پنجشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۰۷
کد مطلب : 16007
در راستای تبیین اهمیت قصه‌های قرآنی

کتاب «سطوح روایت در قصه‌های قرآنی» منتشر شد

قم نيوز : قم نیوز: کتاب «سطوح روایت در قصه‌های قرآنی» به همت مرکز‌ پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما به چاپ رسید.
کتاب «سطوح روایت در قصه‌های قرآنی» منتشر شد
به گزارش قم‌نیوز، کتاب سطوح روایت در قصه‌های قرآنی از سه بخش اصلی شامل کلیات، سطوح متن در قصه‌های قرآن و تحلیلی بر سطوح روایت در قصه یوسف تشکیل شده است.
 
روایت در لغت و اصطلاح، قصه در لغت و اصطلاح قرآن، علل گرایش به قصه، تاریخچه روایت‌شناسی، سنخ‌شناسی قصه‌های قرآن، انواع و ویژگی قصه‌های قرآن، الگوی ارتباطی روایت، الگوی ارتباطی در قرآن، سبک در قصه‌های قرآن، ایجاز معجزه‌آسا و دقت و ظرافت در به‏کارگیری الفاظ از جمله مباحث مطرح شده در فصل‌های این کتاب است.
 
هماهنگی محتوا و موسیقی کلمات، رویداد در قصه‏های قرآن، شخصیت در قصه‏های قرآن، زمان در قصه‌های قرآنی، مکان در قصه‌های قرآن، شیوه ارائه رویدادها از طریق طرح در قصه‌های قرآن، چگونگی ارائه شخصیت از طریق طرح در قصه‌های قرآن، چگونگی ارائه مکان از طریق طرح در قصه‌های قرآن، دعوت به توحید، ایمان به معاد، توجه به دشمنی شیطان، تقابل ایمان و کفر، تصدیق بشارت‌ها و بیم‌ها، مبارزه با فساد اجتماعی، بیان سنن حاکم بر تاریخ، سبک در قصه یوسف و طرح در قصه یوسف از مباحث دیگر مطرح شده در این کتاب است.
 
قصه‌های قرآنی بخش زیادی از حجم قرآن کریم را به خود اختصاص داده است. این حجم، گویای آن است که قسمتی از معارف اصیل دینی از این طریق عرضه شده است. بر این اساس کاوش در قصه‌های قرآنی، جست‏وجو در بخشی از معارف الهی است. از طرفی قصه‌های قرآنی نوعی «روایت» به شمار می‏روند، چرا که روایت را «بازنمایی رخدادها» تعریف کرده‌اند. بر این اساس قصه‌های قرآنی را با توجه به سطوحی که در «متن روایت‏شده» مطرح شده شامل سبک، طرح، داستان، معانی و مبانی بررسی می‏کنیم.
 
بحث «سبک» در قصه‌های قرآنی، جدا از بحث سبک در قرآن نیست و دامنه‌ای وسیع دارد که در این پژوهش، تنها به سه عنوان ایجاز معجزه‏آسا، دقت و ظرافت در به‏کارگیری الفاظ و هماهنگی معنوی و موسیقی کلمات پرداخته شده است.
 
بحث «داستان در قصه‌های قرآنی»، ذیل چهار عنصر داستانی رویداد، شخصیت، زمان و مکان است. در بحث «طرح در قصه‌های قرآنی» با توجه به اینکه طرح، چگونگی ارائه داستان است، البته در ذیل نخستین عنوان، یعنی چگونگی ارائه رویداد، سه بحث نظم، سرعت روایی و تکرار در قصه‏های قرآنی عنوان شده است.
 
در بحث «معانی قصه‌های قرآنی» درون‏مایه‌های اصلی‌تر در این قصه‏ها شمرده و بررسی می‏شود. آخرین بحث در این پژوهش بحث «مبانی قصه‌های قرآنی» است که در این زمینه بر مبانی هستی‏شناختی، انسان‏شناختی و ارزش‌شناختی این قصه‌ها مروری کوتاه شده است.
 
کتاب سطوح روایت در قصه‌های قرآنی توسط غلام‌رضا یوسف‌زاده تالیف شده و به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما با تیراژ هزار و 200 عدد و قیمت 60 هزار رالن منتشر شد.

انتهای پیام/123
https://qomnews.ir/vdcd5z0f.yt09z6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما