پنجشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۴
کد مطلب : 16010
آیت الله مصباح یزدی:

فضلای جوان حوزه به مسائل بنیادین توجه کنند

قم نيوز : قم نیوز: رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: فضلای جوان حوزه با توجه به مسائل بنیادین همچون حقوق بشر، ابتدا این مسائل را برای خود حل کنند و سپس آن را برای دیگران تشریح کنند.
فضلای جوان حوزه به مسائل بنیادین توجه کنند
به گزارش قم‌نیوز، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی شامگاه چهارشنبه در جلسه درس اخلاق در دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به آفرینش جهان اظهار کرد: آفرینش آسمان‌ها و زمین برای بازیچه نبوده است، بلکه آن‌ها یک حقی هستند و برای یک هدف ارزشمندی خلق شده اند.
 
وی اضافه کرد: در قرآن آمده است که در اموال مومنین حقی برای مستمندان در نظر گرفته شده است، در واقع مستمندان نیز از اموال مومنین سهمی دارند.
 
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) جنبه‌های حق را در باورها و ارزش‌ها دانست و افزود: در بحث حق سوالاتی پیش می‌آید مانند اینکه ارزش‌های حق تا چه اندازه اعتباری صحیح دارند یا اینکه ملاک حقانیت یک ارزش چیست که چنین مباحثی در فلسفه اخلاق بررسی می‌شود.
 
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به دین گفت: حق را می‌توان به دو بخش باورها و ارزش‌ها تقسیم کرد که جامع آن‌ها دین حق می‌شود و معنی تواصو بالحق در قرآن این است که ملازم حق باشید و حق را رعایت کنید.
 
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به سوال‌های بنیادین در زمینه ارزش‌ها اظهار کرد: این که آیا رفتار ما مسلمان‌ها حق است یا رفتار غیر مسلمانان براساس حق است، مسئله جدی است که البته ساده به نظر می‌رسد، اما باید به آن دقت کرد.
 
وی اضافه کرد: بخشی از حق مربوط به اعتقادات است که باید این اعتقادات به اثبات برسد و بخشی دیگر مربوط به ارزش‌ها است که رفتارها را باید براساس آن انجام داد.
 
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) معنی حقوق بشر را حق داشتن انسان دانست و افزود: سوالاتی در این باره پیش می‌آید از قبیل اینکه این حق از کجا آمده است و چه کسی تعیین می‌کند که حقوق بشر چیست و این گونه مسائل پیچیده ای است که باید فضلای جوان به این مسائل بنیادین توجه کنند.
 
وی تصریح کرد: فضلای جوان حوزه علمیه باید این گونه مسائل را ابتدا برای خود حل کنند و سپس این مسائل را برای دیگران تشریح کنند.

انتهای پیام/123
https://qomnews.ir/vdchvvnz.23n-zdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما