پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۳۴
کد مطلب : 2201

احداث اولین شهرک نمک کشور در کنار دریاچه نمک قم

قم نيوز : قم نیوز: سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم از احداث اولین شهرک نمک کشور در کناردریاچه نمک این استان خبر داد.
احداث اولین شهرک نمک کشور در کنار دریاچه نمک قم
به گزارش قم نیوز، یونس عالی‌پور درباره وضعیت سرمایه گذاری و استحصال معادن دریاچه نمک قم عنوان کرد: دریاچه نمک قم با مساحت تقریبی ۲۵۰۰ کیلومتر مربع بین ۳ استان قم، اصفهان و سمنان قرار دارد که عملیات اکتشاف و مطالعات اولیه سرمایه گذاری آن با مدیریت استان قم به انجام رسیده است.

وی افزود: با توجه به میزان ذخایر اکتشافی و بزرگ بودن معدن، پروانه بهره برداری آن به نام شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شد و در حال حاضر اخذ مجوز واگذاری آن به بخش خصوصی از طریق این استان در حال پیگیری است.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت با اشاره به هزینه یک و هفت میلیارد ریالی صورت گرفته برای مطالعات اکتشافی آن توسط دولت گفت: ذخیره اکتشافی این دریاچه ۲۰۰ میلیون تن هالیت، پنچ و چهارمیلیون تن سیلویت و ۳۲ میلیون تن منیزیا است که ارزش تقریبی ذخایر آن به ۲۰ میلیارد دلار می‌رسد.

عالی‌پور افزود: در حال حاضر یکی از موسسات پژوهشی، تحقیقاتی وابسته به دانشگاه صنعتی شریف در نظر دارد اولین شهرک نمک کشور را در کنار دریاچه نمک قم احداث کند و فعلا کارهای مطالعاتی احداث آن در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه برای بهره برداری از این ثروت عظیم و دست نخورده نیازمند سرمایه گذار توانمند هستیم اظهار داشت: تامین زیر ساختهای لازم از قبیل راه دسترسی وانتقال انرژی حدود ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه در بردارد که با حمایت دولت قابل انجام است و تاکنون شرکتهای ایرانی و خارجی متعددی برای سرمایه گذاری در این منطقه اعلام آمادگی نموده‌اند.

سرپرست سازمان صنعت، معدن وتجارت تصریح کرد: علی رغم اینکه شورابه‌های دریاچه نمک قم درآمد قابل توجهی برای استان خواهد داشت متاسفانه راه دسترسی مناسبی از قم به آن وجود ندارد وراههای مواصلاتی ان از دو طریق مسیر ۱۷۰ کیلومتری آران، بیدگل و مسیر ۲۵۰ کیلومتری تهران، ورامین، پیشوا می‌باشد که امیدواریم با احداث جاده‌ای از طریق قم دسترسی به آن تسهیل شود و فاصله تا ۸۰ کیلومتر کاهش پیدا کند.

عالی‌پور با اشاره به کانی‌های شناسایی شده در دریاچه نمک قم اظهار داشت: اجرای فاز اول طرح استحصال شورابه‌های معدنی این دریاچه حدودا ۶۰۰ میلیارد ریال هزینه در بردارد که با آغاز بهره برداری از آن صد‌ها فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام/۱۰۵
https://qomnews.ir/vdcg.z9xrak9xqpr4a.html
نام شما
آدرس ايميل شما