دوشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۴
کد مطلب : 22193

خروج بیش از ۱۲۶ تن گوشت فاسد از چرخه مصرف در قم

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل دامپزشکی استان قم گفت: در سال گذشته در کشتارگاه‌های از میان ۴۷۰ هزار رأس گوسفند و بز و بیش از ۱۰ هزار و ۸۰۰ گاو و گوساله کشتار شده مجموعا ۱۲۶ تن گوشت فاسد در خط کشتار از چرخه مصرف خارج و معدوم سازی شد.
خروج بیش از ۱۲۶ تن گوشت فاسد از چرخه مصرف در قم
به گزارش قم نیوز، مهدی رفیعی صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به فرارسیدن هفته سلامت اظهار کرد: از سوی وزارت بهداشت هفته نخست اردیبهشت ماه به نام هفته سلامت نامیده شده و شعار امسال یک عمر سلامتی با خود مراقبتی است.

مدیرکل دامپزشکی استان قم با بیان اینکه ۷ آوریل به عنوان روز بهداشت جهانی نامگذاری شده است، افزود: شعار سال سازمان بهداشت جهانی موجودات کوچک، تهدید بزرگ نامگذاری شده که حول بیماری‌های ناشی از انگل‌های خارج دام ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه ۱۷ درصد بیماری‌های عفونی پزشکی را این بیماری‌ها شامل می‌شوندف تصریح کرد: از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و دام می‌توان به بیماری سالک، مالاریا و CCHFاشاره کرد که هر سه این مورد با میزان متفاوت در استان قم نیز مشاهده می‌شود.

رفیعی با اشاره به اینکه شعار سال وزارت بهداشت با عنوان یک عمر سلامتی با خود مراقبتی بحث پیشگیری را یادآور می‌شود، بیان کرد: در این راستا رعایت اقدامات پیشگیرانه از قبیل استفاده از پمادهای دور کننده حشرات، دفن درست زباله‌ها، نصب توری، مبارزه با پشه‌ها و... از جمله این اقدامات است.

مدیرکل دامپزشکی استان قم یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مشترک دام و انسان را عدم کشتار دام بیرون از کشتارگاه‌ها عنوان کرد و گفت: بعد از کشتار دام باید لاشه دام ۲۴ ساعت در سردخانه نگهداری شود و مراحل پیش سرد را بگذراند.

وی با بیان اینکه از راه‌های انتقال بیماری‌های دام به انسان تماس با خون دام است از همین رو تاکید می‌شود از کشتار غیرمجاز خودداری شود، عنوان کرد: در سال گذشته واکسیناسیون هاری بری ۴ هزار و ۴۰۰ قلاده سگ انجام شد که این میزان نسبت به مدت مشابه در سال ۹۱ با ۱۲ درصد رشد مواجه بوده است.

رفیعی با ارائه گزارشی از اقدامات دامپزشکی استان در سال ۹۲ خاطرنشان کرد: در سال ۹۲ تست سل برای بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ رأس گاو صورت گرفت که این میزان نسبت به مدت مشابه در سال ۹۱ بیش از ۳۰ درصد رشد عملکرد داشته است.

مدیرکل دامپزشکی استان قم همچنین با اشاره به اقدامات دامپزشکی درباره تب مالت تصریح کرد: سال گذشته خونگیری و آزمایش ۳۹ هزار رأس گاو انجام شد که میزان آلودگی نسبت به سال۹۱، ۱۲ درصد کاهش داشت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر طرح واکسیناسیون تب مالت گوسفند و بز بالغ به صورت رایگان در حال انجام است، خاطرنشان کرد: برخی واکسیناسیون‌ها برای مبارزه با بیماری‌های مشترک است که میزان مایه کوبی تب مالت در سال گذشته ۲۶درصد گاوی و ۵۲ درصد گوسفندی بوده است.

رفیعی افزود: سال گذشته در مجموع واکسن‌های دامی بالغ ۶۱۲ هزار رأس گاو و گوساله، ۱ میلیون و ۸۸۵ هزار گوسفند و بز در سال گذشته انجام شد، همچنین واکسیناسیون طیور صنعتی نیز بیش از ۲۱۳ میلیون دوز انواع واکسن‌های طیور در مرغداری‌های استان صورت گرفت.

مدیرکل دامپزشکی استان قم تصریح کرد: در حوزه نظارت فراورده‌های خام دامی از کشتارگاه‌ها تا مراکز عرضه نیز در سال ۹۲ در مجموع ۳۰ هزار بازدید از مراکز عرضه مواد خامی انجام شد که این میزان نسبت به مدت مشابه در سال ۹۱ بیش از ۲۷ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به کشفیات نظارت‌های دام پزشکی در سال ۹۲ عنوان کرد: در سال ۹۲ بیش از ۹۱ تن انواع محصولات فراورده‌های خام دامی غیرقابل مصرف و در کشتارگاه‌های طیور از میان ۱۸ میلیون و ۵۰۰هزار طیور کشتار شده ۳۷ هزار قطعه مرغ در کشتارگاه‌های مرغ در خط تولید کشتار ضبط و معدوم سازی شد.

رفیعی اظهار کرد: در کشتارهای دام ۴۷۰ هزار رأس گوسفند و بز و بیش از ۱۰ هزار و ۸۰۰ گاو و گوسفند کشتار شد که مجموعا ۱۲۶ تن گوشت فاسد در خط کشتار از چرخه مصرف خارج و معدوم سازی شد.

مدیرکل دامپزشکی استان قم خاطرنشان کرد: در تمام کشتارگاه‌ها ناظر ذبح شرعی حضور و نظارت دارند و ذابح کنندگان دام و طیور آموزش‌های لازم را دیده‌اند.

وی تصریح کرد: در هفته سلامت برای نخستین بار در کشور طرح کدینگ یا ردیابی تخم مرغ را در استان قم اجرایی می‌کنیم که در این طرح با درج نام مرغدار، تاریخ تولید و انقضا و کد ۱۱ رقمی مصرف کنندگان می‌توانند از سلامت محصول مطلع شود.

رفیعی خاطرنشان کرد: در طرح ردیابی تخم مرغ مصرف کنندگان با ارسال کد ۱۱ رقمی درج شده روی تخم مرغ‌ها به سامانه ۳۰۰۰۸۹۰۳ مشخصات بهداشتی محصول را دریافت و از سلامت آن اطلاع پیدا کنند.

انتهای خبر/126
https://qomnews.ir/vdcgwq9x.ak9xy4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما