شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۱۵
کد مطلب : 17194

سینما استقلال و هفتمین سال کما

قم نيوز : قم نیوز: 7 سال از تعطیلی سینما استقلال در استان قم می‌گذرد، ولی با وجود پیگیری مسئولان سینما و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم هنوز اثری از بازسازی در این سینما به چشم نمی‌خورد.
سینما استقلال و هفتمین سال کما
به گزارش قم نیوز، وارد بلوار نواب صفوی می‌شویم، تابلوی سینما استقلال با پس زمینه آبی مشاهده می‌شود، از درب‌های شیشه‌ای ورودی سینما عبور می‌کنیم؛ «بلیط فروخته شده پس گرفته نمی‌‌شود» متن تابلویی است در مقابل درب ورودی.
 
هنوز پوستر فیلم سینمایی لوژیون با بازی خسروشکیبایی و آتش‌بس در سالن این سینما به چشم می‌خورد، بر روی دیوارهای بخش انتظار سینما سنگ‌کاری نم خورده خودنمایی می‌کند و گچ‌های سقف نیز در اثر نفوذ نم ریزش کرده و در برخی از مکان‌ها در حال ریزش است.
 
تقریباً از 20 پله بالا می‌رویم، دری به سوی بالکن باز شده، سالن این بخش به سالن طبقه پایین مشرف است، دیوارها،‌ صندلی‌ها، تابلوها و پرده‌های سینما را کهنگی و خاک گرفته است چراکه هفت سال از تعطیلی این سینما می‌گذرد.
 
سینما استقلال یکی از سینماهای قدیمی استان قم است که از سال 62 فعالیت خود را در شهر قم آغاز کرده ولی در سال 85 به دلیل برخی از مشکلات مالی و نیاز به بازسازی تعطیل شد و اکنون پس از هفت سال تعطیلی هنوز این سینما راه‌اندازی نشده است.
 
سید مرتضی حسینی، مرحوم‌حاج حسین غلامی و مجتبی غلامی از شرکای سینما استقلال هستند ولی در یک سال‌ اخیر به دلیل فوت سید حسین غلامی به عنوان یکی از شرکا مشکلی دیگر در این زمینه به‌وجود آمده است.
 
سید رسول موسوی‌نژادیان، معاون فرهنگی هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم می‌گوبد: با توجه به فوت یکی از شرکا، وراث مرحوم شرایط گذشته را قبول ندارند، به همین دلیل جلسه‌ای در این خصوص در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور شرکا و وارثان مرحوم برگزار شده است.
 
وی ادامه می‌دهد: در بندی از این صورت جلسه که توسط شرکا امضا شده آمده است که اداره کل نسبت به گرفتن وام و تسهیلات از بانک مبنی بر 50 درصد آورده سهم اعضا هیچ تعهدی ندارد در نتیجه شرکا باید نسبت به تهیه 50 درصد سهم خود اقدام کنند.
 
البته سید مرتضی حسینی، مدیر سینما استقلال می‌گوید: به استناد نوشته‌ای از مرحوم حسین غلامی، مرتضی غلامی که یکی از فرزندان وی بوده، به عنوان نماینده وی در زمینه امور خرید و فروش مجاز است.
 
موسوی‌نژادیان می‌گوید: به دلیل آنکه یکی از شرکا فوت کرده باید وراث نماینده تام‌الاختیار خود را معرفی کنند و با حسینی به عنوان شریک دیگر خود به توافق برسند.
 
تغییر کاربری سینما استقلال ممکن نیست
 
استان قم دارای 6 باب سینما و هفت سالن نمایش فیلم است که به گفته محمد رضوانی، مسئول امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، سینماهای قم پاسخگوی نیاز سینمایی مردم استان نیست.
 
معاون فرهنگی هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با بیان اینکه سینما استقلال جزو نیازهای شهر بوده بر همین اساس مجوز برای آن صادر شده است، تصریح می‌کند: باید درخواست تغییر کاربری از سوی مالکان ارائه شود تا در کمیسیون بند پنج و معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تایید شود. بدون تردید با توجه به مصوبات کمیسیون بند پنج و معاونت امور سینمایی موافق تغییر کاربری این سینما نیستند زیرا با کمبود سالن سینما در استان مواجه هستیم بنابراین دلیلی برای تغییر کاربری سینما وجود ندارد.
 
حسینی می‌گوید: از همان ابتدا مطرح شده که سینما استقلال متضرر است ولی جواب منفی به تغییر کاربری سینما ارائه شده است.
 
پیگیری کمک استانداری در خصوص تامین 50 درصد سهم آورده اعضا
 
بر اساس آیین‌نامه اجرایی بند (الف) ماده (9) قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه که هیئت وزیران در جلسه‌‌ای در سال 90 بنا به پیشنهاد مشترک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و به استناد بند (الف) ماده (9) قانون برنامـه پنج‌سـاله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران تصویب کردند که در این بند آمده است:
 
الف ـ مراکز: ساختمان‌ها و فضاهای نیمه تمام فرهنگی، هنری، دینی و قرآنی غیردولتی و مورد استفاده عموم نظیر کتابخانه‌های عمومی، کتابخانه‌های مساجد، مجتمع‌های فرهنگی و هنری، سالن‌های سینما و پردیس‌های سینمایی، تالارهای نمایش، نگارخانه‌ها، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، کانون‌های قرآنی و فرهنگسراها که دارای حداقل 50 درصد پیشرفت فیزیکی باشند.
 
ب ـ اماکن: ساختمان‌ها و فضاهای ورزشی همجوار و متعلق به مساجد و کانون‌های فرهنگی و ورزشی جوانان بسیج که مورد استفاده عموم قرار می‌گیرند.
 
ج ـ کمک: کمک بلاعوض دولت به مراکز تا سقف حداکثر 50 درصد هزینه تکمیل آن‌ها و احداث اماکن.
 
به گفته مدیر سینما استقلال بر اساس این قانون کل سینماها و کتابخانه‌هایی که بودجه ندارند و اجازه تغییر کاربری نیز به آن‌ها داده نمی‌شود، 50 درصد از هزینه‌ها از سوی استانداری تامین می‌شود.
 
وی می‌گوید: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به طور مرتب با استانداری نامه‌نگاری کرده تا 50 درصد سهمیه بلاعوض را استانداری تامین کند که در متن نامه اخیر که از سوی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم خطاب به معاون برنامه‌ریزی استانداری قم به شماره 11465/92 در تاریخ 15/4/92 نوشته شده، آمده است:
 
«پیرو نامه‌های مکرر 7793/92 مورخ 4/2/92، 25309/90 مورخ 25/11/90، 17249/91 مورخ 17/7/91، 2229/91 مورخ 24/10/91 و 19216/91 مورخ 22/8/91 خطاب به شما و نیز نامه‌های 16156/91 مورخ 29/6/91 و 17781/91 مورخ 29/7/91 خطاب به استاندار و پیگیری‌های آقای امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در خصوص بازسازی سینما استقلال به پیوست نامه مالک سینما مبنی بر مشکلات فراوانی که در هفت سال گذشته با آن رو به رو بوده و تقاضای تغییر کاربری کرده، تقدیم می‌شود.
 
مالک سینما بارها درخواست تغییر کاربری کرده و این کار قانوناً امکان‌پذیر نیست،‌ خواهشمند است که با توجه به آیین‌نامه اجرایی بند الف ماده 9 قانون پنجم توسعه با عنایت ویژه امکان حل این مشکل هفت ساله را فراهم کنید».
 
سید مرتضی حسینی به عنوان مالک سینما استقلال خطاب به امیرآبادی نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای گفته‌ است: «مبلغ برآورد شده بر اساس کارشناسی صورت گرفته 600 میلیون تومان در سال 90 بوده که نیمی از این میزان توسط موسسه سینما شهر تقبل می‌شود، مشروط به اینکه نصف دیگر مبلغ به میزان 300 میلیون تومان توسط مالک یا اعتبارات استان آماده باشد که با توجه به تمکن مالی مالک و قول مساعد مسئولان استانداری بنا شد این مبلغ در اعتبارات استانی جذب شود که با وجود پیگیری‌های انجام شده تا این لحظه به نتیجه نرسیده است».
 
سید مرتضی حسینی در این نامه خواستار پیگیری نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در خصوص جذب 300 میلیون تومان شده است. 
 
رضا دهناد، معاون برنامه‌ریزی استانداری قم می‌گوید: فعلاً بودجه‌ای در این زمینه وجود ندارد تا در این زمینه اختصاص پیدا کند در حالی که اکنون بسیاری از پروژه‌های اولویت‌دار نیازمند بودجه است.
 
مدیر سینما استقلال وکالت‌نامه پیش از فوت شریک مرحوم خود مبنی بر تام‌الاختیار بودن فرزندش را مبنا قرار می‌دهد و بر پروانه نمایش سینما تاکید می‌کند و اختیار تام در زمینه سینما را به صورت قانونی، شرعاً و عرفاً حق خود می‌داند در حالی که موسوی نژادیان می‌گوید: پروانه سالن نمایش فیلم برای فعالیت است و برای مالکیت و بازسازی سینما نیست بنابراین فرد به استناد اینکه مدیر است نمی‌تواند در ساختمان دخل و تصرف کند.
 
این کش مکش‌ها در زمینه مشکلات سینما استقلال وجود دارد ولی باید در این زمینه نیاز استان در امور سینمایی در نظر گرفته شود و در راستای دستیابی به هدف مشترک تلاش شود؛ سینما استقلال اکنون دارای قدمت 30 ساله است و در منطقه‌ای واقع شده که با بازسازی آن نیاز مردم آن منطقه برآورده می‌شود بنابراین با توجه به اهمیت این سینما، تعویق در این زمینه مصلحت نیست.
 
انتهای پیام/125
https://qomnews.ir/vdcba8b8.rhbz9piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما