شنبه ۱۴ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۷
کد مطلب : 25042

مشکلات اهل قلم و بی‌اعتنایی مسئولان

قم نيوز : قم نیوز: برای حل مشکلات نویسندگان باید چاره‌اندیشی شود تا با فراغت بیشتری به قلم‌فرسایی بپردازند و با قلم خود مخاطب را جذب کرده و پیام را به آنها برسانند.
مشکلات اهل قلم و بی‌اعتنایی مسئولان
به گزارش قم نیوز، «ن والقلم و ما یسطرون»؛ آیه‌ای از قرآن که دیوار انجمن را مزین کرده است، اینجا همه اهل قلم هستند و دستی بر قلم دارند، دستانشان همجواری با قلم را تجربه کرده و حتی قلم تنها همنشین زمان تنهایی آنها بوده و ذهنیات آنها را به ثبت رسانده است.

نویسندگان با گرایش‌های مختلف مانند کودک و نوجوان، شاعر، ویراستار،‌ مترجم، هنرهای نمایشی و هنر و رسانه در انجمن قلم حوزه علمیه دور هم جمع می‌شوند.

به گفته هادی ربانی رئیس انجمن قلم حوزه علمیه حدود ۴۰۰ نفر در این انجمن عضو هستند و دوره‌های آموزشی در زمینه نویسندگی، ویرایش، داستان‌نویسی،‌ روش تحقیق، طنز، شعر و فیلمنامه‌نویسی برای آنها برگزار می‌شود.

کانون نویسندگان با تاسیس در سال ۷۸ مجموعه دیگری است که به ارائه خدماتی در قالب برگزاری کلاس‌ها در زمینه روش تصحیح متون و کلاس‌های نویسندگی، ویرایش، داستان‌نویسی و فیلمنامه‌نویسی، در سطوح مختلف مقدماتی، متوسط و پیشرفته برای اهل قلم اهتمام دارد.

انجمن قلم حوزه با همکاری کانون نویسندگان قم کتاب‌هایی را با هدف ساماندهی ادبیات دینی منتشر کرده که از جمله آنها می‌توان به کلمه تا کلام، با اهل قلم، اخلاق نگارش، نوشتن در جزایر پراکنده، ‌جستاری در اخلاق پژوهش، پژوهش و نگارش، جستارهایی در نقد کتاب و آسیب‌شناسی پژوهش‌های دینی،‌ آیین قلم و ‌جستارها و گفتارهایی درباره نگارش علمی اشاره کرد.

سید حسن فاطمی‌موحد از جمله نویسندگان قمی حوزه علوم اسلامی است که از سال ۷۴ قلم فرسایی کرده و تاکنون ۲۰۰ مقاله و کتاب از وی چاپ شده است.

تنها چرخش دست و حرکت قلم روی کاغذ کافی نیست، بلکه نویسندگان باید به اصولی متعهد باشند تا آثار آنها مخاطب مورد نظر را به غنای لازم برساند.

فاطمی موحد معتقد است تعهد داشتن به مطالب نوشته شده، اتقان و استحکام بالا مهم‌ترین مواردی است که در عرصه نویسندگی لازم است و نویسنده باید با دقت، توجه و درستی موارد را در تالیفات خود رعایت کند.

برخی از نویسندگان تصور می‌کنند که باید درباره هر موضوع نظر بدهند، حاج شیخ عباس قمی نویسنده مفاتیح الجنان، آثار ارزشمندی از خود به یادگار گذاشته به طوری که کتاب‌های دیگر وی نشان‌دهنده تعهدش بوده و مطالبی که مطمئن نیست و یقین بر درستی آن ندارد، در آثار وی وجود ندارد.

فاطمی موحد می‌گوید: قداست قلم به استحکام آن است و اینکه نویسنده بدون توجه، مطلبی را بیان نکند که در این زمینه ذکر منبع و مستندسازی نشانگر قداست قلم است.

کسانی ‌که در عرصه نویسندگی وارد می‌شوند به دلیل آنکه با مشکلات فراوانی در زمینه معیشت خود مواجه می‌شوند، مجبور هستند، به صورت فعالیت فرعی به نویسندگی بپردازند.

فاطمی‌موحد نویسندگی را نوعی ایثار می‌داند، زیرا فرد از نظر مالی تامین نیست، البته باید در نظر داشت بازار فروش کتاب در کشور نیز مطلوب نیست.

وی می‌گوید:‌ کمبود مخاطب فارسی زبان از مشکلات دیگر بوده و در این حوزه فرهنگ خرید کتاب و مطالعه در بین مخاطبان وجود ندارد، بنابراین زندگی نویسنده از نظر مادی تامین نمی‌شود.

این نویسنده ادامه می‌دهد: اگر کتابی درباره لطیفه تالیف شود، فروش فراوانی دارد، ولی کتاب‌های علمی خریداری ندارد، بنابراین اگر کسی در نویسندگی شب و روز زمان بگذارد، زندگی‌اش از این طریق تامین نمی‌شود.

ابوالفضل طریقه‌دار از نویسندگان دیگری است که درباره مشکلات نویسندگان می‌گوید: مسائل مادی و رفاهی مشکل عمده نویسندگان است و در مجموع کار قابل توجهی برای رفاه آنها نشده است.

وی می‌گوید: بسیاری از نویسندگان خوش قلم و خوب هستند ولی وضع رفاهی آنها مناسب نیست؛ به عنوان مثال باید بیمه آنها جدی‌تر پیگیری شود و وام‌های بهتری در اختیار آنها قرار داده شود.

این نویسنده تصریح می کند: باید نشست‌هایی از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با نویسندگان برگزار شود تا مشکلات خود را از نزدیک مطرح کنند.

فاطمی‌موحد با تاکید بر اتقان علمی در تالیف آثار تصریح می‌کند: در برخی از کتاب‌هایی که درباره شخصیت‌های مذهبی به رشته تحریر درمی‌آید نویسنده تسلط لازم را درباره منبع ندارد، بنابراین تخصص در رشته از موارد مهم در نویسندگی است.

وقت گذاشتن، زحمت، قلم شیوا و روان از موارد مهم دیگر در نویسندگی است به طوری که برخی از نویسندگان سال‌ها در حال نوشتن هستند، ولی هنوز نمی‌توانند خوب بنویسند.

قلم نویسنده دارای قداست است و نویسنده نیز از این قداست حفاظت می‌کند تا به قلمش آسیبی وارد نشود.

طریقه‌دار معتقد است قداست قلم یک نویسنده به تعهد وی بستگی دارد و نویسنده باید صاحب عقیده و آرمان باشد و به آرمان‌ها و عقایدش متعهد بوده و در بیان آنها حریت داشته باشد، به طوری که اگر نظریه و مطلبی به ذهنش می‌آید، با حریت و آزادگی بیان کند.

علی صفرلو به عنوان یکی از افرادی که به نویسندگی علاقه‌مند است، می‌گوید: فرد تنها با آشنایی با قواعد و اصول نویسندگی نمی‌تواند نویسنده موفقی شود همانگونه که فرد با مطالعه آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، راننده نمی‌شود.

نویسنده باید علاوه بر ویژگی‌های ذوق و استعداد، علاقه، پشتکار، قدرت تخیل، دقت و خلاقیت از ویژگی‌های اکتسابی مانند آشنایی با قواعد دستور زبان، منابع، تسلط بر موضوع و اطلاعات عمومی برخوردار باشد تا بتواند متنی جذاب، متنوع، هدفمند، علمی و منطبق با اصول ارائه دهد.

نویسندگان در این بخش به حمایت مسئولان نیز نیاز دارند تا بتوانند با فراغت بیشتر به قلم‌فرسایی پرداخته و آثار ماندگاری از خود بر جای بگذارند.

باید دانست که قلم ودیعه‌ای از سوی خداست که نزد انسان به امانت گذاشته شده، بنابراین به هیچ بهایی فروختنی نیست، بنابراین نویسنده باید جوهر قلمش، زبان خدا باشد تا سوگندی که پروردگار به آن یاد کرده را تحقق بخشد.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdccixqi.2bqp08laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما