شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۲۹
کد مطلب : 15941
قم نیوز گزارش می دهد:

نوشداروی بازسازی بعد از خاموشی چراغ سینما نور قم

قم نيوز : قم نیوز: تعطیل شدن سینما نور آنقدر آرام و بی صدا بود که حتی مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم هم از آن اطلاعی نداشتند و پس از گذشت یکسال از تعطیلی آن اعلام کردند که آمادگی پرداخت 50 درصد هزینه بازسازی سینما را دارند.
نوشداروی بازسازی بعد از خاموشی چراغ سینما نور قم
به گزارش قم نیوز، سینما نور قم که بخشی از مجتمع فرهنگی تفریحی نور است با 450 صندلی تنها سینمای منطقه محروم و پرجمعيت نیروگاه محسوب می شود که بعد از مدت ها اعلام و انتشار اخباری از سوی مسئولان این مجتمع مبنی بر بازسازی و تعمیر سالن سینما به یکباره تعطیل شد.
 
تعطیلی سینما استقلال هم با 400 صندلی که می رفت، نام قم را به کلانشهری با کمترین تعداد سینماها ثبت کند، با اخبار مختلفی مبنی بر بازسازی این سینما همراه بود اما گذشت چند سال و خاموش بودن چراغ های این سینما، ناکارآمدی تعامل میان دولت و بخش خصوصی را به نمایش گذاشت.
 
افتتاح مجتمع فرهنگی و پردیس سینمایی وتوس، در سال 89 نویدی برای بهبود وضعیت سینمایی قم بود.
 
در این مجتمع دو سالن؛ یکی با ظرفیت 220 نفر و دیگری با ظرفيت 70 نفر وجود دارد که مجموعا حدود 5 میلیارد ریال از مساعدت های وزارت ارشاد استفاده شده و سرمایه گذاری سنگینی هم از سوی مالکان صورت گرفته است.
 
تعبیه دو سیستم صدایی دالبی و مونو در سالن های این مجتمع و همچنین یک تلويزیون شهری 24 متری به جای بنر برای تبلیغ فیلم ها، که اولین بار است در استان استفاده می شود و حتی در تهران تعداد محدودی از سینماها از آن استفاده می کنند، سبب شد تا قمی ها طعم داشتن سینمایی با امکانات مناسب را مزه کنند.
 
با افتتاح این سینما و کشیدن دستی به گوشه و کنار سینما تربیت با 460 صندلی فعال - اولین سینمای قم که در سال 64 احداث شد و همان سال نسبت به اکران فیلم اقدام کرد - وضعیت سینماهای شهر قم روند رو به رشدی را از سر گرفت، از طرفی اکران فیلم های به روز در این سینما که اداره کل آموزش و پرورش استان مالکیت آن را بر عهده دارد، سبب شد تا تماشاگران سینما که در پی دوران افول سینما در قم عطای این هنر صنعت را به لقایش بخشیدند، دوباره به سالن های سینما روی بیاورند.
 
تجهیزات سینما فرسوده شد، استقبال کم شد
 
رکود در سینمای کشور و افزایش فعالیت ویدئو کلوپ‌ها که سر جای خود اما وقتی منطقه دو قم با  184 هزار و 992 نفر و منطقه شش با 203 هزار و 916 نفر جمعیت که جزو مناطق محروم نیروگاه محسوب می‌شوند، از تنها سالن سینما با توجه به موقعیت ویژه این منطقه و سطح درآمد مردم، محروم می‌شوند، دیگر حرف از رکود سینما و فعالیت ویدئو کلوپ نیست.
 
سینما نور که از نظر وسعت و شرایط سینمایی یکی از بهترین سینماهای شهر قم است دارای وسائل و تجهیزاتی فرسوده است. این گفته مظاهری، مسئول سابق اکران فیلم در سینما نور است. دغدغه هایی که او به آنها اشاره دارد ارتباطی با رکود سینما ندارد. او از نبود امکانات در این سینما می گوید: تجهیزات سینما نور شامل صندلی، اکوستیک، نور و صوت فرسوده شده و از کیفیت بالایی برخوردار نیست و نیازمند بازسازی و تعمیر است.
 
نبود امکانات مناسب در سینما نور در حالی است که به گفته وی، استقبال ساکنان این منطقه برای حضور در سینما در سال های ابتدایی تاسیس آن بسیار گسترده بود و در سال ها بعد به دلیل فرسوده شدن امکانات به سردی گراییده است.
 
فرهنگ و ارشاد نیمی از هزینه بازسازی را پرداخت می‌کند
 
تعطیلی سینما نور آنقدر آرام و بی صدا بود که سید رسول موسوی نژادیان، معاون فرهنگی و هنري اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم عنوان می‌کند كه اطلاعی از آن ندارد.
 
وی می‌گوید: با توجه به اینکه مالکیت سینما نور به دست سازمان تبلیغات اسلامی است اما تعطیلی سینما باید با هماهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شود، خواه این تعطیلی موقت باشد و یا دائم.
 
طبق گفته موسوی نژادیان، تعطیلی سینما به اطلاع این اداره کل نرسیده است و طبق قاعده و قوانین، هر گونه ساخت و ساز، تغییر و تحول و تغییر کاربری سالن سینما باید با هماهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد و امور سینمایی باید از این طریق پیگیری شود.
 
وقتی سئوال می‌شود چرا اقدامی برای تعمیر و بازسازی این سینما که یک سال از تعطیلی آرام و بی‌صدای آن می‌گذرد، صورت نگرفته است، در پاسخ می‌شنویم که این اداره کل آمادگی برای کمک به بازسازی سینما نور را دارد  و 50 درصد هزینه تعمیرات را پرداخت می‌کند، مابقی هزینه‌ها را باید سازمان تبلیغات اسلامی پرداخت کند.
 
سازمان تبلیغات هزینه بازسازی سینما را ندارد
 
وقتی نسبت استاندارد تعداد صندلی‌های سالن به ازای هر 100 نفر، 10 صندلی است اما 450 صندلی سینما نور از دور خارج می‌شود، بی آنکه نیاز مردم منطقه در نظر گرفته شود و حتی قبل از آن، رونق سینما به دلیل عدم اکران فیلم‌های روز از سکه می‌افتد و تبلیغاتی برای تماشای فیلم دلخواه مردم منطقه صورت نمی گیرد، چراغ سینما خاموش می شود.
 
سینما تربیت در مرکز شهر واقع شده و مردم بهتر با آن آشنا هستند، ولی سینماهایی مانند نور به دلیل آنکه در خارج از محدوده شهر واقع شده‌اند به تبلیغات نیازمند هستند چراکه با تبلیغات مناسب جمعیت سینما تعدیل شده و دخل و خرج سینماها تامین می‌شود.
 
وقتی با حجت‌الاسلام عبدالعلی غلامی، مدير مجتمع فرهنگی نور، از برنامه سازمان تبلیغات اسلامی قم در زمینه حمایت از سینما نور و روشن ساختن تکلیف آن صحبت می‌شود، می‌گوید: برخی فعالیت‌ها جزو برنامه‌های ذاتی این سازمان نیست و اعتباراتی در مورد این هزینه‌ها تعلق نمی‌گیرد و بحث سینمای نور یکی از این موارد است.
 
وی به پیگیری‌های صورت گرفته در مورد احیای سینمای نور توسط بودجه‌های استانی اشاره می کند و از نامه‌های متعددی که به استانداری، فرمانداری و دیگر نهادها نوشته شده است، سخن می‌گوید که هیچ گونه اقدام جدی در این زمینه صورت نگرفته است.
 
مدير مجتمع فرهنگی نور اظهار می کند: حال که سازمان تبلیغات اسلامی با حمایت از مجتمع فرهنگی نور زمینه برگزاری کلاس های آموزشی مختلف و ساماندهی برنامه‌های فرهنگی و مذهبی را در نیروگاه بر عهده دارد، مسئولان استانی نیز در حمایت از حفظ و تعمیر سینما نور کمک کنند و این امر با توجه به پیگیری های صورت گرفته، راه به جایی نبرده است.
 
طبق پیش بینی‌های صورت گرفته 600 میلیون تومان برای بازسازی این سینما مورد نیاز است که مسئولان اداره کل ارشاد از حمایتی 50 درصدی سخن می‌گویند اما باقی این هزینه‌ها از کجا باید تامین شود، اینها سخنان حجت الاسلام غلامی است.
 
مدير مجتمع فرهنگی نور تعطیلی سینما را به دلیل جلوگیری از بروز خطر عنوان کرده و می‌گوید: با توجه به فرسوده شدن امکانات سالن سینما، احتمال بروز خطر وجود دارد.
 
سخنان او خبر از این می‌دهد که سازمان تبلیغات اسلامی استان قم، هزینه پرداخت بازسازی و تعمیر این سینما را ندارد، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بیش از نیمی از هزینه را نمی‌تواند پرداخت کند، کمک‌های استانداری و دیگر نهادها نیز با وجود نامه نگاری‌های متعدد نتیجه بخش نبوده است، اما تکلیف نیاز 102 هزار و 782 نفر جوانان منطقه شش و  95 هزار و 654 نفر جوان ساکن در منطقه دو که از تنها سالن سینمای منطقه محل سکونت خود بی بهره هستند، چیست؟


انتهای پیام/123
https://qomnews.ir/vdcjvhev.uqeixzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما