سه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۵۵
کد مطلب : 17074
گزارشی از از فعالیت خانه‌های دوچرخه

موتورسواران دیگر جایی برای تک‌ چرخ‌زدن‌ ندارند

قم نيوز : قم نیوز: ویراژ موتورها و تک چرخ‌زدن‌ها در خیابان‌ها هر حادثه‌ای را ممکن می‌سازد اما دوچرخه آمده تا افراد کمی بیندیشند که می‌توانند با دوچرخه و نیروی بدنی خود مسیرها را طی کنند و به مقصد برسند.
موتورسواران دیگر جایی برای تک‌ چرخ‌زدن‌ ندارند
به گزارش قم نیوز، تکنولوژی و پیشرفت ماشین‌آلات در کنار مزایا و رفاهی که به همراه دارد اما تا حدی افراد را بی‌تحرک کرده که می‌تواند عواقب سنگینی به همراه داشته باشد.
 
اما دوچرخه‌سواری از جمله کارهایی است که می‌تواند چند مزیت به همراه داشته باشد، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم پاک‌سازی شهر از آلایندگی و ایجاد امنیت و سلامت افراد را علل عمده استفاده از دوچرخه‌های شهری عنوان کرد و ادامه داد: دوچرخه یکی از وسایل حمل و نقلی است که می‌تواند با یک تیر چند نشان بزند و زندگی با نشاط را به همراه داشته باشد.
 
استان قم مانند تهران، اصفهان و مشهد مدتی است طرح دوچرخه‌سواری در سطح شهر را رواج داده است به نحوی که این روزها شاهد تعدادی دوچرخه‌سوار در سطح شهر هستیم که به راحتی از میان ماشین‌ها عبور می‌کنند و جای زیادی نیز اشغال نمی‌کنند.
 
سطح مسطح و بدون شیب قم نیز در استفاده از این وسیله نقش دارد چراکه امکان تردد را بسیار آسان و بدون مشکل ساخته است.
 
سعید عزیزی‌نژاد استفاده از دوچرخه را بهترین رقیب موتور‌سیکلت‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: در حال حاضر هشت ایستگاه در سطح شهر برپا است در واقع رواج استفاده از دوچرخه در سطح شهر در کاهش میزان تصادفات و تلفات تاثیرگذار است.
 
ویراژ موتورها و تک چرخ زدن آن‌ها در خیابان‌های شلوغ شهر احتمال هر حادثه‌ای را می‌دهد؛ از شکستگی دست و پا گرفته تا فلجی و فوت که هر کدام نتیجه حرکت‌های آکروباتیکی است که در روز به راحتی شاهد آن‌ها هستیم.
 
دوچرخه آمده است تا شاید افراد کمی بیندیشند که می‌توانند با دوچرخه و نیروی بدنی خود مسیرها را طی کنند و به مقصد برسند.
 
در صورتی که استفاده از دوچرخه فرهنگ‌سازی شود نه تنها شهری پاک و سالم خواهیم داشت بلکه سلامت و امنیت افراد نیز تضمین می‌شود.
 
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به اینکه تردد دوچرخه‌ها در سطح شهر می‌تواند تشویقی برای دیگران باشد، خاطرنشان کرد: هنگامی که افراد از مزایای این وسیله نقلیه آگاه شوند برای تهیه این‌گونه ابزار اقدام می‌کنند و البته در خیابان‌های ساحلی، میدان جهاد و 15 خرداد مسیرهایی مختص حرکت دوچرخه‌ها منظور شده است.
 
تردد با دوچرخه در سطح شهر علاوه بر مزایای گفته شده بهترین درمان برای بیماری‌هایی از جمله افسردگی است چراکه نشاط و شادابی که به همراه دارد به هیچ‌وجه قابل قیاس با هیچ درمان و دارویی نیست.
 
وجود 320 دوچرخه در استان قم
 
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم یادآور شد: پیست‌های دوچرخه‌سواری برای فعالیت حرفه‌ای‌ها در نظر گرفته شده است و در صورت همکاری مدیران مدارس می‌توانیم حیاط مدارس را به عنوان پارکینگ‌هایی اختصاص دهیم؛ بدین وسیله می‌توان جوانان را به سمت استفاده از دوچرخه حرکت داد و گرایش آن‌ها را به موتور کم کرد.
 
***
 
تعدادی محو تماشای دوچرخه‌ها هستند فرصت را غنیمت شمرده و با یکی از آن‌ها که 43 ساله است سر صحبت را باز می‌کنم و او نیز این طرح را بسیار جالب عنوان می‌کند اما از شرایط سخت آن گله‌مند است و می‌گوید: هنگامی که از این طرح مطلع شدم هیجان زیادی به من دست داد اما با وجود شرایط سخت حالا که به اینجا آمده‌ام با دیدن این شرایط تا حدودی انگیزه خود را از دست داده‌ام.
 
پرویزی مسئول یکی از این خانه‌های دوچرخه ‌گفت: در روز جوابگوی بسیار زیادی از افراد هستم اما به محض شنیدن شرایط از خیر این کار می‌گذرند.
 
در حالی که معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم در خصوص استفاده از دوچرخه‌ها ‌گفت: شهروندان قمی با ارائه کارت شناسایی و عضو شدن در این خانه‌های دوچرخه با گرفتن کدی مخصوص به راحتی می‌توانند از این امکانات بهره‌مند شوند و دوچرخه‌ها را پس از استفاده می‌توانند به نزدیکترین ایستگاهی که در مسیر قرار دارد، تحویل دهند.
 
عزیزی‌نژاد افزود: برای زوار و مسافران شرایط کمی سخت‌تر است آن‌ها با تحویل دادن مدارک شناسایی کامل می‌توانند از این دوچرخه‌ها استفاده کنند و باید دوچرخه را به همان ایستگاهی که تحویل گرفته‌اند تحویل دهند تا مدارک خود را پس بگیرند.
 
وی در خصوص طرح دوچرخه‌های برقی قابل شارژ و بدون آلایندگی گفت: تحقیقات و بررسی‌های لازم صورت گرفته است و نمونه‌های علمی و تحقیقاتی این طرح ساخته شده است و به دنبال کارهای نهایی آن هستیم.
 
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی قم با اشاره به اینکه تاکنون بابت دوچرخه و خانه‌های دوچرخه 400 میلیون تومان هزینه شده است، گفت: در کل 320 دوچرخه خریداری شده است و در هر خانه نیز 40 دستگاه دوچرخه وجود دارد.
 
علیرضا اقبالیان خاطرنشان کرد: استفاده از این دوچرخه‌ها برای 30 دقیقه نخست رایگان است و باقی آن ساعتی 150 تومان از کارتی که در اختیار دارند، کسر می‌شود.
 
تجربه نشان داده است افراد فعال زندگی شاداب و سالم‌تری خواهند داشت که به راحتی می‌توانند در مقابل تنش‌های روانی مقاومت کنند و دوچرخه‌سواری نیز یکی از فعالیت‌هایی است که می‌تواند هم برای زندگی فردی و هم اجتماعی موثر باشد.
 
انتهای پیام/125
https://qomnews.ir/vdci5uaz.t1ayy2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما