چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۰۵
کد مطلب : 17131
معاون اداره ارشاد استان قم عنوان کرد

لزوم همت همگانی در ساماندهی تبلیغات شهری

قم نيوز : قم نیوز: معاون مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با بیان اینکه تبلیغات محیطی باید با آداب و رسوم، فرهنگ و عرف مردم این شهر سازگار باشد گفت: داشتن مبلمان شهری در شأن این استان همت همگان را می‌طلبد.
لزوم همت همگانی در ساماندهی تبلیغات شهری
به گزارش قم نیوز، محمد خامه‌یار امروز با تاکید بر ضرورت قانونمند کردن تبلیغات در استان اظهار داشت: با توجه به گسترش صنعت تبلیغات در استان ضروری است با همکاری بهتر دستگاه‌های اجرایی، مبلمان شهری از جلوه‌ای در شان این استان برخوردار شود.
 
وی ادامه داد: برای اجرای قوانین و مقررات تبلیغات شهری باید از ابزارهای لازم استفاده کرد تا شهروندان از بایسته‌های صنعت تبلیغات بهره لازم را ببرند و همچنین فعالیت غیرقانونی افراد سودجو متوقف شود.
 
خامه یار بر لزوم رعایت قوانین و نظارت دقیق بر اجرای آن تاکید کرد و ادامه داد: چرا که در غیر این صورت ناهنجاری‌های تبلیغاتی و آلودگی بصری را شاهد خواهیم بود و منظر شهری چهره‌ای ناشایست به خود خواهد گرفت، هر چند در این زمینه جلسات مشترکی با ارگان‌های مسئول از جمله اداره نظارت بر اماکن نیروی انتظامی، سازمان زیباسازی شهرداری، سازمان نظام مهندسی، سازمان نظام پزشکی، و اتحادیه‌ها و اصناف مرتبط برگزار شده است، اما لزوم یکسان سازی و هماهنگی در اجرای قوانین یک امر مهم و ضروری است.
 
معاون مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، ضمن ارائه گزارش عملکردی از ساماندهی تبلیغات شهری به مجوزهای صادر شده در خصوص اسامی و طرح تابلوها توسط این معاونت اشاره کرد و ابراز داشت: 178 مورد در شش ماهه اول سال 91، 143 مورد در شش ماهه دوم سال 91 و 118 مورد در شش ماهه اول سال 92، در خصوص اسامی و طرح تابلوها مجوز صادر شده است.
 
وی همچنین از صدور اخطار و برخورد قانونی با متخلفان خبر داد و گفت: این معاونت از ابتدای سال 91 تا کنون 470 اخطار در خصوص طرح و نام تابلوهای شهری صادر کرده است تا نسبت به اصلاح آن اقدام کنند.
 
خامه یار اضافه کرد: از دی ماه سال 92 با کوشش و برنامه ریزی دقیق و زحمات همکاران این اداره کل و اتحادیه‌های مرتبط، دو دوره آموزشی سه ماهه، ویژه کانون‌های آگهی تبلیغاتی و نشریات استان قم، در خصوص ارتقای سطح کیفی صنعت تبلیغات و چاپ برگزار شد.
 
خامه یار افزود: در دوره‌های برگزار شده که بنا به ضرورت به صورت کارگاهی انجام می‌گرفت، از بهترین و شاخص ترین اساتید استانی بهره بردیم که با استقبال کم نظیر ناظرین چاپ، طراحان کانون‌های تبلیغاتی و نشریات محلی استان قم رو به رو شد.
 
معاون مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم همچنین از برگزاری اردوهای مختلف برای پیشبرد اهداف این معاونت خبر داد و اظهار داشت: از سال 90 تا کنون 14 اردوی آموزشی به استان‌های مجاور و مراکز چاپ و نشر برگزار شده است که مستقیما بر سطح کیفی و آگاهی کانون‌های آگهی تبلیغاتی و نشریات استان تأثیر بسزایی داشته است و علاوه بر این، بازدید از نمایشگاه‌های بین المللی کتاب و صنعت چاپ نیز هر ساله از برنامه‌های ثابت این معاونت محسوب می‌شود.
 
وی در بخش دیگری از گزارش خود به فعالیت 188 نشریه استانی و سراسری در قم اشاره کرد و گفت: از این تعداد نشریات که در قالب روزنامه، هفته نامه، ماهنامه، فصلنامه و گاهنامه در قم فعالیت می‌کنند، 16 مجوز مربوط به سال 90، در سال 91، 14 مجوز و تا پایان آبان ماه 92، 14 نشریه مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند و بقیه در سال‌های گذشته تکمیل پرونده کرده و موفق به اخذ مجوز فعالیت شده‌اند.
 
خامه یار در ادامه بر ضرورت رعایت قوانین مطبوعاتی توسط نشریات تأکید کرد و افزود: هر نشریه باید طبق روشی که در مجوز ثبت شده، اقدام به انتشار نشریه کند که بعضاً مشاهده می‌شود که برخی نشریات به موضوعات غیرمرتبط با نشریه خود پرداخته‌اند.
 
وی در ادامه در خصوص واگذاری دکه‌های مطبوعاتی که با همکاری سازمان میادین میوه‌تربار به صورت برگزاری مزایده انجام می‌گیرد اظهار داشت: تا کنون 25 دکه مطبوعاتی که عموما موضوع فعالیت آنها به اهالی مطبوعات مربوط می‌شود، واگذار شده است.
 
وی به تشکیل کارگروه ساماندهی دکه‌های مطبوعاتی اشاره کرد و گفت: در این کارگروه مقرر شده تا در آینده‌ای نزدیک برای دسترسی آسان مردم به نشریات و فروش بیشتر مطبوعات قم، در نقاط مختلف شهر، دکه‌های مطبوعاتی بیشتری راه اندازی شود.
 
معاون مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، یادآور شد: تا کنون برای 86 سایت خبری در قم مجوز فعالیت صادر شده است.
 
وی در ادامه به نقش موثر کانون‌های آگهی تبلیغاتی استان در ساماندهی مبلمان شهری اشاره کرد و ابراز داشت: با توجه به حضور زائران میلیونی و جایگاه این استان، کانون‌های آگهی تبلیغاتی در تبلیغات شهری، مخصوصاً ورودی‌های شهر قم می‌توانند به گونه‌ای عمل کنند که زائران هنگام ورود به این شهر، معنویت لازم را حس کنند.
 
خامه یار با بیان اینکه به دلیل ساماندهی کانون‌های آگهی تبلیغاتی استان، با تشکیل کمیته تبلیغات، کانون‌های غیرفعال حذف شدند گفت: فعالیت کانون‌های آگهی تبلیغاتی نسبت به سال‌های گذشته رشد قابل توجهی داشته‌اند اما این فعالیت‌ها هنوز در شأن استان قم نیست.
 
معاون مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم از صدور 20 مورد پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی و تمدید 80 پروانه کانون در طول دو سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: با برگزاری نشست‌های مختلف و چندین دوره آموزشی با استفاده از اساتید مجرب و همچنین اجرای موفق طرح یکسان سازی، سعی بر ساماندهی و رشد فعالیت‌های کانون‌های تبلیغاتی استان داشته‌ایم.
 
وی خاطرنشان کرد: تبلیغات محیطی باید با آداب و رسوم، فرهنگ و عرف مردم این شهر سازگار باشد لذا باید همگی به رشد و تعالی این شهر کمک کنیم و نگذاریم به فرهنگ این استان خدشه وارد شود.
 
انتهای پیام/125
https://qomnews.ir/vdccssqs.2bqm18laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما