يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۶
کد مطلب : 26461

لزوم توجه به صرفه‌جویی آب در قم

قم نيوز : قم نیوز: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قم با اشاره به اینکه استان قم از استان های کم آب کشور است، گفت: لزوم توجه به صرفه‌جویی و استفاده صحیح از آب باید در جامعه تبیین و فرهنگ‌سازی شود.
لزوم توجه به صرفه‌جویی آب در قم
به گزارش قم نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قم، علی‌جان صادق‌پور با اعلام این خبر اظهار کرد: کم آبی در کشور به عنوان مهمترین مسئله مطرح است که این شرایط در استان قم به مراتب بیشتر از برخی از استان‌های کشور است.

وی با اشاره به اهمیت بالای آب به عنوان یک صنعت بزرگ در عرصه جهانی گفت: شرکت‌های آبفای شهری و روستایی کشور نیز باید با به کارگیری دانش‌نوین جهانی و استفاده از امکانات موجود در راستای برنامه‌ریزی مناسب برای تامین آب شرب سالم و با کیفیت اقدام کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قم در ادامه با اشاره به بحران آب در سطح شهرها، بی‌آبی در روستاها را قابل توجه دانست و افزود: روستاها به عنوان منابع تولیدی برای شهرها از اهمیت بالایی برخوردار است و آب به عنوان اساس در توسعه روستاها باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که روستاهای استان قم از مشکل بی‌آبی رنج می‌برند، به گونه‌ای که برخی از روستاهای این استان از طریق تانکر آبرسانی می‌شود.

صادق‌پور در ادامه سخنان خود بر لزوم تبیین و فرهنگ‌سازی نحوه صحیح مصرف آب تاکید کرد و افزود: فرهنگ‌سازی نیازمند همکاری و تعامل همه سازمان‌ها و نهادهاست و تنها فعالیت فرهنگی یک شرکت متولی نمی‌تواند در این زمینه موثر باشد.

وی ادامه داد: توسعه فرهنگی گام زیربنایی توسعه اقتصادی است که این امر در بخش آب و نحوه مصرف بسیار حائز اهمیت است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قم با اشاره به تولید بالای آب در روستاهای استان با وجود کمبود منابع گفت: این شرکت بیش از چهار برابر نیاز واقعی جمعیت روستایی آب تولید می‌کند که بخش زیادی از آن به صورت غیرمجاز مصرف می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: آب کالایی اساسی و غیرقابل جایگزین است که باید نسبت به مصرف صحیح آن حساس بود و مردم باید نسبت به مصرف صحیح آن توجه داشته باشند.

صادق‌پور با اشاره به اینکه استان قم از استان‌های کم آب کشور است، تاکید کرد: لزوم توجه به صرفه‌جویی و استفاده صحیح از آب باید در جامعه تبیین و فرهنگ‌سازی شود.

وی در ادامه سخنان خود گفت: در سال‌های گذشته و با کاهش نزولات آسمانی و خشکسالی‌های اخیر حجم روان آب‌های کشور ۴۶ درصد کاهش پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قم با اشاره به کاهش ۲۳ درصدی میزان بارش‌های کشور در سال گذشته، گفت: افت آب سفره‌های زیر زمینی و کاهش بارندگی سال‌های اخیر سبب شده حجم روان آب‌های سطحی و موجود در کشور به دلیل تداوم کاهش بارش‌های فصلی در سال جاری کاهش بیشتری داشته باشد.

صادق‌پور با اشاره به اینکه اکنون ۷۸ درصد جمعیت روستایی کشور زیرپوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب قرار دارند، افزود: تابستان امسال نخستین تجربه دولت در خصوص تامین آب پایدار شهرها و مناطق روستایی است و به همین دلیل بحث تامین آب و عدم جیره‌بندی مصرف در دستور کار شرکت آب و فاضلاب قرار دارد.

وی سرانه مصرف را در مناطق گرمسیری ۹۰ لیتر در شبانه‌روز اعلام کرد و گفت: این در حالی است که میزان آب تولیدی برای هر نفر ۱۵۰ لیتر در روز مشابه مناطق پرآب در نظر گرفته شده و بر اساس آن آب تولید می‌شود.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdciz5ar.t1aqq2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما