قم نيوز : قم نیوز: نائب رئیس مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم گفت: با برگزاری کلاس‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، عبادی، اخلاقی، اعتقادی و... در مساجد می‌توان این پایگاه مذهبی را به دانشگاه اسلامی تبدیل کرد.
حجت الاسلام سید جلال رضوی مهر
حجت الاسلام سید جلال رضوی مهر
به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام سید جلال رضوی مهر، با اشاره به هفته جهانی مسجد گفت: بیت المقدس، بزرگترین مسجد جهان اسلام و متعلق به تمام مسلمین است که متولی و قبلگاه مساجد عالم است.
 
وی افزود: روز جهانی مسجد، روز بزرگترین عبادت، اوج بصیرت و بندگی، ایمان، خلوص و اتحاد است که بنابر آیات گفته های خداوند در قران تنها جایی است که فقط مختص به نماز نیست و دیگر امور اجتماعی و فرهنگی همچون بخشش، زکات، انفاق و... را نیز باید در این محیط امن انجام داد.
 
نائب رئیس مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم اظهار داشت: مسجد محور تمام عبادات و اعمال مسلمانان است که مجموعه‌ای برگرفته و متشکل از امام  جماعت، مدیران جماعت و مردم محلات است تا با یکدیگر تعامل و همکاری داشته باشند.
 
حجت الاسلام رضوی مهر تصریح کرد: محراب به معنای محل حرب است که باید انسان با شیطان وجودی و هوای نفس خود در این مکان متعالی مبارزه کند و جبهه حق، ایمان، پرستش و عبادت را چه زن چه مرد با حضور در این مکان مقدس تقویت کند چرا که دارای جایگاه ویژه‌ای در دین مبین اسلام است.
 
توجه به معماری مساجد
 
وی در ادامه با اشاره به معماری مساجد اسلامی بیان کرد چه خوب است شورای مساجد با همکاری استانداری‌ها فعالیت کنند و طلاب و دانشجویان موضوعات پایانه نامه‌های خود را به معماری اسلامی مساجد معطوف کنند و وزارت ارشاد، اوقاف، نمایندگان ولی فقیه استان‌ها با مشارکت و اتحاد به رونق و برپایی مساجد اسلامی توجه کنند.
 
نماینده طلاب همدان تاکید کرد: بهتر است مجریان طرح‌های مسکن مهر، در اجرای پروژه های عمرانی و شهرسازی خود به اختصاص منطقه‌ای مناسب برای ساخت مسجد، توجه داشته باشند تا با درنظر گرفتن محیط مرکزی و مناسب برای ساخت مساجد این مهم را ترویج و مردم را به سمت آن سوق دهند.
 
حجت الاسلام رضوی مهر ادامه داد: انتظار می‌رود مسئولان با همکاری موسسات فرهنگی در راستای شناسنامه دار کردن مساجد تلاش کنند تا هم معضلات عبادی سیاسی مناطق و شهرها و روستا رفع شود و هم بتوان این شاخص های دینی را به صورت مستند به دیگر ملل و ادیان معرفی کرد و شناساند.
 
وی اظهار داشت: مساجد مختص به برگزاری نمازهای سه گانه و یا اجرای مراسمات ترحیم نیست چرا که مقدس ترین مکان برای انجام تمام اعمال و امور است و بهترین کارها و حسنات و انفاق‌ها در حالت رکوع و سجود و قنوت ائمه و معصومین در مساجد شکل گرفته است.
 
این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: درب مساجد باید بر روی همه مفتوح باشد ولی متاسفانه امروزه شاهد اعمال سلیقه‌های شخصی افرادی هستیم که فقط در ساعت خاصی و آن هم برای انجام فریضه نماز درب مسجد را می‌گشایند و گاها دیده می‌شود در نوبت صبح نیز مساجد با درب بسته مسجدی مواجه می شویم.
 
رضوی مهر تصریح کرد: با برگزاری کلاس‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، عبادی، اخلاقی، اعتقادی و... در مساجد می‌توان این پایگاه مذهبی را به دانشگاه اسلامی تبدیل کرد و باید همواره جایگاه رفیع این مهم را یادآور بود و طنین لبیک یا رسول الله را با ترغیب جوانان و ازدحام جمعیت متحد و یکپارچه در مساجد شاهد باشیم.
 
همه ادیان وظیفه دارند در راه آزادی بیت المقدس گام بردارند
 
وی در ادامه ابراز داشت: امید است بزرگترین مسجد از محاصره اسرائیل غاصب و خونخوار آزاد شود و مسلمین و فلسطینیان بی دغدغه و ترس شاهد باشکوه ترین نماز جماعت در این قبله‌گاه مسلمین باشند.
 
نائب رئیس مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم با اشاره به نقش ادیان دیگر در آزادی بیت المقدس تاکید کرد: همه ادیان وظیفه دارند در راه آزادی بیت المقدس گام بردارند و با اعتراض و واکنش به تهاجمات غاصبین در آزادسازی و نجات این ملت مظلوم و مسجدالاقصی تلاش کرده و فریاد آزادگی برآورند و یونسکو وظایف خود را در این خصوص فراموش نکند.
 
حجت الاسلام رضوی مهر ادامه داد: یکی از ظلم‌هایی که امروزه شاهد آنیم تبدیل مساجد به تالار فاتحه است در حالیکه دیگر ادیان و مذاهب مکان‌های مذهبی مرکز انجام مهم ترین امور و وقایع زندگی افراد است؛ لذا باید مراسمی چون عروسی و قضاوت و انفاق و... نیز در مسجد انجام شود و بهترین اعمال، سنت های حسنه، صله رحم و کارهای اجتماعی فرهنگی در این مکان الهی انجام شود.
 
وی تاکید کرد: با احیای مساجد هسته های امربه معروف و نهی از منکر را بازسازی و تقویت کنیم و بزرگترین کلاس های دینی و اجتماعی فرهنگی را آنگونه که امامان برگزار کردند، در مساجد برپا کینم.
 
نائب رئیس مجمع نمایندگان حوزه علمیه بیان کرد: یکی از تذکراتی که رهبر معظم انقلاب برآن تاکید داشتند، رعایت سبک زندگی اسلامی بود که رعایت معماری اسلامی بخشی از سبک زندگی اسلامی می شود و باید در ساخت مساجد به سبک اصیل اسلامی ایرانی توجه شود عناصر غربی و غیر مذهبی در ساخت و تزیین مساجد پرهیز شود چرا که روح معنویت را از این مکان مقدس می زداید.

انتهای پیام/123
https://qomnews.ir/vdchq-nz.23nmwdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما