جمعه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۵۷
کد مطلب : 13652
منبع : قم نیوز
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم:

معماری امروز دچار چالش و بحران هویتی شده است

قم نيوز : قم نیوز: معاون فنی و عمرانی شهرداری قم،با تاکید بر اینکه معماری امروز دچار چالش جدی شده، گفت: معماری امروز در شهرهای دچار بحران هویتی است که باید با برنامه ریزی مناسب به هویت اصیل در این حوزه با پایه های علمی قوی دست یابیم.
معماری امروز دچار چالش و بحران هویتی شده است
به گزارش قم نیوز، محسن بهشتی در همایش ملی الگوی معماری و شهرسازی اسلامی ایرانی پیاده سازی منویات رهبر معظم انقلاب در حوزه نما و منظر شهری را از اهداف مهم در حوزه مدیریت شهری دانست و افزود: در منویات معظم له بر لزوم توجه به معماری اسلامی و هویت ایرانی در شهر قم تاکید شده است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم، سابقه مدنیت در قم، وجود حوزه های علمیه، وجودآثار باستانی و خانه های تاریخی، گرایش مردم قم به دین اسلام، وجود حرم مطهر و مسجد جامع، بازار کهنه و نو غنای کالبدی، بنیادی و بینشی قم را از ویژگی های مهم این شهر مقدس برشمرد.

بهشتی؛ شهر اسلامي و نگاه آرماني از نظر قرآن و حديث و فقه، رشد حقوقي، فرهنگي و شكوفايي هنر و صنعت درشهر اسلامي، شهر اسلامي و رشد اقتصاد، چالش ها و فرصت ها، شهر اسلامي هنر و زيبا شناسي، مبلمان شهري، فضاي سبز شهر، نمادها و سمبل ها، رنگ و نور و عناصر تاريخي را محورهاي اين همايش برشمرد.

وی تاسیس پژوهشگاه معماری و شهرسازی اسلامی ایرانی در معاونت معماری و شهرسازی شهرداری قم رااز دیگر اقدامات پایه ای در این خصوص عنوان کرد و گفت: اين همايش به منظور جايگاه و تاثير تفكر اسلامي در معماري و شهرسازي، ارائه الگوهاي معماري اسلامي- ايراني و شرايط و ضوابط تحقق پذيري شهر اسلامي و با اهداف جهاني شدن شهر اسلامي، ساختار فضايي شهر اسلامي، محيط زيست در شهر اسلامي و حقوق شهروندان برگزار خواهد شد.

معاون فنی و عمرانی شهردار قم، همچنین رونمایی از کتاب "قم در منابع و مراجع فارسی" در همایش ملی الگوی معماری و شهرسازی اسلامی - ایرانی را از دیگر برنامه های این همایش ملی عنوان کرد.

بهشتی در بخش دیگری از سخنان خود، در خصوص ارائه مقالات به دبيرخانه نيز گفت:تاکنون ۴۵۴ مقاله از سراسر کشور به دبیرخانه همایش در محل جهاددانشگاهی قم ارسال شده است.

وی، ادامه داد: از این میزان در نهایت ۵۴ مقاله برگزیده شده که ۹۳ چکیده مقالات در یک جلد کتاب و ۵۴ مقاله دیگر نیز به تائید کمیته علمی بطور کامل در یک جلد دیگر به چاپ خواهد رسید.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم، اضافه کرد: همچنین از تعداد ۵۴ مقاله برگزیده ۱۷ مقاله برتر توسط نویسندگان و محققان در همایش ملی الگوی معماری و شهرسازی اسلامی ایرانی ارائه می شود.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdcgx39q.ak9wn4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما