سه شنبه ۱ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۰۸
کد مطلب : 1803
حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی:

اعتکاف نقش موثری در رشد معنوی جامعه دارد

قم نيوز : قم نیوز: تولیت آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه (س) گفت: اعتکاف عملی عمیق، فردی و درونی است که تاثیر زیادی در رشد معنوی جامعه دارد.
اعتکاف نقش موثری در رشد معنوی جامعه دارد
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی امروز در دیدار با اعضای شورای سیاست گذاری همایش سراسری فرهنگی هنری معتکف که در دفتر تولیت آستانه مقدسه برگزار شد، اظهار داشت: واکاوی فلسفه اعتکاف و تبیین این مستحب الهی از مهم‌ترین مسائلی است که مسئولان برگزار کننده این همایش باید آن را مورد توجه قرار دهند.

وی افزود: در اعتکاف بر خلاف مستحبات و فرایض دیگر مانند نماز نظر به دیگران برای اتصال با نماز گزاران یا سبقت نگرفتن از امام جماعت وجود ندارد بلکه بیشتر جنبه فردی دارد و افراد مشغول عبادات، راز و نیاز، انجام اعمال و حالات درونی خود هستند.

سعیدی با بیان اینکه این توجه به خود و انجام اعمال نباید به عنوان رهبانیت تلقی شود، خاطرنشان کرد: باید با بهره‌گیری از معنویت اعتکاف از آن به عنوان توشه‌ای برای خدمت به جامعه استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه اعتکاف از عوامل تاثیر گذار در رشد معنوی جامعه است، ابراز داشت: نگاه اصلی اعتکاف این است که معتکف با قرار گرفتن در محیط معنوی و روحانی، با انجام اعمال، عبادات، خواندن دعا و توجه به خویش از گناهان پاک شود و دوباره در جامعه حضور پیدا کند.

تولیت آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) تاکید کرد: بهره گیری از نظرات مراجع عظام و مشورت با آنها در انجام امور مربوط به اعتکاف در زمینه غنا بخشیدن به فرهنگ و بعد علمی و اصولی اعتکاف امری ضروری است.

سعیدی با اشاره به حرکت بزرگ حضرت ابراهیم(ع) در شکستن بت‌ها عنوان کرد: گاهی برای القا و انتقال معنا و مفهومی به مخاطب، روش‌های رایج مانند سخنرانی و وعظ کافی نیست و باید از روایتگری و نمایش بهره گرفت.

وی با بیان اینکه در نظر گرفتن محل مناسب و کافی از مسائل مورد اهمیت در اعتکاف است، یادآور شد: با گسترش تعاملات با نهاد‌ها و سازمان‌های موثر از جمله حوزه علمیه، صدا و سیما و مسجد مقدس جمکران، جایگاه و ظرفیت ستاد اعتکاف و شورای سیاست‌گذاری همایش سراسری معتکف را افزایش دهید.

انتهای پیام/ ۱۰۳
https://qomnews.ir/vdcd.z0f2yt0jsa26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما