يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۲
کد مطلب : 26178

تنها عکس هایشان دیده می شود!

قم نيوز : قم نیوز: خالقان آثار ماندگاری که از دریچه دوربین های عکاسی با قدرت و مهارت بر تمام عرصه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نفوذ کرده اند، و تصاویری تاریخی را به ثبت رسانده اند، تنها یک خواسته دارند، ˈ لطفا مسوولان امر جایگاه ، منزلت و شان عکاسان خبری را حفظ کنندˈ.
تنها عکس هایشان دیده می شود!
به گزارش قم نیوز، عکاسانی که با نگاه تیزبینانه شان ازکنار طراوت طبیعت، کشمکش ها و چالش های قومی و ملی، رنج ها و زخم ها،ناآرامی ها و بی عدالتیها، شادیها و امیدها به راحتی نگذشته و تصاویری طلایی را دربرابر دیدگاه مخاطبان قرار می داده اند ، انتظارشان این است که آنان نیز درقاب تصویر دیده شوند و مشکلاتشان برای مسوولان امر هویدا گردد.

هنرمندانی که با مردمانی از زبان و رنگهای مختلف همقطار شدن تا با بر دوش کشیدن دوربین های کوچک و بزرگ،لنزها و عدسی هایی در زیر آفتاب سوزان وشبهای بی نور، چشمان صادق و منصف تاریخ باشند و بخش عظیمی از واقعیتگری و روایتگری تصاویر را به نمایش بگذارند، می گویند،بی مهریها سنگ خارایی است که قلب و دل ما را می ساید و دراین کشاکش نبرد سهمگین جنگ نرم دشمنان ،گاهی مجبوریم لنگان لنگان راه را بپیماییم.

همزمان با روز خبرنگار فرصتی فراهم شد تا با خالقان آثارهای ماندگار به گفت وگو بنشینیم و دغدغه های آنان را جویا شویم،شاید که این گزارش ، راهگشایی برای حل مشکلاتشان باشد.



**حسامی نژادˈ عکاس پیشکسوت خبری و عکاس اختصاصی ضریح حرم امام حسین(ع) اظهار داشت: برخی از مسوولان و متولیان مراسم ها عکاسان خبری را مَحرَم نمی دانند و احترام خاصی به شان و جایگاه آنان نمی گذارند.

وی افزود: آنان از حضور عکاسان خبری در مراسم ها امتناع می ورزند و یا پوشش تصویری مراسم را به عکاسان غیر حرفه ای می سپارند و از توانمندی عکاسان خبری استان بهره نمی برند.

وی اضافه کرد: عکاسان خبری با تعهد کاری و اخلاقی همیشه آماده پوشش مراسم ها و رویدادها در ساعت های مختلف شبانه روز هستند و زمان بر بودن پوشش مراسم ها و انتشار تصاویر باعث استرس در خانواده ها می شود، اما آنان به عشق خدمت به مردم و جامعه حاضرند که همه مشکلات را به جان بخرند اما ای کاش مسوولان امر نیز حداقل جایگاه و شان ما را حفظ می کردند.

وی گفت: عکاسان خبری با سابقه و تجربه کاری بالا در استان قم به رسمیت شناخته نمی شوند و گاهی حتی از آنان برای برنامه های خبری نیز دعوتی به عمل نمی آید.

وی اظهار کرد: حقوق دریافتی عکاسان خبری نیز بسیار کمتر از زمان صرف شده است که این حقوق هزینه ایاب و ذهاب، خرید تجهیزات عکاسی، تعمیر و سرویس دهی دوربین نیز نمی شود.

حسامی درادامه با اشاره به عدم آرشیوبندی اطلاعات عکاسان خبری قم اظهار داشت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آرشیوی از اطلاعات عکاسان خبری ندارد و هر بار از عکاسان مدارک را دریافت می کنند ولی در جایی ثبت نمی کنند.



**ˈعباس منجمی گیلانیˈ عکاس ایرنا مرکز قم ،دارنده رتبه سوم جشنواره امام رضا(ع) در سال ۸۷ بر ضرورت ایجاد یک تشکل رسمی برای عکاسان خبری تاکید کرد و گفت: این تشکل برای هماهنگی برنامه های خبری، ارتباط با رسانه ها و ادارات، تقویت ارتباطات عکاسان و جبران خلاء های عکاسی در استان ضروری است.

وی افزود:با ایجاد این تشکل عکاسان حرفه ای درزمینه خبری شناسایی و ساماندهی می شوند.

وی خواستار ارایه تسهیلات به عکاسان خبری شد و گفت: بیشتر عکاسان ،تجهیزات عکاسی را خودشان تهیه می کنند که با قیمت روز افزون تجهیزات، مشکلاتی برای خبرنگاران رقم زده است از اینرو لازم است تمهیداتی برای بیمه وسائل عکاسان در نظر گرفته شود.

وی افزود: مسوولان و متولیان فرهنگی می توانند با ارایه تسهیلات مالی و یا تامین تجهیزات و لوازم عکاسی، عکاسان را در بازتاب وقایع تکرار نشدنی همراهی کنند.



**ˈمحسن قائمیˈ عکاس خبرگزاری ایسنا دارای رتبه های برتر کشوری و استانی در حیطه عکاسی نیز با اشاره به اینکه عکاسان خبری قم بیمه نیستند گفت: بسیاری از عکاسان استان به صورت حق التصویری و یا قرارداد موقت فعالیت می کنند که این امر باعث شده تا بیمه آنان جدی گرفته نشود.

وی افزود: ازسوی دیگر تجهیزات عکاسی با قیمتهای صعودی همراه است و کوچکترین صدمه به دوربین و لنزها هزینه های تعمیر هنگفتی را به همراه دارد که رسانه ها به علت عدم قرارداد با شرکت های بیمه گر، مجبور به پرداخت هنگفت هزینه های تعمیر تجهیزات عکاسی هستند.

وی همچنین بر اهمیت حفظ جایگاه و منزلت عکاسان به عنوان یک فاکتور مهم تاکید کرد و با ابراز تاسف از برخورد نامناسب تیم های حفاظتی شخصیت های سیاسی و کشوری و برخی مسوولان نماها با عکاسان خبری گفت: در برخی از برنامه های مهم کشوری با برخورد توهین آمیز و فیزیکی تیم های محافظتی و افرادی که هیچگونه سمت رسمی ندارند، روبرو هستیم.

قائمی افزود: برخی از عکاسان خبری قم در برخورد با این تیم ها مورد ضرب و شتم قرار گرفته ،خسارت به تجهیزاتشان وارد شده است که متاسفانه کسی پاسخگوی این رفتار ها و خسارت ها نیست.

وی اظهار داشت: این گونه برخوردها ناشی از عدم شناخت وظایف و حیطه کاری عکاسان خبری توسط تیم های حفاظتی است که به خود جرات حرمت شکنی و توهین به عکاسان را می دهند.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا جلسه ای با مسئولان سابق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ،برگزار شد تا در خصوص برخورد تیم های حفاظتی و وظایف عکاسان به تفاهم برسیم که این جلسه نیز نتایجی به همراه نداشت.



**ˈمحمد اخلاقیˈ عکاس خبرگزاری تسنیم ، نیز با انتقاد از عدم تعهد رسانه ها در قبال عکاسان حرفه ای گفت: درگذشته خبرگزاریها هر کدام دارای یک عکاس بودند و با احترام متقابل و تعهدکاری ،تصاویر حرفه ای را منتشر می کردند.

نفر اول عکس بین المللی فجرسال ۹۱، افزود: تعدد عکاسان غیرحرفه ای باعث شده است که احترام به عکاسان حرفه ای در بین مسئولان رسانه ها مغفول بماند و به عکاسان حرفه ای حمایت های مادی و معنوی ارایه نشود.

وی با اشاره به پارتی بازی عکاسان غیرحرفه ای با برخی ارگانها و نهادها گفت: برخی از این افراد با زد و بند با برخی نهادها ، ستاد برگزاری مراسم ها را در اختیار گرفته اند.

وی افزود: این گونه گزارش های تصویری ارائه شده دارای هیچ گونه ارزش عکاسی خبری مطلوب نبوده و قابلیت چاپ و آنلاین کردن را ندارد.

اخلاقی همچنین تاکید کرد: محور قرار گرفتن یک عکاس خاص از سوی ادارات و سازمان ها نه تنها امری غلط است بلکه موجب یک سویه بودن تصاویر، ضعیف شدن آرشیو عکس برای آن اداره خواهد بود.



**ˈاحمد ظهرابیˈ دبیر عکس خبرگزاری رسا، بر معرفی عکاسان فعال به نهادها و ادارات استان تاکید کرد و گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با نگاه به سوابق کاری و سطح حرفه ای، عکاسان فعال را شناسایی کرده و به ادارات معرفی کند تا از انتشار عکس های غیرحرفه ای، ضعیف و حتی تخریب کننده، جلوگیری شود.

وی افزود: گاهی عکس هایی در خروجی برخی رسانه ها و مطبوعات قرار می گیرد که سطح حرفه ای عکاسان خبری استان را در دید ملی زیر سوال می برد.

ظهرابی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در برخی مناسبت های ملی ، امکانات موجود دراختیار عکاسان خبری قرار نمی گیرد، اظهار داشت: درمراسم هایی همچون راهپیمایی ها و سفر شخصیت های کشوری به استان، برخی امکانات اعم از بالابرها،سکوها و نیز استفاده از بام هتل ها و مسافرخانه که کمک بسزایی به نشان دادن حضور حداکثری مردم دارد صرفا به تصویربردار صدا و سیما اختصاص داده می شود.

وی افزود: همچنین در بالگردهایی که توسط جمعیت هلال احمر و نیروی انتظامی برای پوشش بهتر و هوایی مناسبتهای ملی و بین المللی به پرواز در می آید ، نیز شاهد این تبعیض هستیم که مسوولان اگر لطف کنند تنها یک عکاس را با خود همراه می نمایند.

ظهرابی،خواستار توجه بیشتر ادارات و سازمانها به عکاسان خبری شد و گفت: در بسیاری از مراسم هایی که به منظور ارج نهادن به فعالیت خبرنگاران صورت می گیرد عکاسان خبری فراموش شده و تنها رسانه را با عنوان خبرنگار می شناسند.



**ˈرضایی مهر ˈ،رییس انجمن عکاسان قم نیز با انتقاد از عدم هماهنگی و همسویی مسوولان استان با یکدیگر برای تسهیل درتردد و تصویر برداری عکاسان در سطح قم گفت: تاکنون جلساتی با مسوولان مربوطه نیز برگزار شده است تا عکاسان به راحتی در سطح شهر حضور پیدا کرده و عکاسی کنند که تاکنون این جلسات مفید واقع نشده است.



**ˈابوالفضل ماهرخˈ عکاس خبرگزاری مهر نیز با اشاره به آرشیو غنی عکاسان خبری استان قم گفت: هر کدام از عکاسان با نوع نگاه ها و زاویه دیدهای مختلف تصاویری از موضوعات متنوع و بخش های مختلف استان دارند که به علت عدم حمایت مالی مسوولان مربوطه عکس ها در معرض دید قرار نمی گیرد.

عکاس برگزیده دومین جشنواره عکس حوزه و نفر اول عکس ۲۲ بهمن سال۹۱، افزود: برگزاری نمایشگاه ها و چاپ مجموعه کتابهای مصور عکاسی هزینه های هنگفتی را در برمی گیرد که در حد توان مالی عکاسان استان نیست.



**معاون مطبوعاتی اداره کل ارشاد و فرهنگ اسلامی قم نیز در نشست صمیمی با عکاسان خبری ،با اشاره به مشکلات پیش روی آنان گفت: یکی از راه های برطرف شدن مشکلات عکاسان در استان اتحاد و همدلی آنان با یکدیگر است.

مهدی توکلیان افزود: همدلی عکاسان قمی سبب ارتقاء سطح احترام و همکاری، سازمان ها و افراد دخیل در برگزاری برنامه های مهم خبری می شود.

وی درادامه با اشاره به زبان تاثیرگزار عکس اظهار داشت: گاهی یک عکس تاثیرگذارتر از چندین صفحه خبر و گزارش نوشتاری است.

وی افزود: تصاویری که از کودکان، زنان و مسلمانان غزه به نمایش در آمده، در افکار عمومی تاثیرگذارتر و رساتر از هر متن و گزارشی بوده است.

به گفته توکلیان درحال حاضر در استان قم ۲۲ عکاس خبری حرفه ای ، وجود دارد که ۱۲ نفر آنان فعال هستند.

به نظر می رسد، عکاسان خبری، خبرنگاران و هنرمندانی هستند که اگر چه آثارشان معمولا به خوبی دیده می شود اما خودشان تقریبا نه، گویی جادوی دوربین یک طرفه و رو به جلو است، عکاسان در پشت دوربین هستند، پس دیده نمی شوند!

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcdjf0x.yt0956a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما