يکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۹
کد مطلب : 16353
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم:

شاعران آیینی به مفاهیم موجود در ابیات توجه کنند

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم گفت: شاعران آیینی باید علاوه بر اینکه بر فن شعری تسلط دارند به مفاهیمی هم که در قالب ابیات منتقل می‌شوند توجه ویژه داشته باشند.
شاعران آیینی به مفاهیم موجود در ابیات توجه کنند
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام عباس اسکندری شنبه شب در ششمین کنگره شعر عاشورایی که در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، اظهار کرد: آنچه از اشعار و ابیات که شاعران آیینی می‌سرایند توسط مداحان اهل بیت(ع) مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
وی افزود: شاعران آیینی افرادی زبردست هستند که علاوه بر فن شعر، نسبت به مفاهیم دینی و مذهبی هم آگاهی کافی دارند.
 
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم با بیان اینکه شعر آیینی در ایران سابقه‌ای دیرینه دارد، گفت: هرچند در گذشته این اشعار در قالبی کلاسیک ارائه می‌شدند ولی در دهه‌های اخیر قالب‌های نیمایی، سپید و نو نیز برای سرودن اشعار آیینی به کار گرفته شدند.
 
وی ادامه داد: نکته مهم در این میان آن است که شاعران آیینی باید هم به فنون شعری تسلط داشته باشند و هم مسائل دینی را مورد توجه قرار دهند؛ شعر آیینی نباید هیچ‌گاه از ارزش‌های دینی و و حیانی تهی شود یا غیرمنطبق بر آنها باشد.
 
اسکندری خاطرنشان کرد: برخی اشعار آیینی را می‌توان به همین صورت مورد ارزیابی قرار داد به عنوان مثال در بیت «اگر معامله روز حشر با علی است/ من ضامنم هر آنچه می‌خواهی گناه کن» به هیچ‌وجه جنبه آیینی رعایت نشده و اگر می‌خواهند اینگونه باشد باید بگویند «شرم از رخ علی کن و کمتر گناه کن» بنابراین مشاهده می‌کنیم که برخی اشعار به ظاهر آیینی از این امر تهی هستند.
 
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم شرایط ویژه و حساس امروز به ویژه در حوزه شعر آیینی را مورد توجه قرار داد و گفت: به دلیل همین شرایط حساس، شاعران و مداحان باید بیشتر از گذشته به مفاهیم موجود در اشعارشان توجه داشته باشند.
 
وی اضافه کرد: باید بتوانیم ارزش‌ها و آرمان‌های دینی خود را در قالب اشعاری ناب و بدیع عرضه کنیم که این جنبه از شعر آیینی در سال‌های پس از انقلاب بیشتر نموده یافته است.
 
اسکندری با بیان اینکه گردنه‌های سختی به برکت وجود شاعران و مداحان برجسته و متعهد در حوزه فرهنگ و هنر را گذرانده‌ایم عنوان داشت: با این حال شاهد بوده‌ایم که گهگاهی برخی اشعار غلوآمیز که اهل بیت(ع) هم راضی به سروده شدن آنها نیستند منتشر شده که باید از این امر جلوگیری شود؛ شاعران و مداحان نیز نباید با تاثیر از جو برخی مجالس بعضی اشعار را بیان کنند.
 
انتهای پیام/125
https://qomnews.ir/vdchxxnz.23n-mdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما