سه شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۵۹
کد مطلب : 15047
رئیس هیئت عالی نظارت استان قم خبر داد:

دلایل معترضان به انتخابات شوراهای قم به همراه پاسخ هیئت نظارت

قم نيوز : قم نیوز: رئیس هیئت عالی نظارت استان قم گفت: برخی از معترضین به انتخابات شوراها دلایلی را مطرح کردند که ما طی جلسه ای با معترضان این دلایل را بررسی کردیم.
دلایل معترضان به انتخابات شوراهای قم به همراه پاسخ هیئت نظارت
به گزارش قم نیوز، احمد امیرآبادی با اشاره به دلایل معترضان به انتخابات شوراها اظهار داشت: برخی از معترضین این بحث را مطرح کردند که چرا در انتخابات شوراهای از یک لیست انتخاباتی 19 نفر رای بیاورند که ما در جلسه ای با معترضین این موضوع را بررسی کردیم و سابقه انتخابات در قم همین گونه بوده است.

وی اضافه کرد: در دوره اول شوراهای قم از 9 نفر 8 نفر از یک لیست رای آوردند، در دوره دوم شوراهای قم  از 9 نفر 9 نفر از یک لیست رای آوردند و در دوره سوم شوراهای قم  از 9 نفر 7 نفر رای آوردند که در این دوره از انتخابات شوراهای قم نیز  از 21 نفر 19 نفر از یک لیست رای آوردند .

رئیس هیئت عالی نظارت استان قم انتخاب افراد از لیست‌ها در قم دارای سابقه دانست و افزود: در شورا معمولا مردم لیستی رای می‌دهند و کمتر اتفاق می‌افتد فردی انفرادی رای بیاورد، مگر اینکه چهره ای شناخته شده در شهر باشد که قبلا عضو شورا، شهردار یا نماینده مجلس باشد و یک چهره سیاسی شهر باشد.

وی ادامه داد: مردم در انتخابات  شوراها بیشتر به لیست رای می‌دهند و مقام معظم رهبری نیز موقع رای دادن در انتخابات شوراها فرمودند که من چند نفر را می‌شناسم و بقیه را براساس اعتماد به دیگران از لیست‌ها انتخاب کردم.

امیرآبادی با اشاره به اعتراضات معترضان در خصوص نحوه تبلیغات در انتخابات شوراها گفت: برخی از اعتراضات به نحوه تبلیغات است که برخی عکس‌ها و بنرهای تبلیغاتی در انتخابات شوراها خارج از ابعاد قانونی بوده است که توضیح داده شد که بسیاری از کاندیداها تبلیغاتی با ابعاد خارج از قانون را زده بودند و فرمانداری و هیئت اجرایی نیز بنرهای زیادی را از سطح شهر را در ایام تبلیغات جمع آوری کرد.

رئیس هیئت عالی نظارت استان قم یکی دیگر از اعتراضات را نزدن شهرت در انتخابات دانست و افزود: افرادی به نام‌های دیگری مشهور بودند که ما زدن شهرت را در قانون شوارها نداریم، بلکه در قانون مجلس و ریاست جمهوری زدن شهرت را داریم و ستاد انتخابات کشور این موضوع را در اختیار هیئت‌های اجرایی گذاشته بود که هیئت اجرایی قم و نظارت شهرستان قم طی جلسه ای مشترکی تصمیم گرفتند که در فرم اعلام کاندیداها شهرت را ننویسند، چون در قم برخی افراد چندین شهرت را برای خودشان نوشته بودن و قابل احصا نبود.

وی اضافه کرد: چون قانونی درباره نوشتن شهرت در انتخابات شوراها نداریم، وزارت کشور طی بخشنامه ای اختیار نوشتن شهرت را به هیئت‌های اجرایی انتخابات شوراها در شهرستان‌ها داده بود که در  انتخابات شوراهای برخی از شهرها شهرت را نوشته بودند و در برخی شهرها شهرت را ننوشته بودند.

امیرآبادی با اشاره به اعتراض برخی در خصوص مشترک بودن انتخابات شوراها و ریاست جمهوری اظهار داشت: برخی معترضین گفته بودند که چرا انتخابات شوراها و ریاست جمهوری مشترک بود که شما می‌دانید اجرای انتخابات شوراها با هیئت‌های اجرای انتخابات شوراها نبود، بلکه با هیئت‌های اجرایی انتخابات ریاست جمهوری بود و  رای انتخابات شوراها را هم هیئت اجرایی انتخابات ریاست جمهوری شمارش کرد و فقط  ناظران شوراها بر سر صندوق بودند.


انتهای پیام/122
https://qomnews.ir/vdcguz9q.ak9nt4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما