دوشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : 15725
دستگیری دو زورگیر در قم

بد من جاده‌ها در دام پلیس

قم نيوز : قم نیوز: دو زورگیر که با عنوان مامور اقدام به اخاذی از رانندگان جاده‌ها می‌کردند در دام پلیس قم گرفتار شدند.
بد من جاده‌ها در دام پلیس
به گزارش قم نیوز، از تهران که به سمت خمین به راه افتاد فکرش را هم نمی‌کرد که در حوالی قم حادثه‌ای برایش اتفاق بیفتد که تنها در فیلم‌ها و سریال‌ها نظیرش را دیده‌بود؛ کمربندی پس از میدان 72 تن بود که یک دستگاه پژو از پشت سر و با سرعت زیاد به او نزدیک شد و پس از اینکه به کنارش رسید تابلوی ایست را نشانش داد و او را مجبور به توقف کرد و پس از آن یکی از آنها مدارکش را از او گرفت و در ردیف جلو نشست تا به گفته خودش به پاسگاه پلیس بروند اما این ظاهر ماجرا بود.
 
اینها اتفاقاتی است که چند روز قبل برای خانمی تهرانی اتفاق افتاد که قصد داشت به خمین برود و در میانه راه گرفتار زورگیران شد؛ حقیقت امر اینگونه بود که دو نفر زورگیر مأمورنما به این شیوه از یک نفر اخاذی کرده و امروز هم طعمه دوم را انتخاب کرده بودند.
 
این زن در ادامه توضیحاتش پیرامون روز حادثه می‌گوید: «پس از اینکه به شخصی که در داخل ماشین نشسته بود شک کردم خودرو را خاموش و از او خواستم به فرمانده‌اش اطلاع دهد که به اینجا بیاید اما آن شخص با تهدید به وسیله چاقو مرا وادار کرد به جاده‌ای فرعی وارد شوم و پس از آن پولی را که به همراه داشتم سرقت کرد و خواستار این بود که باز هم با او در ارتباط باشم و مبالغ دیگری بپردازم اما وقتی با التماس و خواهش از دستش رها شدم بلافاصله با پلیس 110 تماس گرفته و قضیه را شرح دادم».
 
زورگیری در سطح شهرها و خیابان‌ها یکی از بزرگترین جرایم و گاهی در حد جنایات امنیتی محسوب می‌شود و قانون هم برای مرتکبان آن مجازات‌های سنگینی در نظر گرفته است با این حال برخی افراد به دلایل مختلف اقدام به این کار کرده و مخل آسایش و نظم عمومی اجتماع می‌شوند که البته نتیجه‌ای جز مجازات برای خود سرافکندگی برای خانواده‌هایشان هم در انتظار آنها نیست.
 
نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در اقصی نقاط کشور همواره مراقب این نوع مجرمان بوده و به محض اطلاع از عمل مجرمانه آنها با اقدامات امنیتی و اطلاعاتی در پی رفع موضوع بر می‌آید و در بیشتر مواقع موفق به دستگیری و هلاکت خلافکاران می‌شود.
 
اخیراً دو زورگیر که خود را به عنوان مأمور پلیس معرفی می‌کردند در جاده‌های استان اقدام به متوقف کردن خودروها و انتقال آنها به خارج از حوزه استحفاظی قم کرده و از آنها اخاذی می‌کردند.
 
پرونده‌ای بدون شاکی خصوصی
 
سرهنگ حمیدرضا اسدی جوزانی، جانشین فرمانده انتظامی استان قم در این خصوص می‌گوید: «در تاریخ 20 مردادماه امسال نخستین اقدام مجرمانه این دو نفر رقم خورد؛ این دو نفر با ایجاد راه‌بندان و تصادفات ساختگی در محورهای مواصلاتی تهران به سمت استان مرکزی یا به سمت کاشان و اصفهان طعمه‌های خود را که بیشتر از میان بانوان راننده تنها انتخاب می‌کردند و پس از اینکه آنها را فریب داده و اتومبیل‌شان را متوقف می‌کردند با تهدید به وسیله چاقو و سلاح سرد، قربانیان خود را به جاده‌های فرعی و مسیرهای ناآشنا کشانده و پس از آن اموال و دارایی‌شان را به یغما می‌بردند و بعد از آن هم آنها را در بیابان رها می‌کردند».
 
وی در ادامه توضیحات خود با اشاره به شگردهای پلیسی و اطلاعاتی نیروی انتظامی قم برای به دام انداختن این دو زورگیر حرفه‌ای عنوان می‌کند: «اقدامات اطلاعاتی و انتظامی پلیس منجر به شناسایی مجرمان شد و پس از اینکه آنها طی هفت روز دو بار اقدام به زورگیری کرده بودند با روش طعمه‌گذاری و در مرتبه سوم به دام افتادند به این ترتیب که طعمه مورد نظر آنها را به حوزه استحفاظی نیروی انتظامی قم کشاند و پس از آن نیروهای پلیس موفق به دستگیری آنها، هفت روز پس از شروع اقدامات مجرمانه کردند».
 
روشی که این دو مجرم زورگیر برای انجام اقدامات خود به کار می‌بستند بسیار پیچیده بود به نحوی که وقتی پلیس شماره حساب‌هایی را که آنها برای واریز پول به قربانیان خود داده بودند مورد بررسی قرار دادند متوجه شدند که این شماره‌ها مربوط به این دو نفر نبوده و حتی شماره تلفن‌هایشان هم به آنها ختم نمی‌شده است.
 
سرهنگ اسدی توضیح می‌دهد که «این دو مجرم 22 و 27 ساله که یکی از آنها متاهل هم بود اسنادی را به زور از قربانیان خود می‌گرفتند و در قبال پس دادن آنها تقاضای پول می‌کردند».
 
نکته جالب توجه در مورد این پرونده، نبود شاکی است و نیروی انتظامی با ورود به ماجرا از صفر تا صد آن را پیگیری و اجرا کرده است.
 
رعایت حجاب اسلامی، سدی در برابر خلافکاران
 
جانشین فرمانده نیروی انتظامی استان قم در توضیحات تکمیلی خود در ارتباط با این پرونده می‌گوید: «نکته حائز اهمیت در این میان انتخاب قربانیان از میان بانوان بدپوشش و با حجاب نامناسب است؛ این دو زورگیر در اعترافات خود گفته‌اند به دنبال زنانی بودیم که به تنهایی سفر می‌کردند و حجاب مناسبی هم نداشتند زیرا این دسته از زنان معمولا پول و جواهرات بیشتری با خود حمل می‌کنند. اینجاست که بار دیگر معنای واقعی این جمله که «چادر، سنگر زن مسلمان است» را به خوبی در می‌یابیم زیرا در دیگر پرونده‌های پلیسی هم شاهد بوده‌ایم که زنان باحجاب بسیار کمتر از دیگران در معرض تهاجم و تعرض خلافکاران قرار می‌گیرند و از امنیت بیشتری برخوردارند».
 
توصیه‌هایی از جنس تجربه پلیس
 
هرچند حضور پلیس موجب ترس و وحشت مجرمان می‌شود اما پلیسی کردن فضای جامعه هم به صلاح نیست زیرا در دنیای امروز و در همه کشورها سعی می‌شود بیشتر از تجهیزات و دوربین‌های امنیتی برای رهگیری مجرمان استفاده شود و پلیس برخورد کمتری با مردم داشته باشد.
 
سرهنگ اسدی در این زمینه می‌گوید: «در بحث تامین امنیت جاده‌ها و محورهای مواصلاتی دوربین‌هایی در بسیاری از مناطق نصب شده و سارقان، زورگیران و خلافکاران بدانند که اعمال مجرمانه‌شان از دید قانون مخفی نخواهد بود اما مردم به ویژه بانوان هم باید توصیه‌های پلیس را جدی بگیرند؛ تجربه نشان داده پرهیز از سفر انفرادی و رعایت حجاب مناسب اسلامی، زنان را از بسیاری خطرات و افکار پلید مجرمان دور می‌سازد.
 
حضور فیزیکی نیروی انتظامی در همه اماکن و در جای جای جاده‌ها ممکن است برای مردم ناراحت‌کننده باشد زیرا احساس امنیت، از خود امنیت اهمیت بیشتری دارد.
 
در این میان جا دارد از مقام قضایی استان به ویژه دادستان قم تقدیر و تشکر داشته باشیم زیرا پشتیبانی خوبی در این پرونده از پلیس به عمل آورد و در حقیقت تعامل میان دستگاه قضایی استان با نیروی انتظامی موجب شده است امنیت به عنوان هدیه‌ای ارزشمند به مردم قم و سایر استان‌ها تقدیم شود».
 
پشیمانی که دیگر سودی نداشت
 
امروز این دو مجرم خطرناک اما به ظاهر آرام در برابر دوربین‌های عکاسان و فیلمبرداران حاضر شدند تا فیلم و عکس از آنها تهیه شود و به عنوان عبرتی برای دیگر تبهکاران به نمایش درآید.
 
زمانی که خبرنگاران از آنها در مورد اعمال مجرمانه‌شان سوال می‌کردند هیچ جوابی نداشتند جز اظهار پشیمانی که البته هیچ سودی برایشان نداشت زیرا آن زمان که تیغه سرد چاقو را زیر گلوی زنان و دختران تنها می‌گذاشتند و به دنبال سرقت جواهرات و پول آنها بودند به این زمان فکر نکرده بودند که تنها هفت روز پس از تصمیم به زورگیری و انجام تنها دو عمل مجرمانه توسط پلیس دستگیر شوند و آینه عبرت دیگران باشند.
 
زمانی که هم که یکی از قربانیان خود روبرو شدند باز هم جوابی جز شرم نداشتند و مجبور بودند چشم آسفالت محوطه آگاهی قم بدوزند زیرا به فکرشان هم خطور نمی‌کرد که تنها چند روز پس از اینکه همین زن را به جاده‌های فرعی کشانده بودند و با تهدید او را وادار به التماس برای رهایی می‌کردند امروز روبه‌رویشان بایستد و خواستار مجازاتشان باشد.

انتهای پیام/123
https://qomnews.ir/vdcjiaev.uqei8zsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما