سه شنبه ۴ تير ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۵۸
کد مطلب : 14601
معاون معماري و شهرسازي شهرداري قم خبر داد:

برگزاري بهتر مراسم نيمه شعبان با تهيه طرح تفصيلي جمکران

قم نيوز : قم نیوز: معاون معماري و شهرسازي شهرداري قم گفت: طرح تفصيلي جمکران در سال گذشته تهيه شد که در آن امکان برگزاري هر چه مناسب تر مناسبت‌هاي مذهبي به ويژه مراسم نيمه شعبان ديده شده است.
برگزاري بهتر مراسم نيمه شعبان با تهيه طرح تفصيلي جمکران
به گزارش قم نيوز، عليرضا خاکي با اشاره به فعاليت‌هاي معاونت شهرسازي و معماري در مناسبت ها اظهار داشت: حوزه فعاليت معاونت شهرسازي و معماري قبل از برپايي برنامه نيمه شعبان است و به برنامه ريزي‌هاي کلان مي‌پردازد. در اين راستا طرح تفصيلي جمکران در سال گذشته تهيه شد که در آن امکان برگزاري هر چه مناسب‌تر مناسبت‌هاي مذهبي به ويژه مراسم نيمه شعبان ديده شده و شبکه معابر و کاربري‌هاي لازم در حوزه‌هاي خدماتي و فرهنگي در اين طرح پيش بيني شده است.

وي ادامه داد: در ماه‌هاي گذشته نيز طرح حرم -جمکران تهيه و تصويب شده است و در آن تمام خدمات براي روزهاي عادي و هم براي روزهاي خاص و مناسبت‌ها پيش بيني شده است که در سال‌هاي آينده با تکميل اين طرح خدمات بهتري به زائرين ارائه مي‌شود.

خاکي با اشاره به کاربري‌هاي پيش بيني شده پيرامون مسجد مقدس جمکران گفت: در رينگ اول مسجد جمکران، فضاهايي عمدتا با کاربري اقامتي، پارکينگ‌ها و خدمات پيش بيني شده و تنها منطقه مسکوني در رينگ اول، محدوده روستاي سابق جمکران است.
 
وي ادامه داد: براساس پيش بيني‌ها در 10 سال آينده و افزايش جمعيت، روستاي جمکران سابق يک چهارم رينگ اول را تشکيل مي‌دهد و سه چهارم ديگر رينگ را کاربري‌هاي اقامتي و خدماتي تشکيل مي‌دهند. رينگ‌هاي بعدي مسجد جمکران خارج از محدوده شهري است که مجوز مسکوني در آن محدوده صادر نمي‌شود. 

معاون معماري و شهرسازي شهرداري قم طرح پيامبر اعظم را داراي کاربري‌هاي گوناگون دانست و افزود: طرح پيامبر اعظم از لحاظ کاربري‌ها به سه قسمت تقسيم مي‌شود. قسمت اول از حرم مطهر تا ميدان معلم است که کاربري‌هاي چون هتل‌هاي چهارستاره، مهمانسراها و زائرسراها در اين طرح پيش بيني شده است. 

وي اضافه کرد: قسمت دوم از ميدان معلم تا خيابان فردوسي است و کاربري‌هاي خدماتي و فضاهاي فرهنگي در طرح ديده شده است. از محور فردوسي تا جمکران سطح اشغال پايين‌تر است و ايجاد باغ موزه‌ها، هتل‌هاي پنج ستاره و مجتمع‌هاي ورزشي پيش بيني شده است. 

خاکي يکي از ويژگي‌هاي بلوار پيامبر اعظم را پيوستگي در مسير دانست و افزود: خطوط مناسب عابر، پياده روهايي با عرض 18 متر، مسير دوچرخه، کند رو و تندرو و خطوط اتوبوس در اين بلوار پيش بيني شده است. همچنين عبور عابر پياده با زيرگذر پيش بيني شده است تا منظره حرم مطهر دچار خدشه نشود.

وي ادامه داد: تمام تقاطع‌هاي بلوار پيامبر اعظم غير هم سطح است و اين امر به آرامش زائران و احياي فرهنگ پياده روي بين اين دو مکان مقدس کمک مي کند. 

معاون معماري و شهرسازي شهرداري قم با اشاره به وضعيت طرح تفصيلي شهر قم اظهار داشت: مطالعات طرح تفصيلي تکميل شده است و مراحل تصويب را در کميسيون ماده پنج استانداري طي مي‌کند.

پيش بيني مي‌شود که تصويب اين طرح در کميسيون‌هاي استاني سه ماه به طول انجامد و پس از آن براي تصويب کليات به شوراي عالي شهرسازي ارسال مي‌شود. 

وي اضافه کرد: اعتبار طرح تفصيلي از زمان تصويب تا 10 سال آينده است، اما براي پانزده سال آينده برنامه ريزي صورت گرفته است و طرح تفصيلي سه خروجي شبکه معابر، کاربري اراضي و ضوابط را دارد. 


انتهاي پيام/ 122
https://qomnews.ir/vdcb80b8.rhbagpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما