سه شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب : 16402
سال گذشته رخ داد

مسمومیت بیش از 100 نفر با گاز مونوکسیدکربن در قم

قم نيوز : قم نیوز: رئیس مرکز مدیریت حوادث و‌ فوریت‌های پزشکی استان قم گفت: بر اثر رعایت نکردن اصول ایمنی و استانداردها در استفاده از وسایل گرمایشی سال گذشته 108 نفر به دلیل استنشاق گاز مونوکسیدکربن دچار مسمومیت شدند.
مسمومیت بیش از 100 نفر با گاز مونوکسیدکربن در قم
به گزارش قم نیوز، جواد باقری، امروز با تسلیت فرا رسیدن ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) بیان داشت: امسال نیز مانند سال‌های گذشته این ایام با آغاز فصل سرما همزمان شده و به همین دلیل از وسایل گرمایشی گوناگون مانند بخاری گازی‌های کوچک و بزرگ در خانه، تکیه‌های عزاداری و مساجد استفاده می‌شود.
 
وی تصریح کرد: همانگونه که باید نسبت به گرم شدن محیط حساسیت ویژه‌ای به خرج داد به مسئله چگونگی دفع مونوکسید کربن از این بخاری‌های گازسوز و نصب استاندارد آن نیز باید توجه داشت.
 
این مقام مسئول اذعان کرد: با شروع فصل سرما، آمار گوناگونی از مسمومیت به دلیل استنشاق گاز مونوکسید کربن منتشر می‌شود که بررسی‌ها نشان از آن دارد که رعایت نکردن نکات ایمنی و به‌کار‌گیری وسایل گرمایشی غیراستاندارد گرمایشی، حوادث ناگواری را به همراه دارد.
 
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم ادامه داد: در این راستا آموزش‌ها و توصیه‌های فراوانی از سوی نهادهای مسئول و رسانه‌ها ارائه شده است ولی با این وجود از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 10 نفر در استان قم، دچار درجه‌های گوناگون مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن شده‌اند.
 
وی با تاکید بر اینکه باید در استفاده از وسایل گرمایشی گازسوز هشدار کارشناسان را جدی تلقی کرد، بیان داشت: گاز مونوکسیدکربن به دلیل بی‌رنگ و اثر بودن قاتل خاموش نام گرفته است که برای جلوگیری از هرگونه حادثه گازگرفتگی باید توصیه‌های ایمنی جدی گرفته شود.
 
باقری با اشاره به آمار مسمومیت با گاز در سال گذشته، ابراز داشت: سال گذشته در استان قم 108 نفر دچار مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن شدند.
 
وی افزود: از این تعداد 67 نفر آنان به مراکز درمانی منتقل شده و 35 نفر نیز به‌صورت سرپایی در محل حادثه درمان شدند.
 
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم گفت: طبق آمار سازمان پزشکی قانونی استان قم در سال گذشته 6 نفر به دلیل مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن جان خود را از دست دادند.
 
وی علائمی مانند سردرد، سرگیجه، تهوع، استفراغ، کاهش سطح هوشیاری، تاری دید، فلج شدن عضلات از جمله عضلات تنفسی و اغما و در نهایت مرگ را از نشانه‌های مسمومیت با گاز مونواکسید کربن عنوان کرد.
 
باقری با بیان توصیه‌هایی در صورت مشاهده موارد گازگرفتگی گفت: رساندن اکسیژن (هوای تازه) و تماس با اورژانس 115 مهم‌ترین اقدامی است که باید برای نجات فرد مسموم با گاز مونوکسیدکربن انجام داد.
 
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم، باز کردن پنجره اتاق یا خارج کردن فرد از محل حادثه را موثرترین اقدام برای بهبودی حال فرد مسموم ذکر کرد.
 
وی، پیشگیری از مسمومیت با گاز مونواکسید کربن را امری مهم و ضروری برشمرد و گفت: بر این اساس استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد، اطمینان از مکش کامل و مناسب لوله‌های بخاری‌، آبگرمکن و بازبینی صحت کار وسایل گرمایشی برای اطمینان خاطر از باز بودن مسیر دودکش توصیه می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: خودداری از روشن کردن خودرو در فضاهای بسته مانند پارکینگ‌ها برای گرم کردن خودرو و خودداری از استفاده از وسایل گرمایشی در فضاهای بسته مانند کابین خودرو و چادرهای مسافرتی و... از دیگر نکاتی است که مردم باید برای جلوگیری از وقوع حادثه مسمومیت با گاز مونوکسید کربن مورد توجه قرار گیرند.
https://qomnews.ir/vdcci0qs.2bqex8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما