چهارشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب : 15895
مشروح/ آیت‌الله حسینی بوشهری:

حوزه‌های علمیه براساس اهداف رهبری و مراجع عمل کنند

قم نيوز : قم نیوز: مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: باید حوزه‌های علمیه یکپارچه، همدل و همراه و براساس اهداف رهبر معظم انقلاب، مراجع تقلید و در راس همه، اهداف ولی عصر (عج)، عمل کنند.
حوزه‌های علمیه براساس اهداف رهبری و مراجع عمل کنند
به گزارش قم‌نیوز، آیت‌الله حسینی بوشهری که در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه سخن می‌گفت، با اشاره به حادثه تلخ اتوبان قم تهران، با طلب آمرزش برای درگذشتگان، اظهار کرد: امیدواریم که این حوادث تلخ دیگر تکرار نشوند.
 
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور افزود: در این مراسم مبارک نکاتی چند درباب حوزه‌های علمیه و وظایف طلاب بیان می‌کنم تا قدر حوزه‌های علمیه را بیشتر بدانیم چراکه امروز اگر در جامعه دین داری پیدا می‌شود، سهم عظیمی از آن به روحانیونی بر می‌گردد که ناملایمات و زندان‌ها و شکنجه‌ها را به جان خود خریده‌اند تا دین خدا حفظ شود.
 
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور تصریح کرد: از شیخ طوسی تا شیخ انصاری، هر کدام نقشی را در حفظ و حراست دین خدا و جایگاه حوزه‌ها، ایفا کرده‌اند تا به ما رسیده است و ما هم باید نقش خودمان را ایفا کنیم.
 
آیت‌الله حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: حفظ و حراست حوزه‌ها به عهده مراکز رسمی نیست بلکه همه طلاب و اساتید در این زمینه باید نقش ایفا کنند.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: بیش از 2000 استاد در حوزه‌های علمیه سراسر کشور بوده و همه در حفظ حوزه‌ها موثر هستند، دقت کنیم رفتار و سلوکمان باید طوری بوده که آرامش بخش مردم باشد و باید در برخورد با خودمان هم این سلوک و رفتار را رعایت کنیم.
 
وی تصریح کرد: گاهی اوقات گزارشی می‌رسد که طلبه عزیزی آن طور که باید در درس خواندن اهتمام نمی‌ورزد، باید دقت کرد که عمر بسیار سریع می‌گذرد و باید به درس خواندن اهتمام ورزید.
 
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور خاطرنشان کرد: من نمی‌گویم که به نظام اسلامی خدمت نکنید، بلکه نظام اسلامی به طلبه‌ای نیازمند است که از نظر علمی قوی باشد تا نظام را تقویت کند، امروز حوزه منحصر به رشته‌های خاص نیست و 28 رشته در حوزه‌های علمیه وجود دارد که روزی آرزوی ما بود.
 
آیت الله حسینی بوشهری افزود: امروز مباحث تاریخ و مباحث عمیق فقهی و اصولی در حوزه وجود دارد و عزیزان در حال تلاش در آن‌ها هستند که مایه مباهات است.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری با توصیه به فعالیت تبلیغی به طلاب، تصریح کرد: نامه‌های متعددی می‌رسد که ما امام جماعت نداریم یا نیازمند روحانی هستند، باید مجامع و نمایندگان استانی و شهرستان‌ها طلاب تلاش کنند و در کنار تحصیل، طلاب را در مقاطع مختلف به شهرهای خودشان بفرستند تا طوری نباشد که مسجدی بدون امام جماعت باشد.
 
وی افزود: در همین یک سالی که بنده مسئولیت مدیریت حوزه‌ها را به عهده داشته‌ام، نزدیک به 780 اعزام داشته‌ایم اما این هنوز کم است و بین نیاز‌ها و آنچه ما انجام می‌دهیم، فاصله فراوانی وجود دارد.
 
آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به سخنان آیت الله مکارم شیرازی، تصریح کرد: امروز شبکه‌های مسیحیت، وهابیت و فرقه‌های ضاله با تمام قدرت کار می‌کنند و سوال می‌شود که چرا در نظام جمهوری این‌ها این قدر کار می‌کنند و پاسخ آن این است که دلیل اصلی این فعالیت‌های قوی، حضور طلاب حوزه‌های علمیه است و با قدرت از آن سوی مرز‌ها حمایت می‌شوند.
 
نماینده مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در همین سوریه پول‌های زیادی خرج می‌کنند و به اسلام هجمه می‌کنند و من نقل قولی را در جایی خواندم که می‌گفت امروز خطر اسلام به مراتب بیشتر از خطر مارکسیسم است.
 
مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به چند توصیه درسی، افزود: درس‌ها و مباحثات باید پر شور و با حضور همه طلاب تشکیل شود، اساتید باید به نیازهای امروز بپردازند و این به این معنی نیست که میراث قدیم را نادیده بگیرند و روی آن پژوهش نکنند اما نیازهای روز را هم باید در نظر بگیرند.
 
آیت الله حسنی بوشهری اظهار کرد: در طول دوره تابستان برنامه‌ای برای کسانی که در حوزه داوطلب شده و پذیرفته شده بودند، یک دوره 20 یا 30 روزه گذاشتیم تا افراد با الفبای طلبگی آشنا شوند و من که در چند جلسه حضور پیدا کردم دیدم این داوطلبان با شور و اشتیاق برای تحصیل حوزه اقدام کرده‌اند که جای امیدواری است.
 
وی با اشاره به مشکلات مدارس علمیه و معیشتی طلاب، افزود: نهضتی برای ساخت حوزه‌های علمیه راه افتاده است که خیرین باید کمک کنند، در همین قم مدارس ما استیجاری است و مشکلات وجود دارد. در زمینه معیشت طلاب هم بنده به جد پیگیر هستم و از مراجع تقلید و رهبر معظم انقلاب تقاضای کمک کرده‌ایم و امیدواریم مشکلات را کمتر کنیم.
 
مدیر حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: شوراهای استانی را تشکیل داده‌ایم به دنبال تمرکز زدایی از قم هستیم و به گونه‌ای باید حوزه‌های استانی شکل بگیرند که روی پای خودشان اداره شوند و از طریق کمک‌های مردمی، وجوه و غیره استقلال خود را حفظ کنند.
 
آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به مطالبات رهبری از حوزه‌های علمیه، افزود: 19 مطالبه رهبری به شورای عالی حوزه فرستاده و مصوب شده است، این اولویت‌ها به معاونت‌ها ارجاع شده است تا اجرایی شود، نظام جامع درسی از جمله این مطالبات است که در دیدار‌هایشان مطرح شده و در دیدار با مراجع هم نکاتی دریافت شده است که انشاء الله اجرایی می‌شود.
 
وی تصریح کرد: از مطالبات رهبر انقلاب، چابک سازی ساختار حوزه بوده است که ساختار جدید حوزه‌های علمیه را ارائه کرده‌ایم و برای تصویب ارسال کرده‌ایم تا ساختار حوزه چابک‌تر و کوچک‌تر شود.
 
مدیر حوزه هاعی علمیه کشور با اشاره به شناسایی موقوفات در سراسر کشور، افزود: با همکاری رئیس سازمان اوقاف، در حال شناسایی موقوفات کشور هستیم تا از آن‌ها برای اداره حوزه‌های علمیه استفاده شود.
 
آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به سخنان آیت‌الله مکارم شیرازی، تصریح کرد: مطالبه مرجع گرانقدر نیز همکاری بین اساتید است و این خواسته ما نیز بوده که همکاری میان اساتید و مدیریت حوزه بهتر شود و کتاب‌های درسی تا انتها خوانده شود.
 
وی افزود: باید حوزه یکپارچه، همدل و همراه، براساس اهداف رهبر معظم انقلاب، اهداف مراجع و در راس همه، اهداف ولی عصر (عج)، ایجاد و اجرایی شود، حوزه ما بانشاط، شاداب و بالنده است و گام‌ها را برای رسیدن به اهداف عالیتر بر می‌دارد.

انتهای پیام/123
https://qomnews.ir/vdchm6nz.23nmwdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما