يکشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : 2756
رئیس پردیس قم دانشگاه تهران:

ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه تبیین شود

قم نيوز : قم نیوز: رئیس پردیس قم دانشگاه تهران گفت: بخشی از دانشگاهیان و حوزویان تصور می‌کنند به تنهایی می‌توانند کشور را اداره کنند و نیازی به دیگری ندارند، در حالیکه این نگاه باید اصلاح شود.
ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه تبیین شود
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام رضا برنجکار امروز ضمن گرامیداشت سالروز شهادت دکتر مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه، اظهار داشت: با توجه به اینکه در کشور ما دو نهاد آموزش عالی وجود دارد و تمام کسانی که می­خواهند در سطوح دانش به کمال برسند، باید از این دو حوزه وارد شوند بنابراین این دو نهاد باید ارتباط و هماهنگی داشته باشند تا بتوانند کار یکدیگر را تکمیل کنند.

وی ادامه داد: به طور منطقی هنگامی که دو نهاد علمی در یک کشور وجود دارند، باید هماهنگی بین این دو نهاد شکل بگیرد اما در کشور ما برای این مسئله یک انگیزه مهم دیگر نیز وجود دارد و آن هم نظام سازی بر اساس اسلام است.

رئیس پردیس قم دانشگاه تهران افزود: با وقوع انقلاب اسلامی و آغاز شکل‌گیری نظام اسلامی در کشورمان مسئله نظام‌سازی بر مبنای دین به عنوان یک دغدغه مطرح شدکه این موضوع به جهت‌گیری اسلامی دانشگاه‌ها نیاز دارد.

وی افزود: به خصوص در حوزه علوم انسانی این موضوع ضرورت دو چندان پیدا می‌کند چراکه این علوم دارای نقش مهم در مدیریت کشور بوده و از آنجا که حوزه علمیه نهادی است که متولی بیان آموزه ­های اسلامی است، وحدت دانشگاه و حوزه امری ضروری به نظر می‌رسد.

برنجکار تصریح کرد: اگر میان حوزه و دانشگاه وحدت وجود داشته باشد، علم و دانش با رویکرد اسلامی تولید خواهد شد که این امر ما را در نیل به اهدافمان که مدیریت اسلامی جامعه است، کمک می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: پایه­های مدیریت کشور با علومی مانند حقوق، مدیریت و اقتصاد چیده می‌شود پس اگر می­خواهیم مدیریت جامعه اسلامی باشد، باید این علوم را با جهت‌گیری اسلامی تولید کنیم بنابراین ارتباط میان حوزه و دانشگاه نیازی ضروری برای رسیدن به اهداف جمهوری اسلامی است.

رئیس پردیس قم دانشگاه تهران ابراز داشت: برکات دیگری از جمله استفاده از متون و روش‌های یکدیگر در وحدت میان حوزه و دانشگاه به چشم می‌خورد.

وی ادامه داد: مسئله‌ای که در این زمینه می‌تواند به ما کمک ­کند این است که باور کنیم مدیریت اسلامی کشور بدون وحدت حوزه و دانشگاه ممکن نیست.

برنجکار بیان کرد: مشاهده می‌شود که برخی حوزویان و دانشگاهیان نسبت به نقش طرف مقابل خود در این زمینه تردید داشته و گمان می‌کنند که می‌توانند بدون کمک طرف مقابل خود کشور را مدیریت کنند.

وی اظهار داشت: مشکل دیگر در این زمینه عدم اطلاع از نحوه انجام این همکاری و تعاون و ندانستن راه‌های رسیدن به این وحدت است.

رئیس پردیس قم دانشگاه تهران افزود: البته در زمینه وحدت و همکاری حوزه و دانشگاه دستورالعمل‌های خوبی نیز وجود دارد که مورد غفلت واقع شده و به خوبی اجرا نمی­ شود.

وی با اشاره به راهکارهای ایجاد و تحکیم وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: باید با فرهنگ‌سازی در بدنه حوزه و دانشگاه احساس نیاز به این وحدت را در این اقشار به وجود بیاوریم.

برنجکار افزود: باید افراد فعال در این دو قشر را به این موضوع متوجه کنیم که وحدت میان حوزه و دانشگاه فراتر از یک ارتباط عادی میان دو نهاد علمی است.

وی تاکید کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگر نهادهای تصمیم‌ساز در حوزه فرهنگ کشور مسئله وحدت حوزه و دانشگاه را باید مسئله اساسی خود بدانند و نگاه مقطعی به این موضوع نداشته باشند.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdcb.sb5urhbz0iupr.html
نام شما
آدرس ايميل شما