دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۰۶
کد مطلب : 25950

بررسی طرح توسعه و عمران ناحیه‌ای قم

قم نيوز : قم نیوز: معاون امور عمرانی استاندار قم از بررسی طرح توسعه و عمران ناحیه‌ای قم از الحاق اراضی به محدوده 25 روستا و 13 مورد تغییر کاربری اراضی خبر داد.
بررسی طرح توسعه و عمران ناحیه‌ای قم
به گزارش قم نیوز به نقل از روابط عمومی استانداری قم، جواد دلاوری در جلسه کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی این استان، طرح توسعه و عمران ناحیه‌ای را یکی از اسناد بالا دست برای توسعه و عمران شهرها و روستاهای استان قم توصیف کرد و گفت: به لحاظ سلسله مراتب طرح‌ها این طرح یکی از طرح‌های ملی میانی برای توسعه نواحی کشور است و تمام طرح‌های پائین دست در این استان در حوزه شهری و روستایی باید از این طرح تبعیت کنند.

وی افزود: در مطالعه این طرح‌ها باید محدودیت‌های منابع آب، مهاجرت، افق‌های جمعیتی طرح و عوامل آلاینده محیط زیست مد نظر قرار گیرد تا شاهد توسعه پایدار نواحی باشیم.

معاون امور عمرانی استاندار قم عوامل زیست محیطی را عجین با توسعه عنوان و اظهار کرد: تخریب محیط زیست توسط عوامل طبیعی و انسانی معضلات و پیامدهای جبران‌ناپذیری را به‌وجود می‌آورد و در گذشته با احداث چندین سد کوچک و بزرگ بر روی رودخانه‌های تغذیه کننده منابع آبی و قطع روان‌آب‌ها و بروز خشک‌سال‌های پی در پی، آورد آب رودخانه‌های منتهی به دریاچه نمک، قمرود و قره چای استان قم به حد صفر رسیده و این مسئله موجب بروز پدیده جدی و تهدیدکننده ریزگردها در این استان و استان‌های همجوار شده است.

وی راهکارهای برون‌رفت از این معضلات را مدیریت و مصرف صحیح منابع آب، تغییر الگوی کشت، انتقال آب از بند علیخان به دشت مسیله و جلوگیری از هدر رفت آب در بخش کشاورزی ذکر کرد.

دلاوری در بخش دیگری از سخنان خود پهنه‌بندی مراکز فعالیت و سکونت را از مهمترین اهداف طرح جامع ناحیه‌ای برشمرد و گفت: در شناسایی و پیش‌بینی پهنه‌های مستعد برای امور مسکونی، صنعتی، کشاورزی و اداری آموزشی باید عوامل و خطرات لرزه‌پذیری، پدافند غیرعامل، تأمین آب، خطرات و آلاینده‌های زیست‌محیطی لحاظ و از ایده‌ها و فکر اسلامی، ایرانی و بومی استفاده شود.

در این جلسه الحاق اراضی به محدوده ۲۵ روستا و ۱۳ مورد تغییر کاربری اراضی شخصی به تصویب رسید.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcawonu.49nmm15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما