چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۲۱
کد مطلب : 14234
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم:

تشکل‌های زیست‌محیطی در حوزه علمیه راه‌اندازی می‌شود

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: با مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور مذاکراتی صورت گرفته تا علاوه بر تدریس فقه محیط زیست شاهد راه‌اندازی تشکل‌های زیست محیطی در حوزه‌های علمیه باشیم.
تشکل‌های زیست‌محیطی در حوزه علمیه راه‌اندازی می‌شود
به گزارش قم نیوز، محمودعلی رکنی با اشاره به تامین حق‌آبه‌های زیست‌محیطی تالاب‌های قم اظهار کرد: این مهم در دستور کار اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم قرار دارد.
 
وی افزود: زیبایی‌هایی طبیعی در قم فراوان هستند و باید ظرفیت‌های گسترده در این زمینه را ابتدا به خوبی بشناسیم و پس از آن بتوانیم معرفی صحیحی از آنها داشته باشیم.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با بیان اینکه سامان‌دهی جمع آوری و امحای زباله‌های بیمارستانی هم در دستور کار قرار داد گفت: در موضوع مدیریت پسماند و تفکیک از مبدأ هم مورد تاکید است و شهروندان قمی در این زمینه باید همکاری لازم را با دستگاه‌های ذیربط داشته باشند.
 
وی ادامه داد: استفاده از زباله‌های خشک در صنایع تکمیلی در راستای کاهش آلودگی محیط زیست و سودآوری بیشتر از جمله راهکارهای رسیدن به توسعه پایدار محسوب می‌شود و در بحث فاضلاب‌های شهری نیز با توجه به سرانه 150 لیتری در قم باید اقدامات مناسبی صورت گیرد.
 
رکنی با تاکید بر استفاده از خرد جمعی در حوزه محیط زیست و کاهش مشکلات این عرصه خاطرنشان کرد: همکاری رسانه‌ها و خبرنگاران در این حوزه موجب می‌شود فرصت‌های مغتنمی در اختیار فعالان زیست محیطی قرار گیرد.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم در ادامه به راه‌اندازی رشته‌های زیست محیطی در جامعة‌المصطفی العالمیه اشاره کرد و افزود: درصدد هستیم رساله‌ای زیست محیطی با استفاده از نظرات کارشناسی مراجع تقلید و علمای حوزوی تدوین کنیم و در این زمینه با جامعة المصطفی مذاکراتی صورت گرفته است تا رشته فقه محیط زیست در این مرکز راه‌اندازی شود.
 
وی ادامه داد: مدیران جامعة المصطفی مجوزهای لازم را در این زمینه اخذ کرده و اداره کل حفاظت محیط زیست هم پیگیری‌های لازم را در این مورد انجام می‌دهد؛ در این زمینه با آیت‌الله حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور نیز مذاکراتی صورت گرفته تا علاوه بر تدریس فقه محیط زیست شاهد راه‌اندازی تشکل‌های زیست محیطی در حوزه‌های علمیه نیز باشیم و از ظرفیت گسترده مبلغان حوزوی در ترویج مباحث زیست محیطی بهره‌مند شویم.
 
رکنی در ارتباط با کاهش بودجه‌های زیست محیطی در سال جاری گفت: سرمایه‌گذاری در این حوزه یک کار هوشمندانه محسوب می‌شود و باید نگاه عالمانه‌ای به این مبحث وجود داشته باشد؛ پیگیری بودجه‌ریزی عملیاتی بر اساس نیازها و ضرورت‌ها در دستور کار اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم قرار گرفته است و برنامه‌ریزی لازم هم در این زمینه صورت گرفت زیرا عقیده داریم با برنامه‌محور کردن فعالیت‌ها در حوزه محیط زیست می‌توانیم به اهداف مورد نظر دست یابیم و این کار در واقع سرمایه‌گذاری خوبی در راستای رسیدن به توسعه پایدار خواهد بود.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم خاطرنشان کرد: کار علمی در عرصه محیط زیست و اقدامات هوشمندانه موجب می‌شود بتوانیم الگوی اسلامی ایران را در این حوزه هم مشخص و پیاده سازیم.

انتهای پیام/122
https://qomnews.ir/vdcdox0f.yt0os6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما