چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۲۱
کد مطلب : 20287
آیت الله جوادی آملی:

کاشتن درخت در رديف مقدس‌ترين کارهاي خير است

قم نيوز : قم نيوز: یکی از مراجع تقلید شیعیان با اشاره به اهتمام اسلام به درختکاری، کاشتن درخت را در رديف بهترين و مقدس‌ترين کارهاي خير عنوان کرد.
کاشتن درخت در رديف مقدس‌ترين کارهاي خير است
به گزارش قم نيوز، درخت یکی از مظاهر زیبای خلقت و جلوه ای از تجلیات پروردگار عالم است که بخش مهمی از نیازهای بشر را بر آورده می سازد، بهره های زیادی که درختان عاید بشر می کنند مانند آبادانی، خرمی، لطافت ، آسایش، صفا و پاکی و موارد فراوان دیگر، باعث شده تا پیشوایان و بزرگان دینی خصوصا اهل بیت (ع)، همواره نسبت به غرس نهال توصیه های ویژه داشته باشند.

از این رو شايسته است مسلمانان نسبت به کاشتن و حفظ درخت کوتاهي نکنند چرا که درختان از ابزار و عواملي هستند که در ايجاد هواي پاک و سالم سازي آن تأثير ويژه دارند.

با توجه به اینکه روز ۱۵ اسفندماه در ایران اسلامی به عنوان «روز درختکاری» نامیده شده است، اهمیت درختکاری و آثار فراوان آن در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی در کتاب گرانسنگ مفاتیح الحیات اینگونه بیان شده است:

اهتمام اسلام به درخت کاري، به ويژه کاشتن دانه يا شاخه ثمربخش، کاملاً در متون ديني مشاهده مي‌شود؛ به طوري که گاهي کاشتن درخت، در رديف بهترين و مقدس‌ترين کارهاي خير قرار مي‌گيرد؛ چنانکه از رسول اکرم در ضمن حديثي آمده است که آن بزرگوار درختکاري را در کنار تعليم دانش، ساختن مسجد، به ارث گذاشتن قرآن يا کتاب علمي سودمند ديگر و ...قرار داده است و اين کنار هم قرار دادن، کاشف از درجه بالاي اهتمام اسلام به درختکاري است.

اهميت درختکاري به حدي است که رسول خدا در خصوص آن مي‌فرمايد: اگر نهالي در دست يکي از شماست و اعلان بر پايي قيامت شده است و مرگ شما هم قطعي باشد، ولي تا بر پايي آن به اندازه کاشتن يک نهال، فرصت داريد، آن را بکاريد.

درختکاري آثار فراواني دارد که که به بخشي از آن مي پردازيم:

۱. کسب حلال بودن آن؛ امام صادق مي‌فرمايد: زراعت و درخت‌کاري کنيد به خدا قسم عملي حلال‌تر و پاکيزه‌تر از آن نباشد.

۲. صدقه بودن محصول آن؛ رسول خدا مي‌فرمايد: اگر مسلماني درختي بکارد و از ميوه آن پرنده، انسان يا حيواني بخورد برايش صدقه محسوب مي‌گردد. چنانکه در حديث ديگر از آن حضرت چنين آمده است: هر کسي زراعتي کشت کند و پرنده اي ازآن بهره بگيرد، براي او صدقه شمرده مي‌شود.

۳. پاداش به اندازه محصول آن؛ رسول خدا مي‌فرمايد: هرکس درختي بکارد، خدا به اندازه محصول آن، برايش پاداش مي‌نويسد.

۴. ادامه بهره‌مندي از آن پس از مرگ؛ رسول خدا در ضمن حديثي مي‌فرمايد: يکي از کساني که از دنيا رفته‌ و در قبرش به سر مي‌برد ولي [بهره‌مندي او از دنيا ادامه دارد و] در نامه اعمالش برايش ثواب نوشته مي‌شود، کسي است که درخت خرمايي بکارد.

امام صادق هم در ضمن حديثي مي‌فرمايد: يکي از چيزهايي که مومن پس از مرگش از آن بهره‌مند مي‌شود درختي است که آن را کاشته است.

فضايل و پاداش‏‌ها در اين روايات براي امور فردي نيست؛ تاخود فرد بهره ببرد بلکه ترغيب و تشويق به امور اجتماعي است؛ تا ديگران از حاصل اين کارها سود ببرند؛ در حالي که خود شخص نيز سود مي‌برد.
انتهاي پيام/126
https://qomnews.ir/vdciyrar.t1auv2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما