دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۴۹
کد مطلب : 20128

تاکید مراجع و علما بر نهادینه کردن وحدت و قرآن در جامعه

قم نيوز : قم نیوز:تاکید بر صیانت از استقلال حوزه علمیه، تلاش برای ایجاد جامعه قرآن محور و برخورد با افراطیون از مهمترین عناوین اخبار امروز حوزه علمیه قم هستند.
تاکید مراجع و علما بر نهادینه کردن وحدت و قرآن در جامعه
به گزارش قم نیوز، مراجع عظام و علمای حوزه علمیه رو گذشته به بیان مهمترین مسائل روز دنیا پرداختند.

**آیت الله صافی: استقلالی که حوزه داشته و دارد، باید حفظ شود

آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی صبح امروز در دیدار با اعضای شورای مرکزی اساتید سطوح عالی و خارج حوزه و پس از استماع گزارش برنامه‌ها و طرح‌های این شورا، اظهار کرد: امیدوارم همه بتوانیم در این دوره و زمانی که قرار گرفته ایم، طوری عمل کنیم که اسباب افتخار دین و مکتب و پیشرفت مقاصد دینی فراهم شود.

مرجع تقلید شیعیان افزود: برنامه ها باید طوری اجرا شود که تمام اساتید حوزه بتوانند فعالیت کنند و فضا برای همه مدرسین که می خواهند همکاری بکنند، باز باشد.

آیت الله صافی با اشاره به لزوم حفظ استقلال حوزه تصریح کرد: یکی از نکات مهم این است که در تمامی برنامه ها، استقلالی که حوزه داشته و دارد حفظ شود و اگر کسی در این مسیر خدمتی بکند، ما هم از آنها حمایت می کنیم.

استاد عالی حوزه علمیه قم یکی از نشانه های استقلال در حوزه ها را حضور از کشورها و ملیت های مختلف در آن دانست و خاطرنشان کرد: در حوزه و مرجعیت، ملیّت و مملکت خاصی مطرح نیست. حوزه از قدیم این طور نبوده که اعضایش فقط ایرانی یا عرب باشند؛ بلکه از کشورهای مختلف مانند ایران، عراق، افغانستان و دیگر کشور ها، مجتهد و مرجع تقلید داشته اند و دارند و اکنون هم باید مراقب بود از کارها و برنامه هایی که به استقلال در حوزه ضربه می زند، جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه صاحب اصلی حوزه ها حضرت ولی عصر (عج) هستند تصریح کرد: در تمام اهداف و سیاست هایی که برای فعالیت ها در نظر می گیرید، رضایت و خشنودی وجود مبارک حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف را در نظر بگیرید و برای خاطر مبارک ایشان گام بردارید.

**حجت الاسلام باقری: بیشترین تفاوتی که در نظریه ‌پردازی اسلامی و جهانی وجود دارد، عرصه اندیشگی است.


حجت‌الاسلام والمسلمین سید باقری، شب گذشته در نشست تخصصی جایگاه جهان اسلام و جمهوری اسلامی ایران در تحول هندسه قدرت جهانی که از سوی انجمن مطالعات سیاسی حوزه و با همکاری دانشگاه عالی دفاع ملی در قم برگزار شد، با اشاره به‌ ظرفیت‌های قدرت نرم ایران در عرصه جهانی و کمبود عرصه نظریه و نظریه پردازی در جهان اسلام، گفت: در شرایط فعلی، با کمبود نظریه و نظریه‌پردازی در عرصه سیاسی و اجتماعی، ‌نهادی و اندیشگی روبه‌رو هستیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه سیاسی با بیان این که در عرصه نظریه‌ پردازی سیاسی و اجتماعی و نهادی، فاصله عمده‌ای با تجریبات جهانی نداریم، ابراز داشت: بیشترین و اساسی‌ترین تفاوتی که در نظریه ‌پردازی اسلامی و جهانی وجود دارد، عرصه اندیشگی است.

وی با بیان این که با مراجعه به متون دینی که مهم‌ترین آنها قرآن است،‌ می‌توان به عناصر قدرت نرم در حوزه اندیشگی دست یافت، ادامه داد: قرآن کریم درباره ایمان، معنویت،‌ دانایی، ‌علم و داده‌ها و اطلاعات در حوزه سیاسی و فرهنگی، آموزه‌های بالایی دارد.

وی استدلال سیاسی را از دیگر مؤلفه‌های مورد تأکید قرآن درعرصه قدرت معرفی کرد و گفت: قرآن به ما می‌آموزد که حتی تمایل و گرایش به ستمگران، ما را به نابودی می‌رساند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید باقری با بیان این که برای رسیدن به قدرت معنوی در عرصه جهانی نیازمند درک توانمندی‌ها و قابلیت‌های خودی و رقیب هستیم، یادآور شد: برای موفقیت در این عرصه، نیازمند اطلاعات درست و دقیق، ارزیابی توانمندی‌ها و بازی عقلانی بازیگرانی که قدرت هوشمند دارند، هستیم.

**حجت الاسلام اسماعیلی: روحانیون برای ایجاد جامعه قرآن محور تلاش کنند


حجت الاسلام فخرالدین اسماعیلی، مدیر شهرک مهدیه طلاب، حوزه انس با قرآن را لازمه دستیابی به سعادت دانسته و اظهار کرد: اگر فرهنگ متعالی قرآن وارد جامعه شود، اجتماع قرآنی و در خدمت قرآن به وجود می آید و این امر توفیق بزرگ الهی است.

مدیر شهرک مهدیه حوزه علمیه قم، برگزاری برنامه های قرآنی در جامعه را سبب برکات زیادی در بین جوانان و خانواده ها ذکر کرد و افزود: طلاب و روحانیون باید به عنوان یک دغدغه جدی، همواره برای ارتقای آموزش های قرآنی در جامعه تلاش کنند.

وی شهرک مهدیه را شهر علم و عالم نامید و تصریح کرد: ساکنین این شهرک از فضلا و فرهیختگان حوزه هستند که با احساس تکلیف دینی، فضای تبلیغی جامعه اسلامی را با فرهنگ قرآن نورانی می کنند.

**عضو شورای انقلاب فرهنگی: نهادینه کردن فرهنگ وحدت در جامعه بزرگترین خدمت به اسلام است

حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای انقلاب فرهنگی، با حضور در دوره تمهیدی حج ویژه روحانیون اهل‌سنت در بندرعباس، با اشاره به تلاش استکبار در انحراف یا نابود کردن بیداری اسلامی، خطاب به روحانیون اهل‌سنت اظهار کرد: متاسفانه امروز استکبار هر کدام از کشورهایی را که در آن بیداری اسلامی شکل گرفت از راه‌های جنگ مذهبی، قبیله‌ای، حزبی و دیگر راه ها، از مسیر اصلی خود منحرف کرده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اسناد و مدارک در کتب تاریخی، مبنی بر وحدت مستحکم شیعه و اهل‌سنت در طول تاریخ افزود: نهادینه کردن فرهنگ وحدت در جامعه بزرگترین خدمت به اسلام است.

وی با اشاره به بدعت‌های وهابیت در اسلام همچون جهاد نکاح، عملیات‌های انتحاری و غیره گفت: آنها معتقدند شیعه مشرک است اما سوال این است که آیا در این دنیا فقط شیعیان مشرک هستند؟ چرا کمربندهای انتحاری وهابیت برای اسرائیلی‌ها منفجر نمی‌شود؟ اینجاست که به مزدور بودن وهابیت پی می‌بریم.

وی ضمن اشاره به تعریف اقتصاد مقاومتی، به تعریف دو نوع سبک و روش اقتصادی موجود، جهت حل مشکلات اقتصادی کشور پرداخت و افزود: عده‌ای معتقدند که باید فتیله شعارها و آرمان‌های انقلابی پایین کشیده شود به این معنا که سکان امورات مملکت از جمله انرژی هسته‌ای، سیاست‌گذاری وزارت خارجه و تصمیم‌گیری‌های بین‌المللی را به دست استکبار بسپاریم.

وی ادامه داد: اما در نقطه مقابل، برخی کارشناسان اقتصاد مقاومتی را معرفی می‌کنند که حل مشکلات اقتصادی کشور را در داخل کشور می‌دانند؛ نه خارج کشور !

**شیعه در برخورد با افراطیون جدی است

ازغدی، عصر امروز در نشست بررسی ریشه های فکری جریان‌های افراطی در جهان تشیع، ویژه طلاب حوزه های علمیه اصفهان اظهار داشت: مذهب شیعه همواره تحت فشار گروه های مختلف مذهبی قرار داشته است؛ چرا که با انواع حکومت های غیر الهی مبارزه کرده است و با توجه به تعالیم اهل بیت (ع) در برخورد با افراطیون جدی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از افرادی که به اسم دین به اهل بیت (ع) ضربه می زنند، تصریح کرد: غلوکنندگان درباره خصائل اهل بیت (ع) تنها به دنبال کسب مقام و یا در پی منافع خود هستند و سبب ایجاد گرایش های افراطی در مذهب تشیع می شوند.

وی ادامه داد: ظاهر افراطیون می تواند فریبنده باشد؛ چرا‌که آن ها به ظاهر به دین و مذهب متمسک هستند اما در واقع با توسل به دروغ و یا هر امر نادرست و تنها برای رسیدن به منفعت هایی که مدنظر دارند، به هر کاری دست می زنند و مذهب تشیع را به غیر از آنچه که هست جلوه می دهند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: بسیاری از سنت ها و بدعت های نادرست از مذاهب یا ادیان دیگر وارد تشیّع شده است که باید با آن ها مبارزه کنیم و اجازه ندهیم توسط افرطیون گسترش پیدا کند.

**آیت الله علوی گرگانی: برای تبلیغ دین نیازی به جنگ و گلوله نیست


آیت الله گرگانی امروز در دیدار با سهیل اسعد، رییس مراکز اسلامی در آمریکای لاتین و اسپانیا، اظهارداشت: پیامبر(ص) روایات متعددی در زمینه تبلیغ دین دارند که در هر کدام به مولفه های مبلغان اشاره کرده اند.

ایشان افزودند: حضور افراد با کمال و دارای فضل در عرصه تبلیغ، به جهانی شدن دین اسلام کمک می‌کند. این افراد باید از ظرفیت‎های وجودی خود در این زمینه استفاده کنند.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با ذکر این مطلب که تبلیغ بهترین راه برای جذب مردم به دین است، گفت: تربیت مبلغ در این عصر ضروری است؛ زیرا این مبلغ خوب با نیت خدایی خود دین مبین اسلام را به سراسر جهان ابلاغ خواهد کرد.

معظم له بیان کرد: برای تبلیغ دین و گرایش مردم به اسلام نیازی به جنگ و گلوله نیست و مردم با نیت خدایی خود و فطرت پاک، اگر در برابر تبلیغ درست قراربگیرند، دین دار می شوند.

وی گفت: تبلیغ دین با ابزارهای مختلفی انجام می شود و باید از پیشرفت‌های علمی و ابزار روز در راستای ترویج معارف الهی بهره ببریم؛ خداوند نیز وعده این تبلیغ جهانی را داده است و باید از این ظرفیت متعالی بهره مند شویم.

**حجت الاسلام ایزدپناه: حوزه علمیه قم رشد چشمگیری در عرصه های مختلف یافته است


حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا ایزدپناه،‌ پیش از ظهر امروز در نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه در تالار شهید آوینی با اشاره به وجود عظیم‌ترین حوزه علمیه شیعی در قم، گفت: حوزه علمیه قم به برکت انقلاب اسلامی و مجاهدت‌های امام خمینی (ره)، رشد بسیار چشمگیری در عرصه‌های مختلف یافته است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به استقلال روحانیت شیعه، ابراز داشت: لباس روحانیت، لباس پیامبر‌(ص) است و هیچ‌گاه نباید ابزار دست گروه‌ها و جریان‌ها قرار گیرد.

وی به تولیدات رسانه‌ای حوزه علمیه قم اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر ده‌ها مجله، نشریه و فصلنامه علمی و پژوهشی حوزوی در قم انتشار می‌یابد که از آن جمله می توان به فصلنامه فقه، مکتب اسلام، مجله حوزه و دیگر تولیدات رسانه ای اشاره کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایزدپناه، قم را مرکز نشر معارف اهل بیت(ع) به سراسر دنیا معرفی کرد و یادآور شد: اصحاب رسانه باید در رشد و بالندگی فرهنگ جامعه و ترویج اندیشه ناب اهل بیت(ع) سهیم باشند.

حجت الاسلام والمسلمین ایزدپناه به جایگاه خبرنگاران و تاثیرگذاری آنان بر جامعه اشاره کرد و گفت: رسانه ها‌ باید خبرنگار محور باشند؛ چرا که در حوزه خبر و رسانه، جایگاه خبرنگار، اساسی و سرنوشت‌ساز است و رسانه، مصرف‌کننده تولیدات آن‌هاست.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcc4sqi.2bqxi8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما