چهارشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۵۲
کد مطلب : 15766
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم خبر داد:

هزینه 40 میلیارد تومانی برای جمع‌آوری 700 تن زباله در قم

قم نيوز : قم نیوز: مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم گفت: جمع‌آوری 700 تن زباله و جاروب 19 میلیون متر مربع از معابر شهر قم سالانه 40 میلیارد تومان هزینه دربر دارد.
هزینه 40 میلیارد تومانی برای جمع‌آوری 700 تن زباله در قم
 به گزارش قم نیوز، تابستان است و هوا گرم؛ از خانه خارج می‌شوم که بوی تعفن به مشامم می‌رسد، زباله‌ها سر کوچه انباشته شده، برخی نیز قربانی جشن دیشب گربه‌ها شده‌اند و سطح کوچه از زباله انباشته شده. صدای مگس‌ها و رژه سوسک‌ها قابل تحمل نیست.
 
شهرنشینی با تبعاتی همراه است که از جمله آن افزایش تولید زباله است، شاید بر خلاف تصور باشد اما اگر تنها چند روز زباله‌های شهر جمع‌آوری نشود و بوی زباله و حشرات موذی کلافه‌مان کند به اهمیت جمع‌آوری آن پی می‌بریم.
 
موضوع مدیریت پسماند چنان اهمیتی برای محیط زیست و نظام‌های شهری دارد که به یکی از چالش‌ها و دغدغه‌های اصلی مدیران شهری در دهه‌های اخیر تبدیل شده است.
 
کلانشهر قم با جمعیت یک میلیونی روزانه 700 تن زباله خشک و تر تولید می‌کند که مدیریت این حجم پسماند شهری نیازمند توان و اعتبار بالایی است.
 
مدیریت پسماند در شهرهای مختلف از جمله قم به دلیل بافت فرهنگی،‌ جمعیت،‌ اقتصاد، مصرف بی‌رویه،  عدم آگاهی و توجه مردم، نبود احساس مسئولیت، عدم اجرای مقررات و کمبود امکانات در عرصه خدمات شهری با مشکلاتی روبه‌رو است.
 
مسئولان مدیریت شهری قم برای کاهش هزینه‌های شهری و افزایش بهداشت محیط و سلامت اجتماعی به شهروندان قمی توصیه کرده‌اند زباله‌های خود را ساعت 21 خارج از منزل قرار دهند تا پاکبان‌ها نسبت به حمل و انتقال آن اقدام کنند.
 
گاهی این سوال برای شهروندان ایجاد می‌شود که چرا خودروی جمع‌آوری زباله دیرتر از ساعت 21 به درب منزل آن‌ها مراجعه می‌کند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت ساعت شروع جمع‌آوری زباله 21 می‌باشد اما مدت زمانی که برای طی مسافت صرف می‌شود علت تاخیر ماشین جمع‌آوری زباله است.
 
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم در گفت‌وگو با شهر نیوز با اشاره به جمع‌آوری زباله از ساعت 21 تا 6 بامداد بیان کرد: برای انجام خدمات‌رسانی مطلوب شهروندان باید زباله‌های خود را در ساعت 21 در مکان‌های مشخص قرار دهند تا توسط ماشین‌های حمل زباله منتقل شود.
 
سید سیف‌الدین موسوی با اشاره به اینکه برخی شهروندان زباله‌های خود را در ساعتی غیر از ساعت مشخص شده از منزل خارج می‌کنند، گفت: این کار به بوی تعفن و آلودگی منجر می‌شود که بیشترین آسیب را متوجه ساکنان محل خواهد کرد.
 
وی هزینه جمع‌آوری 700 تن زباله و جاروب 19 میلیون متر مربع از معابر را سالانه 40 میلیارد تومان عنوان کرد.
 
امکان جمع‌آوری مکانیزه زباله در تمام شهر نیست
 
جمع‌آوری و دفن زباله به سه روش دستی، نیمه مکانیزه و مکانیزه انجام می‌شود؛ در روش نیمه مکانیزه از ماشین‌آلات غیرتخصصی و نیمه تخصصی برای جمع‌آوری و دفن زباله استفاده می‌شود اما در روش مکانیزه ماشین آلات تخصصی هستند.
 
از آن‌جایی که جمع‌آوری سنتی زباله کاری پرهزینه و پرزحمت است مکانیزه کردن سیستم جمع‌آوری زباله راه حلی برای بهینه و اقتصادی کردن آن و عدم نیاز به صرف هزینه و کارگر بیشتر است.
 
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با اشاره به استقرار مخازن زباله در مکان‌های مشخص گفت: این مخازن در نقاطی که به وسیله GPS شناسایی و امکان نصب مخزن در آن محل وجود داشت، مستقر شدند.
 
موسوی با بیان این‌که در برخی مناطق نیاز به استقرار مخزن زباله وجود دارد اما امکان آن نیست، ادامه داد: در برخی محله‌های شهر قم امکان تردد ماشین پرس زباله وجود ندارد به همین دلیل نمی‌توان اقدام به جمع‌آوری مکانیزه زباله کرد.
 
وی با اشاره به اینکه مخزن‌های زباله حجم بالای 200 لیتر دارند و جنس آن از فایبر گلاس یا استیل است، گفت: گروه‌های شهرداری روزانه از ساعت هشت تا 10 به شست‌و شوی مخازن زباله می‌پردازند.
 
انتخاب ساعت 21 برای جمع‌آوری زباله از آنجایی ‌که تردد خودروها کمتر شده و مشکلات افزایش ترافیک وجود ندارد انتخاب شده است.
 
بیرون گذاشتن زباله در ساعت مشخص موجب تسهیل جمع‌آوری زباله شده و نتایج آن کاهش مشکلات زیست محیطی و بهداشتی و افزایش سلامت شهروندان است.
 
این در حالی است که هنوز فرهنگ بیرون گذاشتن زباله‌ها در ساعت مشخص به طور کامل نهادینه نشده و هستند شهروندانی که ابتدای صبح یا در طول روز زباله‌های خود را از منزل خارج می‌کنند، در نتیجه مشاهده کیسه‌های زباله جلوی درب منزل یا کنار تیر چراغ برق و نیز مخزن‌های پر از زباله در طول روز برای شهروندان امری عادی هرچند ناپسند است.
 
رشد و تکثیر جانوران موذی، آبگرفتی انهار و معابر در روزهای بارانی، بوی تعفن مخازن زباله در روزهای گرم تابستان و انتشار آلودگی‌ها و بیماری‌ها نتیجه عدم رعایت فرهنگ بیرون گذاشتن زباله در ساعت تعیین شده توسط شهروندان است.
 
انجام بهینه خدمات شهری با بهترین برنامه‌ریزی و مناسب‌ترین تجهیزات نیز بدون همکاری کامل شهروندان شدنی نیست.


انتهای پیام/123
https://qomnews.ir/vdcepf8z.jh8npi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما