چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۵۲
کد مطلب : 26017

جلسه هم‌اندیشی بنیاد قم‌پژوهی در شهر قم برگزار شد

قم نيوز : قم نیوز: جلسه هم‌اندیشی بنیاد قم‌پژوهی به منظور بررسی دلایل آلودگی هوا و راهکارهای مقابله با این مشکل در قم برگزار شد.
جلسه هم‌اندیشی بنیاد قم‌پژوهی در شهر قم برگزار شد
به گزارش قم نیوز، جلسه بنیاد قم‌پژوهی به منظور بررسی دلایل آلودگی هوای استان قم سه‌شنبه شب در موسسه فرهنگی طلوع مهر این شهر برگزار شد.

در این جلسه، محمود‌علی رکنی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم، احمد عفتان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم، محمدابراهیم فقیه‌زاده رئیس جهاد دانشگاهی استان قم و جمعی از اعضای بنیاد قم‌پژوهی حضور داشتند.

در ابتدای این جلسه رکنی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم، با اشاره به اینکه امروزه ۱۹ درصد فاضلاب‌های این استان مورد استفاده قرار می‌گیرد ابراز کرد: سرانه تولید فاضلاب استان ۱۶۰ لیتر است و باید از تمام این ظرفیت استفاده شود.

وی مردم استان قم را مشتاق به مشارکت در مباحث زیست محیطی دانست و اظهار کرد: باید از سرمایه‌های بخش خصوصی در بخش مقابله با آلودگی هوا و بیابان‌زدایی استفاده شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم از شهر قم به عنوان سومین شهر کشور که وضعیت نامطلوب آب و هوایی را داراست، نام برد و گفت: این شهر گرم‌ترین شهر کشور است.

احمد عفتان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم نیز در ادامه این جلسه، اداره مذکور را اجرایی‌ترین دستگاه در مقابله با ریزگردهای موجود در هوای استان قم دانست و بیان کرد: امروزه ۵۵۰ هکتار بوستان شهری برای مردم آماده‌سازی شده و ۴۳۰ هکتار نیز برای احداث پارک جاده قم ـ گرمسار در نظر گرفته شده که ۴۰ درصد از این پروژه نیز به پایان رسیده است.

وی با اشاره به برخی از عوامل انسانی در تخریب محیط زیست و منابع آبی ادامه داد: حفاظت از محیط زیست یک مطالبه مردمی شده است ولی امروزه مردم باید در این امر مشارکت بیشتری داشته باشند و خواسته‌های خود را برای مسئولان استانی عنوان کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم از عدم همکاری مسئولان گذشته این استان در بخش منابع آبی و بیان‌زدایی خبر داد و یادآور شد: فعالیت در این زمینه نیازمند اعتبارات ویژه‌ا‌ی است که دولت باید به آن توجه داشته باشد.

در ادامه این جلسه محمدابراهیم فقیه‌زاده رئیس جهاد دانشگاهی استان قم با اشاره به اینکه مشکلات کمبود آب، آلودگی هوا و افزایش دما به بحران‌ جهانی تبدیل شده‌ است، خاطرنشان کرد: طبق پیش‌بینی ناسا منطقه خاورمیانه باید ۴۰ سال خشکسالی را پشت سر بگذارد.

وی جنگ جهانی بعدی را برای به دست آوردن منابع آبی دانست و تاکید کرد: گسترش فرهنگ همیاری محیط زیست، آموزش دانش‌آموزان در مدارس و ترویج فرهنگ مصرف بهینه، مردم را از تهدیدات حفظ خواهد کرد.

فقیه‌زاده دریاچه نمک را یکی از بهترین جاذبه‌های توریستی استان قم دانست و متذکر شد: این دریاچه یک ظرفیت توریستی و محیط زیستی است که ما باید از ظرفیت‌های آن بهترین استفاده را داشته باشیم.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcfexd0.w6dvyagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما