پنجشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب : 24108

ایران تنها کشوری است که سیستم بانکی بدون ربا دارد

قم نيوز : قم نیوز:رئیس بانک مرکزی گفت: ایران تنها کشوری است که می توان گفت بانکداری بدون ربا در آن به طور کامل اجرا می شود و البته این با بانکداری اسلامی همچنان فاصله دارد.
ایران تنها کشوری است که سیستم بانکی بدون ربا دارد
به گزارش قم نیوز، رئیس بانک مرکزی که دقایقی پیش در دیدار با آیت الله مکارم شیرازی در قم سخن می گفت، اظهار کرد: با اعضای هیئت عامل بانک و رئیس شورای فقهی خدمت شما رسیده ایم تا ضمن ارائه گزارش، از رهنمودهای شما استفاده کنیم.

ولی الله سیف افزود: کشور در شرایط فعلی در وضعیت رکود تورمی به سر می برد و بانک مرکزی توان خود را بر حل این مشکل متمرکز کرده است. البته تورم به تنهایی قابل حل است اما در شرایط رکود به سر می بریم و علاج تورم، کاهش شدید نقدینگی است اما شرایط رکود این اجازه را به ما نمی دهد و باید سیاستی را برای حل مشکل توامان در نظر بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: برای سال ۹۳، توقف نقدینگی تا ۲۵ درصد را هدف گرفته ایم و برای تحقق این هدف، بخشی از نقدینگی می تواند در جریان باشد. اولویت های نظام بانکی براساس شرایط روز، تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی است که سرمایه گذاری در آنها انجام شده است اما برای تولید، نیازمند تامین سرمایه در گردش است که با تامین این سرمایه، تولید ۱۰۰ درصد و رشد اقتصادی محقق می شود.

رئیس بانک مرکزی تصریح کرد: در سال ۹۱، رشد منفی ۶ درصد داشتیم و در سال ۹۲، احتمالا منفی ۱ درصد است و در سال ۹۳ پیش بینی رشد ۲ تا ۳ درصد را می کنیم که انشاء الله به آن با دعای شما و لطف خداوند برسیم.

سیف با اشاره به قانون بانکداری بدون ربا، افزود: قانون فعلی، یک قانون آزمایشی است و قرار بود بعد ۵ سال اصلاح شود و از سوی دیگر دستورالعمل ها و آیین نامه های موجود، در ظاهر بی عیب است اما در اجرا با مشکلاتی همراه است و تلاش ما بر تطبیق این ها با قانون بانکداری بدون رباست.

وی خاطرنشان کرد: در عین حال قانون بانکداری بدون ربا در اوج هم با بانکداری اسلامی فاصله دارد اما با این حال، کشور ما و بعد از ما سودان، تنها کشورهایی هستند که کل عملیات آنها براساس قانون بدون رباست و سایر کشورهای اسلامی، سیستم بانکداری بدون ربا را هم دارند.

رئیس بانک مرکزی تصریح کرد: در بانک مرکزی یک شورای فقهی وجود دارد و تلاش ما بر تطبیق اصول بانکداری بدون ربا بر جریان فعالیت های بانکی است.

سیف افزود: رشد بانکداری الکترونیک در کشور بسیار خوب است و بالای ۷۰ درصد ضریب نفوذ کارت های بانکی است و در عین حال ۹۸ درصد تراکنش های بانکی با موفقیت انجام می شود.

وی با اشاره به بحث قرض الحسنه در بانک ها، خاطرنشان کرد: منابع نظام بانکی در قرض الحسنه هیچ رشدی نداشته است و تنها کاری که می توان کرد، تشویق مردم به تامین منابع قرض الحسنه و امکان ارائه تسهیلات قرض الحسنه است.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcevz8w.jh8e7i9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما