يکشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۳۴
کد مطلب : 1733
در سال جهاد اقتصادی؛

کتاب‌شناسی جهاد اقتصادی منتشر شد

قم نيوز : قم نیوز: کتاب‌شناسی جهاد اقتصادی به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و به منظور ارائه منابع در زمینه جهاد اقتصادی منتشر شد.
کتاب‌شناسی جهاد اقتصادی منتشر شد
به گزارش قم نیوز، کتاب‌شناسی جهاد اقتصادی به نویسندگی سیدمحمدحسین حسینی هرندی و میرصادق سیدنژاد از سوی مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما منتشر شد.

نویسنده این کتاب با اشاره به هدف از تدوین کتاب‌شناسی جهاد اقتصادی گفت: این کتاب به منظور کمک به محققان و پژوهشگران تدوین شده و منبع‌شناسی برای افرادی است که در زمینه جهاد اقتصادی به فعالیت می‌‌پردازند.

میرصادق سیدنژاد خاطرنشان کرد: اقتصاد و تلاش و کوشش فردی و اجتماعی یکی از ضرورت‌های زندگی دنیوی انسان‌هاست و این حرکت، آن‌گاه که سمت و سویی معنوی پیدا کند و زمینه‌ساز حیات جاودانه باشد، روندی جهادگونه و همراه با مجاهدت در تمام عرصه‌ها را طلب می‌کند.

در مقدمه این کتاب آمده است: آشنایی با مباحث اقتصادی، راهکارهای برون‌رفت از فقر و درماندگی، مسیر دستیابی به توسعه و شکوفایی، شناخت آسیب‌ها و موانع پیش‌رو و بالاخره فراهم ساختن مقدمات تمدن ناب اسلامی، نیاز پژوهشگران و محققین به منابع مرتبط با اقتصاد اسلامی را ضروری می‌کند.

کتاب‌های دارای مضمون جهاد اقتصادی مانند احتکار و گران‌فروشی، اسلام و مالکیت در مقایسه با نظام‌های اقتصادی غرب، اقتصاد توسعه یک الگوی جدید، بیت المال و حقوق آن، بررسی اجمالی مبانی اقتصاد اسلامی، پول در اقتصاد اسلامی، دولت پهلوی و توسعه اقتصادی، الگوی مصرف در اسلام و غرب، فقه اقتصاد اسلامی، نگرشی علمی به هزینه و درآمد دولت اسلامی و ربا در اسلام در این کتاب معرفی شده است.

این کتاب ضمن معرفی کتاب اخلاق تبلیغات بازرگانی آورده است: این کتاب در ۱۴۴ صفحه از سوی مرکز پژوهش­های اسلامی صدا و سیما به چاپ رسیده است.

نویسنده این کتاب با بیان اینکه تبلیغات از اساسی­ ترین و مهم ­ترین ابزار تکنولوژی در عصر حاضر است، آورده است: امروزه عرصه تبلیغات بسیار گسترده بوده و ابزارهای تبلیغات نیز بسیار متنوع است.

در ادامه خاطرنشان شده است: رسانه­ ها به ویژه تلویزیون از گسترده­ ترین ابزار تبلیغاتی در عصر کنونی است و استفاده از این ابزار برای معرفی و تبلیغ کالا و خدمات، بیش از گذشته افزایش پیدا کرده است.

در این کتاب با اشاره به کتاب تجمل‌گرایی از دیدگاه اسلام تصریح شده است: مباحث این کتاب در چهار فصل ارائه شده و دیدگاه اسلام درباره تجمل‌گرایی با توجه به آیات قرآن کریم و روایت‌های اهل‌بیت(ع) بررسی شده است تا خطر آلودگی به دنیادوستی و تجمل‌گرایی هرچه بهتر تبیین شود.

نویسنده، نظام اقصادی اسلام را از دیگر کتاب‌های منتشر شده در زمینه جهاد اقتصادی ذکر کرده و آورده است: نویسنده در این اثر کوشیده است نظام اقتصادی اسلام را با توجه به جهان‌بینی، ارزش‌ها و اهداف مکتب الهی اسلام تبیین کرده و تفاوت‌های آن با نظام اقتصاد سرمایه‌داری را بیان کند.

کارآفرینی در هزاره سوم از دیگر کتاب‌های منتشر شده در زمینه جهاد اقتصادی است که از سوی حمید صبری به رشته تحریر درآمده است.

کارآفرین در تعریف نویسنده این کتاب، کسی است که با توجه به ویژگی‌های برجسته و ممتاز خود، امکانات و منابع را برای ایجاد، رشد و توسعه در زمینه‌های تولید و خدمات فراهم کرده است و توانسته زمینه اشتغال و کسب و کار را فراهم کند.

نویسنده کتاب‌شناسی جهاد اقتصادی با اشاره به مطالب جلد اول کتاب مقایسه‌ای بین سیستم‌های اقتصادی به عنوان یکی دیگر از کتاب‌های منتشر شده در زمینه جهاد اقتصادی آورده است: مسئولان کادر علمی اقتصادی مؤسسه در راه حق، با هدف روشن شدن نظام اقتصادی اسلام، به نشر مباحث اقتصادی پرداخته‌اند، به این امید که این کار در حل مشکلات اقتصادی جامعه انقلابی مؤثر باشد.

در ادامه این مقدمه آمده است: مجموعه مباحثی را که آیت‌الله مظاهری با هدف مقایسه سیستم‌های اقتصادی در این مرکز مطرح کرده‌ است، پس از نگارش و اصلاح، در سه جلد به چاپ رسانده‌اند.

دولت پهلوی و توسعه اقتصادی از دیگر کتاب‌های ذکر شده در زمینه جهاد اقتصادی بوده که در این کتاب خاطرنشان شده است: با وجود اقدام دولت پهلوی در نوسازی نهادی در درون دولت و دیگر حوزه‌های جامعه برای پیشبرد فرآیند توسعه، دولت پهلوی دوم، پنج برنامه همراه با استراتژی جایگزینی واردات را نیز تدوین، اجرا و نظارت کرد، ولی ایران نتوانست به توسعه اقتصادی پایدار برسد.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdcf.mdyiw6demgiaw.html
نام شما
آدرس ايميل شما