سه شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۰۳
کد مطلب : 14393
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم:

478 هزار هکتار از اراضی قم در معرض بیابان شدن/

قم نيوز : قم نیوز: مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم یادآور شد: 478 هزار هکتار از عرصه منابع طبیعی استان قم در معرض پدیده بیابان زایی قرار دارد و از این بین 176 هزار هکتار بیابان واقعی است.
478 هزار هکتار از اراضی قم در معرض بیابان شدن/
به گزراش قم نیوز، احمد عفتان با اشاره به روز جهانی بیابان زدایی و با بیان این که 70 میلیون هکتار از اراضی کشور در معرض پدیده بیابان زایی قرار دارند، اظهار داشت: عدم توجه کافی به این مسئله رفته رفته تمام این اراضی را به عرصه های بیابانی تبدیل خواهد کرد.
 
وی عرصه بیابان های واقعی کشور را 34 میلیون هکتار عنوان کرد و گفت: این به این معنی است که 20 درصد مساحت کل کشور و 25 درصد، به عبارتی یک چهارم از عرصه های منابع طبیعی کشور را بیابان ها تشکیل می دهند.
 
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم در ادامه بیان داشت: در مورد استان قم 478 هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی استان در معرض پدیده بیابان زایی قرار دارند و در این بین 176 هزار هکتار برابر 15.2 درصد از مساحت کل استان را بیابان های واقعی تشکیل می‌دهند.
 
98 هزار هکتار از مساحت استان قم را کانون های بحران تشکیل می‌دهند
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که 98 هزار هکتار از مساحت استان قم را کانون های بحران تشکیل می دهند، یادآور شد: در استان قم سه کانون بحران در مناطق حسین آباد میش مست، کوه نمک و دشت مسیله وجود دارد.
 
عفتان همچنین در خصوص مساحت متاثر از عرصه های بیابانی در کشور گفت: به طور کلی در کشور 70 درصد مساحت کل، متاثر از عرصه های بیابانی هستند.
 
وی با توجه به این که ایران یک سوم میانگین بارندگی در جهان را داراست و این مسئله مشکل پیش روی بیابان و بیابان زایی را تشدید می کند، یادآور شد: به طور کلی دو عامل اقلیمی و انسانی در تولید بیابان موثر هستند که عوامل اقلیمی همچون بارندگی کم، تبخیر بالا حتی تا چندین برابر میزان بارندگی، اختلاف دمای شب و روز، میانگین دمای مطلق بالای 40 درجه، قرار گرفتن در عرض جغرافیایی نامناسب از جمله مواردی است که زمینه تشدید پدیده بیابان زایی را در کشور و از جمله استان قم فراهم می کند.
 
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم در بخش دیگری از سخنان خود به عوامل انسانی موثر در تشدید پدیده بیابان زایی اشاره کرد و گفت: پائین رفتن سفره آب های زیرزمینی به علت برداشت بی رویه آب از آنها باعث می شود که گیاهانی که ریشه های آنها در عمق قرار دارد، خشک شوند و این کار توسط انسان ها صورت می گیرد.
 
وی به دیگر عوامل انسانی در این زمینه اشاره و تصریح کرد: عدم تعادل بین تعداد دام و مرتع، شخم نامناسب در اراضی کشاورزی، برداشت غیراصولی و بی رویه از معادن به خصوص معادن شن و ماسه به ویژه در نزدیکی شهرهای بزرگ، احداث سدها، پروژه های عمرانی و دگرگونی در طبیعت و تعدیل حق آبه تالاب ها و رودخانه های فصلی از عوامل دیگر در این زمینه است.
 
برداشت بی رویه از سفره‌های زیرزمینی باعث شوری آب و خاک می‌شود
 
عفتان ادامه داد: برداشت بی رویه آب از سفره های زیرزمینی باعث افت آب این سفره ها می شود که شوری آب را به دنبال خواهد داشت و آمدن این آب های شور به سطح زمین باعث شوری خاک سطح و در نتیجه بیابانی شدن اراضی می شود.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که از بین 38 چالش مهم در هزاره سوم، پدیده توسعه بیابان ها رتبه سوم را دارد، یادآور شد: برای جلوگیری از گسترش بیابان ها و آشنا کردن مردم با آثار این پدیده وظیفه رسانه ها است که باید در این زمینه آگاهی لازم را بدهند.
 
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم جلوگیری از حریق در مراتع و شخم غیراصولی زمین و توسعه اصولی معادن را در خصوص کاهش پدیده بیابان زایی مفید دانست و افزود: در کنار این کارها انجام اقدامات در زمینه بیابان زدایی نیز بسیار مهم است.
 
وی ادامه داد: در این خصوص در استان قم مطالعات بر روی خاک، باد و عمق آب های زیرزمینی از سوی کارشناسان اداره کل منابع طبیعی صورت گرفته است و به دنبال آن گونه هایی برای کاشت به عنوان پوشش گیاهی در عرصه های منابع طبیعی استان انتخاب شده اند.
 
سالانه 10 تا 12 هکتار از مراتع استان قم غرق می‌شود
 
عفتان غرق مراتع را نیز مفید خواند و گفت: در این رابطه سالانه 10 تا 12 هکتار از مراتع استان غرق می شود که این امر باعث احیای مراتع در حال نابودی می گردد، همچنین در کنار این مسئله نسبت به کاشت گیاهانی از جمله درختچه طاق نیز اقدام می‌شود که این مسئله علاوه بر داشتن ارزش به عنوان علوفه دام ها، بادکش بوده و سرعت باد را تعدیل می کند و باعث تثبیت ریزگردها و جلوگیری از بروز طوفان شن می شود.

انتهای پیام/122
https://qomnews.ir/vdcjttev.uqexhzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما