شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۴۰
کد مطلب : 23050

همایش فرزندان کویر برای پاسداشت مایه حیات

قم نيوز : قم نیوز: چهارمین جشنواره فرهنگی هنری آب، صدای زندگی در حالی افتتاح شد که تمام روش‌ها برای تامین منابع آب در تمام جهان به بن بست رسیده و همه می‌دانند تمام معجزه‌ها در حل بحران بی آبی باید در مدیریت مصرف رخ دهد.
همایش فرزندان کویر برای پاسداشت مایه حیات
به گزارش قم نیوز، بچه‌ها همه ایستاده‌اند و یکصدا سرود کویر را می‌خوانند: «از سرزمین‌های دور، آب رسیده به ما... یک سفر طولانی، آب داشته تا به ما...استان ما کویره، کویر تو خاک اسیره... قطره آب عزیزه، بیهوده آب نریزه...»

صدای فریاد دانش‌آموزان سالن را از جا برداشته است. تاریکی سالن و رقص نور هیجان بچه‌ها را بیشتر کرده است. فریادها و سرودخواندن‌ها تشنه‌شان کرده. یکی یکی از میان صندلی‌ها عبور می‌کنند و به سوی آبخوری می‌روند. لیوان‌های شفافشان را پر از آب می‌کنند و دوباره برمی‌گردند. آبی که حالا طور دیگری می‌نوشندش و قطره قطره‌اش را قدر می‌دانند.

چهارمین جشنواره فرهنگی هنری آب، صدای زندگی در حالی پیش از ظهر شنبه در سالن آب شرکت آب و فاضلاب استان افتتاح شد که تمام روش‌ها برای تامین منابع آب در تمام جهان به بن بست رسیده و دیگر همه به این نکته رسیده‌اند که تمام معجزه‌ها در حل بحران بی آبی باید در مدیریت مصرف رخ دهد.

منابع آبی در جهان ما نسبت به جمعیت اندک است. بسیاری می‌گویند جنگ جهانی سوم سر آب خواهد بود و همین امروز هم کمبود آب بحران‌های بزرگ سیاسی، اجتماعی و بهداشتی را در سراسر جهان ایجاد کرده است و تمام اینها در حالی است که کارشناسان می‌گویند مردم کشور ما دو برابر متوسط جهانی آب مصرف می‌کنند.

در همین راستا هم وزارت نیرو فرهنگ سازی در مقوله مصرف بهینه آب را در فهرست مهم‌ترین برنامه‌های خود قرار داده است. استان قم هم سال‌ها است در تنش آبی قرار دارد. تنشی که به واسطه بخیل شدن آسمان بر این مردم و عدم مدیریت منابع هر روز چهره خشن خود را جدی‌تر به ما نشان می‌دهد.

در این راستا طبق تکلیف وزارت نیرو فرهنگ سازی برای مدیریت مصرف آب در مقطع ابتدایی به شرکت آب و فاضلاب و در متوسطه به اداره امور آب منطقه‌ای قم سپرده شده تا یک سیاست‌گذاری بلند مدت و کارا برای جبران مشکلات و کمبودها در این حوزه انجام شود. جشنواره آب صدای زندگی به همین دلیل با شعار « چترها را وارونه بگیرید. فرزند کویریم...» برگزار شد تا به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مهم‌ترین رویداد فرهنگی استان پیرامون چالشی‌ترین و تاریخی‌ترین مسئله مردم قم باشد. برای این جشنواره هزار عکس، ۲۸۵ پوستر و ۶۴ فیلم کوتاه توسط دانش آموزان قمی خلق شده است.

سومین جشنواره از این سری جشنواره‌ها در سال ۹۰ با تلاش برای فرهنگ‌سازی برای ۶ هزار مخاطب برگزار شد. برگزاری این جشنواره در کنار اقداماتی مانند تبلیغات محیطی، اجرای برنامه‌های آموزشی با مشارکت امور فرهنگی ورزشی شهرداری در ۳۰ بوستان و اجرای نمایش‌های ترویجی در ۶۰۰ مدرسه یکی از تاثیرگذارترین برنامه‌ها در راستای فرهنگ‌سازی مصرف آب است.

زنگ آب به صدا درآمد

محوریت این برنامه شاد دانش‌آموزان بودند که با سرود خواندن‌ها، خنده‌ها و شادی‌های خود زیبایی را به سالن آب شرکت آب و فاضلاب آورده بودند.

نخستین سخنران عبدالحمید توکلی بینا، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم بود که از تاثیرگذاری بیان هنرمندانه و مبدعانه در فرهنگ‌سازی برای مدیریت مصرف آب گفت.

وی با اشاره به اینکه این جشنواره با مشارکت گسترده عمیق و زمان بر آموزش و پرورش و شرکت آبفای قم شکل گرفته، اظهار امیدواری کرد تاثیرگذاری این حرکت در طول سال‌ها بتواند فرهنگ درست مصرف کردن را در جامعه جاری کند.

حمیدرضا دژاگام، مدیرکل آموزش و پرورش استان دیگر سخنران این مراسم با اشاره به اینکه اگر آموزش و پرورش در هر عرصه‌ای به فرهنگ‌سازی ورود پیدا کند تاثیر آن را بر کل جامعه دیده خواهد شد، ادامه داد: این سبک مدیریت و فرهنگ‌سازی قابل تعمیم در کل کشور است.

وی افزود: هر یک از دانش آموزان در خانواده با رفتار خود می‌تواند کاری انجام دهد که تمام خانواده ما در مصرف آب صرفه جویی کند. دژاگام خطاب به دانش‌آموزان گفت: از امروز هر یک از شما از طرف ما ماموریت دارید که هر کس در مصرف آب زیاده‌روی کرد، به او تذکر بدهید.

جاودانی، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور پس از دژاگام روی سن رفت و اقدامات انجام شده در جشنواره آب صدای زندگی را ماندگار توصیف کرد.

وی با اشاره به اینکه این فعالیت‌ها وسیله‌ای است تا نگرش‌ها نسبت به فرهنگ مصرف در کشور تغییر پیدا کند، گفت: شما قمی‌ها بیشتر از هر کسی در این ایران قدر آب را می‌دانید چرا که مشکلات شوری و کمبود آب را دیده‌اید.

وی با بیان اینکه جهان به سوی کم آبی می‌رود و کشور ما بیش از دیگران گرفتار کم آبی است ادامه داد: ما اگر بخواهیم نگاهمان را نسبت به مصرف منابع تغییر دهیم مجبوریم آموزش را در چرخه زندگی وارد کنیم و بهترین سن برای این تغییر نگرش مقطع ابتدایی و راهنمایی است.

پس از آن توکلی و دژاگام بار دیگر روی سن رفتند و زنگ آب را به صدا درآوردند. صدای زنگ در صدای کف زدن و فریاد شادی دانش‌آموزان گم شد.

آب؛ نخستین چالش استان قم

سید حسن رضوی دیگر سخنران این مراسم بود. وی که چند سالی است مدیریت امور آب منطقه‌ای استان را به عهده دارد، در دولت یازدهم معاون برنامه‌ریزی استانداری قم را نیز به عهده گرفته است.

وی با اشاره به اینکه یکی از ۸ چالش بزرگ دنیا در هزاره موجود آب است، گفت: در خاورمیانه کمبود آب پس از موضوع ریزگردها دومین چالش حیات مردم محسوب می‌شود. در کشور و استان ما هم کمبود آب نخستین چالش است.

معاون برنامه‌ریزی استانداری قم همچنین امسال را از نظر وضعیت آبی سال بدی توصیف کرد. به گفته وی میانگین بارندگی امسال ۲۰ درصد و آورد روخانه‌ها هم ۴۰ درصد کاهش داشته است.

رضوی با اشاره به اینکه آن چیزی که در دهه های گذشته ما پیگیرش بودیم بیشتر مباحث تامین و عرضه آب بوده خاطرنشان کرد: در این راستا بر اساس وظایف ذاتی در مجموعه وزارت نیرو کارهایی انجام داده‌ایم و موفقیت‌هایی داشته‌ایم. با ساخت سازه‌ها و طرح‌های متعدد و تزریق پول تلاش کردیم بخشی از مشکلات را مرتفع کنیم.

وی افزود: امروز ما این دوران را پشت سر گذاشتیم و در عمل دوران تامین و عرضه آب به انتهای خود رسیده چرا که هیچ استانی نیست که طرحی داشته باشیم در راستای تامین آب و اجرا نشده و آبی نمانده که برای دسترسی به آن برنامه‌ریزی نکرده باشیم. پس از این مجبور هستیم به سوی مدیریت مصرف برویم.

مدیرکل آب منطقه‌ای استان با اشاره به اینکه در مدیریت عرضه و تقاضا مشکل داریم گفت: آن چیزی که مجموعه وزارت نیرو به آن رسیده این است که در راستای مصرف درست باید گام برداشته و کاری کنیم که مصرف بر اساس نیاز باشد که این به فرهنگ سازی نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه در کشورمان در همه زمینه‌ها نسبت به دنیا مصرفمان چند برابر است ادامه داد: کشور ما دین مدار است و تمام توصیه‌های دین ما در راستای مصرف بهینه است. در موضوع آب به صورت خاص مصرف سرانه ما یک و نیم تا دو برابر است که این می طلبد با کار فرهنگی در این راستا تلاش کنیم.

رضوی با اشاره به اجرای طرح داناب توسط اداره‌کل آب منطقه‌ای استان خاطرنشان کرد: مهم ترین مجموعه‌ای که با سرمایه‌گذاری روی آن می‌توانیم برای آینده نتیجه بگیریم آموزش و پرورش است که هر چه بکاریم در این عرصه در آینده درو خواهیم کرد. وی افزود: همه مجموعه‌ها باید برای کمک به آموزش و پرورش و گرفتن خروجی از این نهاد کارهایی انجام دهند.

پس از تمام شدن صحبت‌های رضوی، موسیقی دوباره پخش شد و هیاهوی بچه‌ها دوباره در سالن پیچید‎‍. گروه‌های سرود و تئاتر خود را برای اجرای برنامه آماده کردند. در میان تمام هیاهوها صدای مجری فضا را پر کرد : زندگی بدون آب ممکن نیست؛ قطره های آن را ارج نهیم...
انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcjyye8.uqetizsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما