سه شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۴۷
کد مطلب : 15582
شهردار قم:

رويكرد مديريت شهري نگاه علمی و توسعه متوازن است

قم نيوز : قم نیوز: شهردار كلانشهر قم با تاکید بر نگاه ویژه به رویکرد علمی در مجموعه مدیریت شهری اظهار داشت: توسعه شهر باید متوازن و مبتنی بر رویکرد علمی باشد.
شهردار قم، محمد دلبری.
شهردار قم، محمد دلبری.
 به گزارش قم نیوز، محمد دلبری در جلسه شورای مدیران و معاونین شهرداری کلانشهر قم که با هدف برنامه ریزی استراتژیک و تدوین سند پنج ساله شهرداری قم برگزار شد، در سخنانی با تاکید بر اینکه توسعه شهر باید متوازن و مبتنی بر رویکرد علمی باشد، اظهار داشت: مهم‌ترین ویژگی تدوین سند برنامه پنج ساله شهرداری علمی و جامع بودن آن است.

 وی تصریح کرد: توجه ویژه‌ای به مطالبات و فرمایشات رهبر معظم انقلاب در تدوین چشم انداز و سند پنج ساله شهرداری قم صورت گرفت.

 وی با اشاره به اینکه گروه مشاورین شهرداری قم در 20 ماه فعالیت خود اقدامات بسیار مثبتی داشته است، تصریح کرد: آثار و خدمات گروه مشاورین موجب پیشرفت و توسعه بخشی از مدیریت شهری شده است.

 شهردار قم با تاکید بر اینکه رویکرد علمی در مدیریت شهری باید مورد توجه ویژه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: باید رویکردهایی که در سنوات گذشته اولویت قرار داشت، امروز با نگاه علمی مورد توجه قرار گیرد.

 دلبری با اشاره به اینکه باید منزلت اجتماعی شهرداری با نگاهی جدید در میان مردم و جامعه ارتقا یابد، تصریح کرد: با علمی شدن اقدامات سنتی می‌توان بهره وری را افزایش داد.

 وی با تاکید بر جایگاه مطالبات مردمی در مجموعه مدیریت شهری خاطرنشان کرد: مطالبات مردم از گذشته تاکنون تغییراتی داشته است و به همین دلیل باید مطالبات به‌روز مردم مورد توجه قرار گیرد.

 شهردار كلانشهر قم با اشاره به اینکه یکی از مطالبات امروز مردم زیباسازی شهر است، تصریح کرد: با وجود اقدامات بسیاری که در این زمینه شاهد هستیم اما مردم همچنان در این زمینه از شهرداری كلانشهر قم انتظار خدمات بیشتری دارند.

 دلبری با اشاره به راه اندازی نظام پیشنهادات ابراز داشت: در این نظام جامع پیشنهاداتی از سوی مردم و کارکنان شهرداری اخذ شد که با عمل به این نظرات، اقدامات بزرگی صورت گرفت.
 وی تشکیل نظام جامع منابع انسانی را بسیار موثر دانست و تصریح کرد: با توجه به اینکه بزرگ‌ترین سرمایه شهرداری نیروی انسانی است، تشکیل این نظام جامع بسیار ضروري بود.
 شهردار قم با اشاره به نیاز مهندسی مجدد فرآیندها اظهار داشت: باید دلایلی که موجب کندی انجام فرآیندهای اداری شده است، بررسی و مورد بازنگری جدی قرار گیرد.
 شهردارقم با تاکید بر اینکه فرآیند برون سپاری در بحث مدیریت شهری مناسب است تصریح کرد: البته این فرآیند در برخی از زمینه‌ها نظیر حمل و نقل عمومی اقدام اشتباهی است.
 
بی نظمی در ناوگان اتوبوسرانی
 دلبری به آسیب شناسی فرآیند برون سپاری در بخش حمل و نقل عمومی پرداخت و اظهار داشت: ناوگان اتوبوسرانی به بخش خصوصی واگذار شد اما در این بخش شاهد بی نظمی‌هایی هستیم. رانندگان ناوگان اتوبوسرانی بخش‌های خصوصی تا ظرفیت ماشین تکمیل نشود مسافران را به مسیرهای مورد نظر انتقال نمی‌دهند، که  این وضعیت موجب نارضایتی مسافران شهری و در نتیجه کاهش استفاده از ظرفیت حمل و نقل عمومی از سوی شهروندان می‌شود.

 شهردار قم با اشاره به اینکه بخش خصوصی نیز توجیهات قابل قبولی دارد، تصریح کرد: به دلیل هزینه‌های وسایل نقلیه آن‌ها نیز حق دارند که زمان صرف کنند تا مسافر بیشتری را به مقصد انتقال دهند.

 دلبری با تاکید بر اینکه با اقدامات فعلی نمی‌توان شاهد توسعه حمل  و نقل عمومی باشیم، خاطرنشان کرد: ابتدا برای رفع این مشکلات باید باید صورتحساب هزینه اتوبوس، راننده و بخش‌های مربوط به آن تهیه شود.
 وی با بیان اینکه باید سیستمی طراحی شود که هر اتوبوسی در ایستگاه مبدا فقط پنج دقیقه توقف داشته باشد، تصریح کرد: وقتی راننده اتوبوس حقوق بگیرد، باید در ساعت مقرر حرکت کند و مسافران را معطل نگذارد.

 شهردار قم خاطرنشان کرد: اگر میزان معطلی توقف اتوبوس در ایستگاه کاهش یابد، قطعا استقبال بیشتری از حمل و نقل عمومی می‌شود و در این صورت شاهد رفع بخش اعظمی از مشکلات ترافیکی شهر خواهیم بود.
 دلبری با تاکید بر اینکه مدیریت شهری در سال گذشته 185میلیارد تومان در زمينه تملک املاک هزينه کرد، تصریح کرد: بسیاری از هزینه‌های بازگشایی خیابان‌ها را می‌توان به بخش حمل و نقل عمومی اختصاص داد.

 وی با اشاره به اینکه تملک املاک بسیار وقت شهرداری را گرفته است، خاطرنشان کرد: بسیاری از پروژه‌های شهرداری به دلیل عدم تملک املاک مورد اتلاف وقت گرفته و شاهد تعویق زمان بهره برداری و افتتاح آن‌ها هستیم.
شهردارقم تصریح کرد: این سند پس از تصویب شورای شهر در سایت شهرداری قم به نمایش درخواهد آمد تا نواقص احتمالی آن از سوی شهروندان و مسئولان گوشزد و برطرف شود.   
 
توجه ویژه‌ بر مطالبات و نظرات مردم در سند پنج ساله شهرداری قم
 معاون برنامه ریزی شهرداری قم نیز در این جلسه در سخنانی با اشاره به اینکه با اشاره به اینکه سند راهبردی شهرداری قم در سال گذشته تدوین شد، اظهار داشت: از نیمه دوم سال گذشته، سند پنج ساله شهرداری با تعیین کمیته‌ای از مشاوران آغاز و در مدت 6 ماه تدوین شد.
 حسن صبوری با بیان اینکه در سند پنج ساله شهرداری قم نظرات مجموعه مدیران شهرداری اخذ شد، تصریح کرد: همچنین توجه ویژه‌ای بر مطالبات و نظرات مردم در این سند صورت گرفته است.
 معاون برنامه ریزی شهرداری قم خاطرنشان کرد: سند پنج ساله شهرداری قم پس از تصویب در شورای شهر اجرا خواهد شد.
 
جامع ترین مدل در حوزه مدیریت شهری
 مدیر اجرایی تدوین سند پنج ساله شهرداری قم نیز در این جلسه با اشاره به اینکه این طرح جامع ترین مدل در حوزه مدیریت شهری است، اظهار داشت: تمام جوانب و ابعاد در تهیه سند پنج ساله مورد توجه قرار گرفته است.
 کیومرث شریفی تصریح کرد: تدوين نظام‌نامه و تشكيل شوراي برنامه‌ريزي، بررسي اسناد بالادستي، شناخت شرايط استراتژيك مديريت شهري از ابعاد مختلف، شناخت شرايط استراتژيك شهر از ابعاد مختلف، تجزيه و تحليل وضعيت درآمدها و هزينه‌ها، تدوين چشم‌انداز و اهداف راهبردي، تعيين اهداف كوتاه‌مدت و پروژه‌هاي عمراني شهرداري و تعيين برنامه‌هاي آموزشي و فرهنگي شهرداري در فرآيند تدوين سند چشم‌انداز و برنامه پنج‌ساله راهبردي شهرداري قم مورد توجه قرار گرفت.
 در پایان نیز حسن خداپرست ناظر تدوین سند پنج ساله شهرداری قم در سخنانی با اشاره به اینکه ارقام استفاده شده در این طرح صحیح و واقعی است، اظهار داشت: روشی که برای بدست آوردن این نتایج به کار برده شده، کاملا علمی است.
 وی با تاکید بر اینکه اگر سند پنج ساله شهرداری قم اجرا نشود فقط هزینه ای بیش صورت نگرفته است، تصریح کرد: پیشنهادات اجرایی برای توسعه شهر باید مبتنی بر سند پنج ساله شهرداری باشد.

انتهای پیام/123
https://qomnews.ir/vdcaumn6.49nma15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما