شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۲۱
کد مطلب : 14314
معاون پژوهشی و آموزشی مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن:

صحیفه سجادیه جامع‌المعارف عرفانی است

قم نيوز : قم نیوز: معاون پژوهشی و آموزشی مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن حوزه گفت: صحیفه سجادیه جامع‌المعارفی است برای کسانی که بخواهند مفاهیم عرفانی دعاها را به صورت مخصوص بخوانند و لمس کنند.
صحیفه سجادیه
صحیفه سجادیه
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام محمدحسین صادقی اظهار داشت: در ارتباط با فضای کلی ائمه معصومین می‌توان به طور قطعی و یقین گفت که یک فضای آزاد و راحت که بتوان در پناه آن مأموریت‌های عظیم الهی را به سرانجام رساند وجود نداشت.
 
وی تصریح کرد: در بعضی از زمان‌های ائمه معصومین(ع) شاهد فشار و اختناق فراوانی بودیم و در برخی دیگر فضای سیاسی کمی بازتر بوده و ائمه از این فرصت استفاده لازم را کردند.
 
معاون پژوهشی و آموزشی مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن حوزه افزود: حضرت امام سجاد(ع) برای تبلیغ مفاهیم بلند و انجام مأموریت‌های عظیم الهی بسیار محدودیت داشتند.
 
وی بیان کرد: در زمان امام سجاد(ع) گرچه حضرت در مقاطع مختلف زمانی خود به صورت غرا خطبه‌هایی را داشتند و پیغام کربلا و کربلائیان را رساندند ولی اگر آن فضا به گونه‌ای بود که می‌شد حضرت در آن فضا آزادانه فعالیت داشته باشد و زمینه را برای خود فراهم می‌دیدند بهترین استفاده‌ها را می‌کردند.
 
صادقی ادامه داد: در عین حال حضرت سجاد(ع) با تمام مظلومیتی که داشتند چه در زمان قبل از شهادت پدر و چه در زمان بعد از شهادت پدر سبب شد که حضرت از تمام ظرفیت‌های موجود از آن استفاده کرده و آن ندای آسمانی کربلائیان را به گوش جهانیان برسانند.
 
وی صحیفه سجادیه را یکی از آثار گران‌بها و از یادگاری‌های ماندگار حضرت سجاد(ع) دانست و خاطرنشان کرد: صحیفه سجادیه بین ما به اخت‌القرآن معروف شده است و مضامین آن اینقدر بلند است که می‌شود گفت جامع‌المعارفی است برای کسانی که بخواهند مفاهیم عرفانی دعاها را به صورت مخصوص بخوانند و لمس کنند.
 
معاون پژوهشی و آموزشی مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن حوزه تصریح کرد: صحیفه سجادیه یک دوره دایرة‌المعارف زندگی و یک دوره دستورات الهی در قالب‌های مختلف دعا و مناجات‌ است که حضرت سجاد(ع) در این کتاب آورده‌اند.
 
وی ادامه داد: اگر این کاروان عازم به کربلا چند بلندگوی غرا داشت در رأس این بلندگوها بلندگوی حضرت سجاد(ع) بود با آن خطبه آتشین که در مواقع و مقاطع مختلفی می‌خواندند و با موضع گیری‌هایی که داشتند، نگذاشتند خون مظلوم شهدای کربلا پایمال شود.
 
صادقی تاکید داشت: اگر خطبه‌های آتشین حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) نبود یزید و یزیدیان خون شهدای کربلا را پایمال می‌کردند ولی رسالت عظیم تبلیغ امام سجاد و حضرت زینب بود که توانست آن رسالت ابتدایی کربلائیان را به انتها و به گوش جهانیان برساند.

انتهای پیام/122
https://qomnews.ir/vdcc01qs.2bq0s8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما