دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب : 23470
رئیس جامعة‌المصطفی العالمیه:

وحدت میان شیعه و سنی مهم ترین نیاز جهان اسلام در شرایط فعلی است

قم نيوز : قم نیوز: رئیس جامعة‌المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه ما با هیچ یک از مذاهب اسلامی سر جنگ و اختلاف نداریم گفت: وحدت میان شیعه و سنی مهم ترین نیاز جهان اسلام در شرایط فعلی است
وحدت میان شیعه و سنی مهم ترین نیاز جهان اسلام در شرایط فعلی است
به گزارش قم نیوز به نقل از مرکز اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار جمعی از نخبگان، فرهیختگان، علما، اساتید و شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی شیعه در اندونزی با اشاره به مسائل جهان اسلام، به تبیین نقش امیرالمومنین در وحدت مذاهب اسلامی پرداخت و اظهار کرد: بر خلاف آنچه که تبلیغ می‌شود، امام علی (ع) می‌تواند عاملی موثر در انجام وحدت مسلمین باشد. شخصیت امیر المومنین(ع) به گونه‌ای است که اگر همه مسلمانان نسبت به آن معرفت پیدا کنند در خواهند یافت که علی(ع)، وجودش برای وحدت مسلمین و پیشگیری از تفرقه بعد از رسول خدا بوده است و امروز نیز شخصیت وی می‌تواند ریسمان وحدت بخش جهان اسلام باشد و تمسک و توسل به آن سبب همگرایی و وحدت مسلمین می‌شود.

وی تعامل با پیروان سایر مذاهب را یکی از وظایف عمده شیعیان و پیروان اهل بیت(ع) دانست و خاطرنشان کرد: ما با هیچ یک از مذاهب اسلامی سر جنگ و اختلاف نداریم همه کسانی که به خدا و پیامبر اکرم(ص) و قرآن کریم ایمان دارند مسلمان هستند و ما با همه آنها برادر بوده و مکلف به برقراری ارتباط، تعامل و احترام نسبت به ایشان هستیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تفکیک جریانات سلفی و وهابی از یکسو و تکفیری‌ها از سوی دیگر تاکید کرد: ما حتی پیروان سلفی و وهابی را مسلمان می‌دانیم و اختلافات موجود را کاملا از منظر اختلافات علمی و کلامی تعریف می‌کنیم که در جای خود هم به آن پاسخ می‌گوییم اما این اختلاف به معنای خروج آنها از اسلام نیست. تنها جریانی که ما آن را نه تنها در دایره اسلام تعریف نمی‌کنیم بلکه آن را دشمن اسلام می‌دانیم، جریان اقلیتی است که قائل به تکفیر سایر برادران مسلمان اعم از شیعه و سنی است و به دنبال کشتار و قتل عام مسلمانان به بهانه‌های مختلف است. باید پیروان اهل بیت با الهام از دستورات ائمه اطهار(ع) و به ویژه علی(ع) در مسیر برادری، تعامل ، ارتباط و گفت‌وگو و نزدیکی با سایر برادران مذاهب اسلامی پیش قدم باشند.

آیت‌الله اعرافی در پاسخ به سوال یکی از حضار در خصوص ادعای یکی از شخصیت‌های اسلامی مبنی بر محدودیت‌های تبلیغی و مذهبی اهل سنت در ایران، این سخن را غیر عالمانه و غیر منطبق بر واقعیت برشمرد و افزود: آمار رسمی جمهوری اسلامی در خصوص تعداد مساجد، مراکز علمی، حوزه‌های علمیه و نیز نرخ رشد جمعیت اهل سنت در سال‌های پس از انقلاب چیزی غیر از این ادعا را نشان می‌دهد.

وی اظهار کرد: اکنون برادران اهل سنت ما مسئولیت‌های مختلف دولتی از جمله استانداری و نیز کرسی‌های نمایندگی مجلس و موارد بسیار دیگر را بدون هیچ گونه محدودیتی در اختیار دارند و اصولا آنچه در این بین مورد توجه نیست، اختلافات مذهبی و دینی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با اشاره به محدودیت‌های گسترده تبلیغی و مذهبی پیروان اهل بیت(علیهم السلام) در برخی کشورهای عربی، بیان این گونه ادعاها حاکی از تاثیرپذیری گویندگان و سخنرانان و خطبا از دستگاه‌های استکبار و در راس آن رژیم صهیونیستی دانست و همه علما و شخصیت‌های اسلامی را به شناخت دقیق دشمن و تلاش برای حفظ و گسترش وحدت بین مسلمانان دعوت کرد.

انتهای پیام/ 126
https://qomnews.ir/vdcfxjd0.w6dmeagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما