطلب تایید صلاحیت شده برای مجلس در جامعه شناخته شوند و به نوعی صلاحیت اخلاقی و سیاسی خود را گواهی کنند و قم حداقل تا بازبینی بعدی کرسی‌های مجلس تنها صاحب 3 نماینده در هرم بهارستان است.
پیش بینی این که "این سه نفر" بهارستانی قم چه کسانی هستند، اما سخت نیست و این پیش بینی که برآیند نظر کارشناسان سیاسی و اجتماعی است، معیار نوشتن این مطلب در قم نیوز است.

1. علی لاریجانی
در این‌که یکی از نام‌های برآمده از صندوق‌های رای قم در اسفند 1394، علی لاریجانی است، کمتر شکی وجود دارد. در واقع اگر رئیس کنونی مجلس از قم در انتخابات مجلس دهم شرکت کند، قطعا انتخاب می‌شود.
یکی از مباحث مورد علاقه برخی این است که لاریجانی نفر چندم در قم می‌شود اما این نکته، مسئله این نوشتار نیست، صرف حضور این شخصیت
کشوری، سبب می‌شود تا مردم قم نام وی را در یکی از جایگاه‌های سه گانه بنویسند.

لاریجانی اگر چه در شهرت خود، به یکی از شهرستان‌های شمال کشور می‌رسد اما قمی به حساب می‌آید و این روزها، هر وقت که به قم سفر کرده است، در منزل قدیمی پدر خود مستقر می‌شود. منزلی که البته بیت پدر یکی دیگر از روسای قوا نیز هست.

قمی‌ها حضور لاریجانی در انتخابات را مترادف با رئیس مجلس شدن او می‌دانند و علاقه مردم قم به حضور دور رئیس قوه آن چنان است که مجالی برای بررسی عملکرد رئیس اسبق سازمان صدا و سیما و دبیر اسبق شورای عالی امنیت ملی نمی‌رسد، اگر چه در صورت بررسی نیز، کارنامه خوبی در زمینه‌های مختلف از لاریجانی یافت می‌شود که نقطه قوت همان ریاست مجلس و جایگاه رئیس قوه مقننه است. در واقع این استاد دانشگاه از جایگاه ریاست مجلس برای حل معضلات قم استفاده کرده است و این مزیت چیزی است که رای دهنده قمی از آن چشم پوشی کند!

2. احمد امیرآبادی فراهانی
رزمنده سابق و جانباز کنونی دفاع مقدس، این روزها هم در جبهه دیگری در حال جنگیدن است. نطق‌های این نماینده پر کار مجلس که تاکنون تقریبا غیبتی از جلسات علنی نداشته است،
در جلسه رای اعتماد به وزیر نفت، بیژن زنگنه، نشان داده است که وی به اردوگاه اصولگرایی تعلق دارد و اگر چه پیش بینی می شود در انتخابات آینده به روال دیگر انتخابات مجلس، اصولگرایان با چالش‌‌های سختی روبرو شوند، اما این چالش برای امیرآبادی اندک است یا اصولا وجود ندارد.

عضو سابق شورای اسلامی شهر قم که نخستین دوره نمایندگی خود در مجلس شورای اسلامی را می‌گذارند، یکی از معدود کسانی است که شاید هر هفته اتوبان قم تهران را چندین بار می‌پیماید تا پس از شرکت در جلسات علنی مجلس و کمیسیون‌ها به سرعت به حوزه انتخابیه خود برگردد و در برنامه‌های متعدد مردمی، از یادواره‌های شهدا در روستاهای کوچک قم گرفته تا برنامه‌های سنگین‌تر افتتاح و کلنگ زنی شرکت کند.
مردم قم هر جا که سر می‌چرخانند، امیرآبادی را حاضر می‌بینند و اگر موفق به صحبت با وی نشوند، درهای دفتر وی در ابتدای منطقه نیروگاه قم، حتی جمعه‌ها نیز به روی مراجعه کنندگان باز است.

به لطف اکثر رسانه‌های قم به امیرآبادی که یکی از علل آن، در دسترس
بودن و حضور همیشگی وی در میان مردم است، اخبار کارهای این نماینده، به مردم به خوبی منتقل می‌شود و اکنون در گروه های موبایلی نیز، حضور عکس‌های حضور او در میان مردم، در دسترس قرار دارد.

با این اوصاف، شکی نیست که اگر امیرآبادی از قم کاندیدا شود و همچنان مورد اعتماد شورای نگهبان باشد، یکی از نام‌های بیرون آمده از صندوق رای است.

3. حجت الاسلام محمد حسین موسی پور
سومین نماینده فعلی قم، حجت الاسلام و المسلمین آشتیانی است اما در هنگام انتخابات مجلس دهم، این نماینده حوزوی و رئیس فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی، شرط سنی لازم برای نماینده شدن را از دست می‌دهد.

این بخش با پیش فرض عدم کاندیداتوری حجت الاسلام آشتیانی نوشته شده است و در غیر این صورت، اگر وی دوباره کاندیدا شود، با حمایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، یکی از نام‌های بیرون آمده از صندوق رای خواهد بود.

محمد موسی پور، برای قمی‌ها نام آشنایی است. طلبه کرمانی الاصلی که در بدترین زمان رابطه میان دولت دهم و مراجع تقلید، رابطه خوبی در کسوت استانداری قم با بزرگان حوزه علمیه و مراجع تقلید داشت که دولت وقت آن را تاب نیاورد و پیریایی را به جای وی به ساختمان قدیم استانداری فرستاد؛ امری که با اعتراض و حتی تجمع مردمی مقابل استانداری همراه شد.

موسی
پور مدیری قاطع بود و پروژه های عمرانی در زمان وی که البته با دوران پولداری دولت همراه بود، سیر خوبی را طی کردند. گفته می‌شود که اگر فشار موسی پور نبود، تونل غدیر تا دو سال بعد نیز بازگشایی نمی‌شد و باز هم اگر فشار وی و پول تزریقی از سوی دولت نبود، پل و تقاطع میدان 72 تن، هنوز هم در حال اجرا بود.

شنیده ها حاکی از پذیرش دعوت گروهی از سیاسیون قمی توسط حجت الاسلام موسی پور برای شرکت در انتخابات از حوزه قم است. وی رابطه خوبی با مصطفی پور محمد وزیر دادگستری دارد که البته به نوعی وزارت خانه ای تشریفاتی است اما کرمانی‌ها همه جا هوای هم را دارند و تنها بعد از رفتن موسی پور از قم بود که فاز 2 پروژه مونوریل قم علی رغم برگزاری مناقصه توسط سازمان بازرسی وقت به ریاست پورمحمدی متوقف شد.

در یک جمع بندی کلی می‌توان گفت قم با انتخابات کم و بیش ساده‌ای روبرو است اما فاکتور مهمی که از هم اکنون این نتیجه را تا حدودی ضعیف می‌کند، جو زمان انتخابات و حضور برخی افراد به عنوان رقیب "این سه نفر" است.

انتهای پیام / 105
https://qomnews.ir/vdcfjtdy.w6dmmagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما

حامی
به قطع دکتر ملاتقی معادلات سیاسیون را بر هم خواهد زد.
علی
هر چند می دانم این نظر بنده را منتشر نمی کنید ولی احساس وظیفه می کنم و می نویسم.
اینکه همیشه گفته می شود قم را غیربومی ها اداره می کنند دقیقا با این مطلب شما تناسب دارد. شما کدام استان را سراغ دارید که نماینده اش از استان یا شهر دیگر، کاندیدای آن استان شده؟ چرا با این القاهای سطحی فضای سیاسی استان را چند وجهی جلوه می دهید. شما که در قم زندگی می کنید حداقل باید به ملاحظات این استان پایبند باشید. هر چند می دانم که اخلاق، گمشده رسانه های قم هست.
هر سه بزرگواری که شما آنها را کاندیدای بانفوذ معرفی کردید اهل قم نیستند. حالا اینکه قم کاندیدایی به ظرفیت رئیس مجلس شدن را ندارد، خوب است از ظرفیت افرادی همچون لاریجانی که وجهه ملی و بین المللی دارند استفاده شود ولی چرا در حق مردم قم ظلم می کنید و افرادی را به عنوان کاندیدا معرفی می کنید که قمی نیستند؟
شهروند
علی آقا، نگران نباش در انتخابات بعدی (پایان تکرار) رخ می دهد و (آغاز تحول) را با نمایندگان بومی تجربه خواهیم کرد.
من
استاندار سابق محتاج را فراموش نکنید
احتمال دادن لیست مشترک لاریجانی محتاج و موسی پور بسیار بالاست/
کمپین دانشجویان حامی دکتر عباس ملاتقی
آزموده را آزمودن خطاست...!!
رای جوانان به آغاز تحول و پایان تکرار...
قطعا دکتر ملاتقی با داشتن 13000 هزار دانشجو و دانش آموز در طول چند سال گذشته به عنوان یکی از محتمل ترین برنده های انتخابات مجلس دوم مطرح خواهد شد... و ما به عنوان قشر دانشجویی از هیج کمکی به ایشان در راستای پیروزی در انخابات مجلس، دریغ نخواهیم کرد...
العبد
اگر شما به امر رهبری هستید چرا نظر بنده حقیر منتشر نمی کنید
واقعا جای تاسف داره و مطمئن باشید که حداقل جایگاه خاصی در بین مردم قم ندارید
رضایی
اگه نمی خواهید کامنت پخش کنید پس لطفا بخش نظرات رو ببندید.
به نظر شما فعالیت افرادی مثل امیرابادی برای مردم است؟خالصانه است؟از رانت صدا وسیمای قم در حد زیاد بهره نمیبرد؟خادم پایداری هاست یا عموم مردم؟
رضا
باسلام قمی ها دو درصد جمعیت شهر را دارن پس نباید بحث بومی گرایی را مطرح کرد چرا که در تهران نماینده تهرانی بومی وجود ندارد اگر با جمعیت حساب کنید هشتاد در صد قم آذری زبان هستند پس آنها ادعا کنند که باید نمایندگان قم باید آذری زبان باشند
شهروند قمی
اکنون پایان تکرار و آغاز تحول، شعار نیست بلکه یک راهکار برونرفت از وضعیت جمود گونه ای است که هم مردم و هم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به رسیدن به آن نیازمند است. امید است، در جلسات مربوط به انتخاب نفرات مورد تایید جامعتین، به جای معروفیت، یا عدم مطالعه افراد کاندیدای غیر معروف، همه کاندیداهای محترم را مورد ارزیابی قرار داده و بر اساس استعلام از منابع مختلف، مطالعه برنامه ها و ویژگی های افراد، دست بر قلم ببرند. در این دوره از انتخابات، بهتر است به جای تکرار مکررات، تفحص و تامل بر روی برنامه های افراد ملاک عمل قرار بگیرد نه معروفیت ناشی از تکرار.
دانشجو
دکتر عباس ملاتقی در انتخابات مجلس دهم از حوزه انتخابیه استان قم اعلام کاندیداتوری کردددد.
ولی
با سلام عباس تقی ملا چه کاره است که این قدر کری می خونید پانصد تا رای می اورد
شاگرد استاد
آقا ولی، سلام، جمله شما پنج غلط داشت لطفا فارسی رو ابتدا یاد بگیرید بعد به دیگران توهین کنید. شب دراز است و ...
شهروند قمی
اگه ولی خان دوست دارن با دکتر ملاتقی آشنا بشن لینک های زیر معرفی می شه هرچند مشخصه که آقا ولی کی هستند!


http://www.entiran.ir/content/show/33002/%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1_%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%B3_%D9%85%D9%84%D8%A7%D8%AA%D9%82%DB%8C/
آمر و ناهی
توهین به افراد کاندیدا جرم است .
شهروند آزاده
البته باید در نظر داشت که همه برای رای آوردن نمی آیند و برخی برای رای نیاوردن کاندیدا می شوند. این یک سناریوی قوی است که با الفبای سیاسی امروز کشور آنالیز نمی شود. در صورتی که شرایط تبلیغات برای همه از نظر مالی و امکانات یکسان باشد آن موقع نتایج تغییراتی می یابد. باید کلیه ی مراکز دولتی و غیر دولتی از اظهارنظر و حمایت خودداری کنند تا انتخاب بر اساس برنامه ها، رزومه و توانایی ها و تخصص ها صورت پذیرد.
لاریجانی به راحتی رای می یاره چون افتخاری هست برای قم که رئیس مجلس از حوزه قم باشه . اگه خررازی هم از قم کاندید بشه رای می یاره چون اکثر مردم به اصلاح طلبان رای خواهند داد . رای به امیر آبادی هم بخاطر اصولگرایی یا جناحی ایشان نیست همه می دونن که ایشان نه سابقه مبارزاتی داره نه تجربه سیاسی کاری اما چون مردمی هست و در دسترس و بخصوص اینکه مردم قم نخواستند ذوالنور رای بیاره به امیر آبادی رای دادند لذا این دوره هم لاریجانی اول خرزای دوم و امیر آبادی سوم خواهند شد بقیه باید کنار بایستند و تماشا کنند