سه شنبه ۸ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۳۲
کد مطلب : 2126
به همت موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)؛

آسیب شناسی نظام آموزشی از دیدگاه جنسیت منتشر شد

قم نيوز : قم نیوز: کتاب "آسیب شناسی نظام آموزشی از دیدگاه جنسیت" به همت موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شد.
آسیب شناسی نظام آموزشی از دیدگاه جنسیت منتشر شد
به گزارش قم نیوز، موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در پرتو تائیدات رهبر کبیر انقلاب اسلامی و حمایت‌های بی‌دریغ خلف صالح وی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، از آغاز تاسیس بر سیاست‌ها و اهداف ترسیم شده از سوی آیت‌الله مصباح یزدی به امر پژوهش‌های دینی اهتمام داشته و در مسیر برآوردن نیازهای فکری و دینی جامعه به پژوهش‌های بنیادی، راهبردی و کاربردی می‌پردازد.

از آنجا که این موسسه یکی از مراکزی است که در نقاط مختلف کشور و حتی جهان به عنوان یکی از مراکزی که با علوم انسانی و کلاسیک آشناست شناخته شده، خود را نسبت به مسائل علمی روز و وقایع فرهنگی، سیاسی و اجتماعی متعهد و مسئول می‌داند و مطابق با جوامع علمی دنیا در این زمینه در حال تکامل است.

به همین منظور معاونت پژوهش این موسسه هر ساله متناسب با نیازهای علمی و پژوهشی کشور، همایش‌هایی را در سه سطح بین‌المللی، ملی و استانی برگزار می‌کند.

کتاب «آسیب شناسی نظام آموزشی از دیدگاه جنسیت» برگرفته از مقالاتی است که به دبیرخانه این همایش ارسال شده و مورد تایید هیئت داوران قرار گرفته است.

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: البته نوع نگاه در اینگونه مسائل کاملا علمی است؛ به همین دلیل، مسائل کلان با همین رویکرد مورد توجه قرار می‌گیرند و هر زمان نیاز احساس شود که جامعه با چالش دینی، اعتقادی، سیاسی و... روبه رو است، این مجموعه برای تولید علم و اندیشه دینی حول آن محور و تبیین ابعاد آن مسئله سعی خود را خواهد کرد.

در قسمت دیگری از این مقدمه در توضیح اهداف چاپ این کتاب آمده است: هدف از همایشی که در راستای موضوع این کتاب برگزار شد، بررسی و تحلیل آسیب‌های ناشی از نادیده انگاشتن تفاوت دخترها و پسرها در نظام آموزشی بوده که برای استفاده عموم دانش پژوهان به ویژه در رشته‌های روانشناسی و علوم تربیتی تدوین و نگارش شده است.

مقاله نخست این کتاب با عنوان «آسیب شناسی رویکردهای تربیت جنسی» نوشته حجت‌الاسلام سید احمد رهنمایی، از اعضای هیئت آموزشی پژوهشی موسسه امام خمینی(ره) است.

در مقاله دوم این کتاب که به قلم رئیس مرکز تحقیقات و مطالعات زنان حوزه علمیه قم با عنوان «جنسیت در آموزش و پرورش» به نگارش درآمده، نکاتی درمورد تاثیر جنسیت در تمایز آموزشی بیان شده است.

مقاله سوم از حجت الاسلام علیرضا صادق زاده قمصری، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با عنوان «ترسیم وضعیت مطلوب نظام آموزشی با توجه به ملاحظات جنسیتی» است.

در بخش پایانی این کتاب، قسمتی شامل مشروح میزگرد اساتید شرکت کننده در همایش آسیب شناسی نظام آموزشی از دیدگاه جنسیتی است که در آن نظریات مربوط به مشکلات نظام آموزشی از دید تمایزهای جنسی، بررسی شده است.

این کتاب در ۸۰ صفحه با تیراژ هزار نسخه و قیمت هزار و ۲۰۰ تومان توسط معاونت پژوهش موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdcc.iqia2bqsela82.html
نام شما
آدرس ايميل شما